Jaki rower wybrać do jazd ultra/bikepacking?

Piękno bikepacking’u polega na jego prostocie. Nie ma jednego idealnego roweru, który mógłby zostać wykorzystany w trakcie naszej ultralekkiej wyprawy. Tak naprawdę to każdy rower jest w stanie zapewnić nam przyjemność i satysfakcję na przemierzanym szlaku. Bikepacking w swojej najczystszej postaci polega na badaniu i eksplorowaniu dróg i nieznanych szlaków. W zależności od tego jakimi drogami zamierzamy się poruszać, taki rower powinniśmy wybrać. To główny czynnik na którym powinniśmy się skupić, rozważając wybór roweru do przygody bikepackingowej. Znalezienie odpowiedniego roweru wymaga znajomości i świadomości tego co chcemy przeżyć i co najprawdopodobniej może nas na trasie spotkać. Decydując się na ten czy inny rower musimy mieć określone konkretne priorytety, którymi zamierzamy się kierować. Jednym wystarczy zwykła szosówka, bardziej wymagający zdecydują się na gravel, a jeszcze inni nie będą wyobrażali sobie swojej wyprawy bez hardtail’a, lub full’a. Znalezienie najbardziej odpowiedniego sprzętu wymaga wyważenia priorytetów i zaakceptowania pewnych kompromisów.


Fotot: Valentin Ruhl

Rowery szosowe

Jeszcze do niedawna wybór roweru szosowego do przygody bikepackingowej wiązał się z koniecznością poprowadzenia trasy po asfaltowych drogach. Jazda w terenie na cienkich oponach o szerokości 23 czy 25 mm może nie była niemożliwa, ale trudna i mogła sprawiać sporo problemów. Postęp technologii i coraz większy wybór rowerów o charakterystyce endurance, pozwala na zdecy dowanie więcej nie tracąc znacząco z aerodynamiki. Dzisiejsze rowery szosowe pozwalają zamontować opony o szerokości nawet 38mm dzięki czemu stanowią dobrą alternatywę dla osób, które korzystają w dużej mierze z dróg asfaltowych. Rower szosowy ma niewątpliwą przewagę – potrafi być szybszy i bardziej dynamiczny, co dla wielu osób może być ważnym argumentem przemawiającym za tym właśnie typem jednośladu.

Przykłady modeli rowerów szosowych topowych producentów, które można wykorzystać do bikepacking’u:

- Trek Domane

- Specialized Rubaix

- Canyon Endurace

- Cannondale Synapse

- Giant Defy Advanced

- Rose Reveal/PRO SL


Foto: Skyler des Roches

Rowery gravel

Rozwój segmentu rowerów szutrowych związany jest ściśle z rozwojem bikepacking’u. Według wielu jest to najbardziej odpowiedni rodzaj pojazdu, który jest przystosowany do przewożenia lekkiego bagażu. Zresztą w wielu sklepach, w szczególności zagranicznych rowery gravel są określane kategorią “adventure” (ang. przygoda). Pozwala eksplorować nieznane tereny, dając przy tym dużo frajdy a przy okazji nie ogranicza podczas jazdy asfaltem. Jest tak naprawdę połączeniem roweru szosowego z rowerem przełajowym. Duże prześwity w ramie pozwalają na zamontowanie bardzo szerokich opon, które znacząco poprawiają komfort jazdy, podobnie jak szerszy zakres przełożeń niż w tradycyjnym rowerze szosowym. Dla rasowych graveli pokonywanie znacznych odległości w krótkim odstępie czasu nie stanowi żadnego problemu, a wygoda jaką zapewniają pozwala osiągnąć więcej, niż przy wykorzystaniu tradycyjnego roweru szosowego.

Przykłady modeli rowerów gravel topowych producentów, które można wykorzystać do bikepacking’u:

- O.P.E.N U.P.P.E.R

- Lauf Anywhere

- Rondo Ruut

- Specialized Diverge

- Canyon Grail

- Cannondale Topstone

- Trek Checkpoint

- Fuji Jari

- Ridley Kanzo

- Giant Revolt

- Rose Backroad

- Marin (Gestalt, Nicasio, Lombard, Four Corners)


Rowery hardtail

Hardtail to wszechstronny rodzaj roweru górskiego, charakteryzujący się posiadaniem przedniego amortyzatora zwiększającego komfort jazdy w terenie. Wybór takiego roweru do bikepacking’u jest odpowiedni jeśli wiemy, że na naszej trasie będziemy pokonywać fragmenty pełne kamieni i korzeni. Zawieszenie ma jednak jedną, istotną wadę jaką jest jego waga. Podobnie, jak wyżej wymienione rodzaje rowerów jest stosunkowo prosty w obsłudze, a większość problemów technicznych, jakie mogą się w trakcie jazdy przytrafić jesteśmy w stanie naprawić własnymi siłami z wykorzystaniem podręcznych narzędzi.

Inne rodzaje rowerów

Tak jak już zostało wspomniane, w bikepacking’u rodzaj roweru tak naprawdę nie ma żadnego znaczenia. W sieci można znaleźć sporo doświadczeń podróżniczych właścicieli rowerów enduro i trail, jednak tylne zawieszenie znacznie ogranicza możliwości ładunkowe. Wielu podróżników korzysta z tandemów, na których - jak np. jeden Japończyk - próbuje znaleźć swoją drugą połówkę jeżdżąc po świecie. Swoją przygodę można też przeżyć na “składakach”, czyli rowerach miejskich z małymi kołami. Tak naprawdę jedynym ograniczeniem może być nasza wyobraźnia w której kreujemy obrazy swojej przyszłej wyprawy.

Foto Mateusz Birecki


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

  • Manitou Mezzer Pro LE

    Manitou Mezzer to amortyzator, który pomaga Amerykanom powrócić na wyboiste górskie ścieżki rowerowe. Wyposażony w system Dorado Air i system...

    Więcej...

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl