Ekoi Ultralight Carbon. Kilka ciekawych rozwiązań butów na upały

Czekamy już niecierpliwie na wiosnę i letnie upały. I właśnie pod kątem treningów w wysokich temperaturach marka Ekoi przygotowała obuwie pod chwytliwą nazwą Ultralight do śmigania po szosach. Ekoi Ultralight Carbon na pierwszy rzut oka wydają się być ciekawym wyborem zarówno dla ludzi ceniących efektywność i wygodę, jak i stylówę na rowerze. Postaramy się rozwiać wątpliwości, jak i wyszukać zalety i wady tych butów w naszym wstępnym teście redakcyjnym.

Skoro ultralight, to i waga również? Jak się okazuje buty nie są kosmicznie wytopione wagowo , przy rozmiarze 40 waga jednego buta to 283g co jest wynikiem dobrym, ale nie wybitnym. Dlaczego? Odpowiedzialny za to jest niewątpliwie spód obuwia o dość grubym przekroju w całości wykonany z carbonu, bez dodatku modnych ostatnio kompozytów. ma to jednak mimo wszystko swoją wartość w postaci bardzo dużej sztywności podeszwy.

Cholewka 

to kilka ciekawych rozwiązań, które kształtują te buty jako Ultra. Przede wszystkim technologia plastra miodu, jako konstrukcji cholewki zalana tyko miejscowo wypełnieniem elastycznym dla nieco większej szczelności. Siatka wewnątrz paneli plastra ma za zadanie zarówno mocno wentylować stopę, jak i obniżyć wagę, bez utraty na sztywności i podatności na rozciąganie materiału. Zapiętki wewnątrz cholewki to już sprawdzony pomysł z jednokierunkowo szorstkim materiałem trzymający tył stopy  w nieruchomej pozycji. Za utrzymanie stopy i dopasowanie odpowiada system Atop, mocno już konkurujący z BOA. W tym modelu wykorzystano pokrętła wszywane w cholewki w pełni po obwodzie podstawy mechanizmu, co podnosi trwałość tego pałączenia. Język podszyty jest od wewnątrz drugą warstwą chłonnego materiału z cienkim wypełnieniem elastycznym dla wygody i usztywnienia przy naciągu linkami zapięcia.

Podeszwa 

najbardziej efektywny element tego obuwia. To tutaj skupi się cała moc przekazywana przez stopy i właściwie bez strat przesłana w korby. W pełni carbonowe wykonanie o indeksie sztywności 9/10 i grubości 6 mm w pełni wystarczy do wyczynowego uprawiania kolarstwa. dodatkowo, by dopełnić wizerunek ultra, podeszwa została doposażona w kanały wentylacyjne wzmocnione metaliczną siateczką w celu zatrzymania nieczystości z podłoża. Ciekawym rozwiązaniem jest również ukłon w stronę środowiska MTB, gravel przygotowaniem do bloków SPD/MTB. Jednak podeszwa nie ma wymiennych piętek i stopek w przedniej części co już nieco kłóci się z tym pomysłem.

Wkładka

Wentylowana mocno, wielopunktowo. Bardzo lekka, jednak jeśli ktoś oczekuje po niej dobrego ułożenia stopy pod kątem przekazu mocy, czy wygody podczas długich jazd powinien pomysleć o doposażeniu się we wkładki specjalistyczne, dopasowane pod indywidualny łuk stopy 

Podsumowanie

Buty zaliczyły kilka jazd na trenażerze jak i na szosie w parze z ochraniaczem. Pierwsza ocena- but jest normalnej szerokości, osoby o bardzo wąskiej stopie będa zmuszone dociągać bardzo daleko boki cholewki  linkami by docisnąć ciasno cholewkę. Sztywność podeszwy jest odczuwalna dość wyraźnie a jazda w zakresie dwóch godzin mimo standardowej wkładki nie sprawiala żadnych problemów z cięrpnięciem stóp. Wyraźna podziałka na spodzie ułatwia montaż i ustawienie bloków. Język buta bardzo dobrze zbiera naprężenia związane z linkami nie generując punktowych nacisków na górną część stopy. Wentylacja sprawdzona jedynie w warunkach domowych, dlatego trudno na ten moment określić skuteczność rozwiązania konstrukcji cholewki. But Trzyma stopę bardzo mocno ( podczas intensywnych, siłowych interwałów). 

Po okresie kilku miesięcy postaramy sie pdzielić ponownie opinią z użytkowania podczas wyższych tempereatur na szosie.

Cena regularna na stronie producenta to 1300 zł

Buty występują w kolorzez czarnym i białym.

Link do strony producenta i zakupu znajdziesz tu: https://www.ekoi.com/pl/buty-szosowe-na-rower/10579-chaussures-route-ekoi-ultralight-carbon-blanche.html


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl