Campagnolo prezentuje elektryczną grupę 12-rzędową EPS

Przez drogę technologii 8, 9, 10, 11 i obecnie 12-rzędowych, Campagnolo zawsze był pionierem innowacji w wyścigowych układach napędowych w rowerach. Najnowsze wprowadzenie 12-biegowych Super Record™ oraz Record™ przeniosły kolarzom nie tylko nową erę w dziedzinie mechanicznej zmiany przełożeń, ale także doskonałe przełożenia, które mogą poprawić wrażenia z jazdy. Ta nowa mechaniczna transmisja posłużyła jako podstawa do elektronicznej wersji napędów 12-rzędowych. Gdy tylko mechaniczna jej wersja została uruchomiona, inżynierzy w siedzibie Vicenzy postanowili uczynić ją płynną, najbardziej zdecydowaną i precyzyjną zmianą przełożeń, jaką kiedykolwiek zaproponował Campagnolo - a wszystko to dzięki technologii EPS. 


Testowanie prototypów doprowadziło do testów laboratoryjnych, które następnie zostały zastąpione przez testy w terenie, przez kolejno testy samych zawodników, oraz CampyTechLab -  aż finalnie fazę testów przeprowadzono w najbardziej wymagającym laboratorium na świecie: World Tour. Dzięki krytycznej opinii i późniejszemu zatwierdzeniu przez sportowców Movistar, Lotto Soudal i UAE, Campagnolo ma przyjemność przedstawić kolejny krok w niekończących się poszukiwaniach mających na celu poprawę doznań z jazdy na rowerze: Super Record ™ EPS ™ 12. Początki z mechanicznych grup 12-rzędowych widać na pierwszy rzut oka na EPS™ 12 speed Ergopower. 

Ich forma, kształt i funkcjonalność były owocem drobiazgowych badań, aby zapewnić najbardziej efektywną i ergonomiczną konstrukcję dla wersji mechanicznych, a to samo podejście zastosowano przy opracowywaniu wersji EPS ™. Ulepszona dźwignia hamulca dla napędów 12-rzędowych, której forma wywodzi się z długich badań ruchu ręki, wraz z ergonomiczną jej linią i pozycjonowaniem dźwigni kciuka EPS sprawiają, że centrum kontroli jest wzorowane na ruchu kolarzy, ich komforcie i potrzebach. Utrzymanie jednolitości z zasadą "jedna dźwignia - jedna akcja" zapewnia bezpieczną i niezawodną kontrolę bez względu na warunki i sytuację. Hamulec szczękowy Ergopower™ oferuje kulka pozycji, aby lepiej dostosować się do różnych rozmiarów i preferencji dłoni, podczas gdy wersja z hamulcem tarczowym łączy się ściśle z AMS™ oraz regulowanym systemem zasięgu, co pozwala nie tylko na spersonalizowaną ergonomię, ale również ma niestandardową wydajność. Nowe algorytmy wewnątrz systemu, specyficzne dla nowego napędu, pozwalają na zastosowanie technologii Multi-Shift™ na wszystkich dwunastu przełożeniach. Korzystając z aplikacji MyCampy, aby dostosować swój indywidualny napęd, nowy Super Record™ EPS™ umożliwia przesuwanie do 11 biegów jednym kliknięciem. Technologia Multi-Dome, opracowana dzięki ścisłej współpracy między kolarzami Campy Tech Lab i Campagnolo umożliwiła osiągnięcie idealnej równowagi między siłą działania, a dotykowym sprzężeniem zwrotnym. Ergopowery mają za zadanie oferować pełną kontrolę sportowcowi, a przycisk trybu (znajdujący się bezpośrednio za dźwignią przesuwania kciuka zarówno po lewej, jak i po prawej stronie) sprawia, że sterowanie jest kompletnie kontrolowalne. Poprzez zwykłą interakcję z przyciskiem MODE rowerzysta może sprawdzić naładowanie akumulatora, dokonać drobnych regulacji tylnej lub przedniej przerzutki (nawet podczas pedałowania) i wykonać wszystkie rodzaje diagnostyki. Jedno długie naciśnięcie pozwala na głębszą interakcję z aplikacją MyCampy™.

Cała ta komunikacja z obu dźwigni zmiany biegów i przycisków trybu jest zmieniona na specyficzną akcję dzięki specjalnemu interfejsowi. Nie tylko pobiera impulsy elektroniczne i przekazuje je do przedniej i tylnej przerzutki, ale dzięki dwóm wewnętrznym antenom, oferującym zarówno Bluetooth Low Energy, jak i ANT+, jest w stanie komunikować się w czasie rzeczywistym z szeroką gamą urządzeń zewnętrznych od smartfonów, aż po główne jednostki danych i jeszcze więcej. Podczas gdy wersja zewnętrzna ma silne podobieństwo do swojego 11-biegowego poprzednika, opracowano nowy wewnętrzny interfejs, umożliwiający montaż na kierownicy lub do wyspecjalizowanych pod tym kątem ram z dedykowanym miejscem na dolnej rurze. Równie smukła i nieco dłuższa nowa jednostka sterująca, zapewnia moc wszystkim jednostkom napędu 12-rzędowego. Nowa bateria jest wystarczająco cienka, aby była kompatybilna z ramami prawie wszystkich marek dostępnymi na rynku, dzięki czemu jest szybko montowana za pomocą dwóch różnych adapterów. Wiodący na rynku czas pracy na akumulatorze jest dodatkowo wydłużony o 10% (wzrost pojemności ładunkowej), co sprawia, że konieczność ładowania jest naprawdę rzadka.

Staranna praca inżynierów Campagnolo nad opracowaniem nowego, specyficznego kształtu i formy dla 12-biegowej przedniej przerzutki została zastosowana w nowej wersji elektronicznej, która zapewnia jedne z najgładszych, najbardziej wydajnych i niezawodnych zmian przełożeń. Połącz zaawansowaną i starannie zbadaną formę fizyczną z wyrafinowaną inteligencją interfejsu, a precyzja silników przedniej przerzutki i ruch łańcucha między zębami staje się nie tylko natychmiastowy, ale także niezwykle płynny, nawet pod obciążeniem. Aluminiowy szkielet wewnętrzny, zewnętrzna obudowa z włókna węglowego, górna część z długich włókien węglowych i tytanowa śruba mocująca powodują zmianę przełożenia przy najmniejszym możliwym przyłożeniu siły. Podobnie jak w przypadku przerzutki przedniej, tylna przerzutka wykorzystuje również wiele rozwiązań opracowanych dla poprzednika mechanicznego. Taki sam kąt trajektorii (45°) pasuje do nowego algorytmu zmiany przełożeń, który elektronicznie naśladuje ruchy łańcucha specyficzne dla każdej pojedynczej zębatki. Lepsze przenoszenie mocy i mniejsze zużycie części eksploatacyjnych napędu to tylko dwie z zalet pozycjonowania łańcucha pionowo w pobliżu kasety przez technologię Embrace (niezależnie czy to mechaniczna czy elektroniczna). Kompatybilne z dwiema obecnie dostępnymi kasetami, dwa kółka przerzutki mają większą konstrukcję z 12 zębami i obudowę tylnej przerzutki o średnicy 72.5mm, która zapewnia doskonałą funkcjonalność ze wszystkimi opcjami przekładni bez obawy o zmianę długości łańcucha. Cieńsza, ale odporna konstrukcja obudów pozwala na większą szczelinę między tylną przerzutką i wirującymi szprychami, co ułatwia ustawienie i zapewnia bezpieczniejszą pracę na całej powierzchni. Przesuwanie łańcucha na 12 zębatkach kasety jest zadaniem, które wymaga większej precyzji, biorąc pod uwagę ten sam odstęp każdej zębatki od kolejnej, co skutecznie zmniejsza margines błędu. Oprogramowanie nie tylko radzi sobie z tym zadaniem z wydajnością laserową i prędkością, ale przednia i tylna przerzutka realizuje swoje zadanie przy użyciu najsilniejszych silników dostępnych na rynku. Zbudowana z mieszanki materiałów takich jak aluminium, lekkie technopolimery i długie włókno węglowe, tylna przerzutka EPS została skonstruowana tak aby sprostać standardowi Campagnolo o ekstremalnej trwałości, precyzji i niezawodności, jednocześnie przechylając wagę na niewielką odległość 234 gramów. 

Transmisja i wszystkie jej elementy są owocem wielu badań i rozwoju, których kulminacją jest błyskawiczny i niezwykle precyzyjny ruch, który podbija serca i dusze dzięki swojej wydajności. Jednak ekstremalne osiągi są mało warte bez niezawodności, a jednocześnie niezwykle lekkie, konstrukcja i kunszt wykonania każdego komponentu skupiają się wokół oferowania precyzji i osiągów, które trwają pomimo przebiegu, warunków lub elementów. Zbudowane z myślą o trwałości, komponenty są solidne, a jednocześnie lekkie i są skonstruowane tak, aby działały bezbłędnie w każdych warunkach dzięki 100% wodoodporności (norma IP67). Wybór idealnej zmiany przełożeń jest prosty dzięki dwunastu zębatkom, która pozwala tylko na ograniczony wybór kaset, które reprezentują dodatkową wszechstronność zamiast ograniczeń. Skutecznie eliminując kompromisy w doborze przełożeń, kolarz nie tylko może teraz pedałować na biegu dostosowanym do każdego terenu, ale nie będzie już musiał wybierać między kasetami określonymi dla jednego typu trasy. 

Dzięki 12 biegom skutecznie eliminuje się konieczność stosowania szerokiej gamy kaset, ponieważ dodatkowy bieg pozwala na przyrost pojedynczych zębów aż do siódmej zębatki! Sportowcy mogą wybierać między 11-29 a 11-32 z zerowym kompromisem w przełożeniach. Nowe kasety są w pełni kompatybilne z obecnymi bębenkami, a odstępy między nimi pozostają niezmienione, co pozwala kolarzowi kontynuować współpracę z tymi samymi kołami i ramą bez problemu. Nowa grupa 12-rzędowa z technologią EPS™ została opracowana pod nowy 12-biegowy łańcuch, który został wprowadzony wraz z mechanicznymi układami przeniesienia napędu. Choć cieńszy i lżejszy, dopasowuje się również szybciej i zachowuje taką samą wytrzymałość jak jego poprzednik 11-biegowy. Mniejsze, lżejsze i cieńsze rozwiązanie, które działa na tych samych odstępach z taką samą precyzją, nie tracąc przy tym nic na niezawodności, która jest najtrwalsza i najbardziej godna zaufania, jest samo w sobie osiągnięciem. Elegancka i aerodynamiczna konstrukcja 12-biegowego mechanizmu korbowego Super Record nadal zawiera szkielet 4-ramienny, 8-śrubowy, co sprawia, że jest ona zarówno bardziej integralna i reaktywna strukturalnie, jak i oferuje wymienność między kombinacjami tarczy. Sztywność jest zwiększona, a skręt poprzeczny jest całkowicie wyeliminowany w korbie Super Record™, wykonanej z włókna węglowego, który dodaje dodatkowe usztywnienie z włókna węglowego w odpowiednich obszarach najwyższego naprężenia w kierunku zewnętrznych krawędzi tarczy. 

Podczas gdy 12-biegowa grupa Super Record™ EPS™ wyróżnia się dzięki swojej fenomenalnej zdolności do napędzania roweru i rowerzysty do przodu w najbardziej efektywny sposób, jest to pewne hamowanie Campagnolo, które zapewnia wygrywającą wyścig kontrolę nad ekstremalną prędkością. Wersja hamulców szczękowych zostanie wyposażona w potężne tradycyjne i bezpośrednie rozwiązania montażowe, które zostały wprowadzone wraz z 12-rzędowymi mechanicznymi grupami napędowymi. Wersja z hamulcem tarczowym zawiera natomiast standardowe hamulce tarczowe, których fantastyczna modułowość, moc i niezawodność zdobyły uznanie i wyróżnienia w całym świecie rowerowym. Nowością są jednak klocki hamulcowe, których najwyższe osiągi są realne dzięki nowej technologii. Nowe klocki otrzymają całkowicie nową mieszankę żywicy organicznej, która nie tylko poprawia trwałość i zmniejsza zużycie, ale zachowuje jednocześnie moc i modułowość. Jako taki, nowy związek eliminuje potrzebę wyboru między trwałością a wydajnością, skutecznie oferując jedno wyjątkowe rozwiązanie bez kompromisów, aby skorzystać z całego zakresu. Nowa wysokowydajna mieszanka i potężna sprężyna dodane do i tak już potężnego ruchu magnetycznego powodują znaczną poprawę tego, co uznano już za standardowe ustawienie. 

Najnowszy zestaw Campagnolo, stworzony z myślą o sportowcach World Tour, to czysty rasowy układ napędowy, który czuje się jak w domu pod sportowcami przypiętymi do kieszeni koszulki. Nie przyjmując żadnych kompromisów, ten układ napędowy stara się oferować szybkość i kontrolę potrzebną dot ego, aby różnica technologiczna była potrzebna do wygrania nawet n a najwyższym poziomie. Napęd Super Record 12 już w swoim pierwszym docelowym teście, na pierwszym wyścigu w sezonie 2019, dowiodła swojego wspaniałego rodowodu, ponieważ przekroczyła linię mety jako pierwsza. Campagnolo 12-rzędowe już pokazało, że jest w stanie wygrać w walce na szczycie, pomóż swoim startom w nowym, nadchodzącym sezonie 2019 i kontynuuj tę walkę na takim samym poziomie, z komponentami zbudowanymi w zupełnie innym standardzie. 


o autorze

Oliwia Kamińska

Fanatyczka rowerowa, zawodniczka bikejoringu. Po kilku latach wraca do mtb i... będzie także próbować swoich sił na szosie!

Powiązane posty


Powiązane galerie

komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl