Regulacja hamulca szosowego

Regulacja hamulca
szosowego

Dziś przedstawię wam jak  sprawnie wymienić klocki hamulcowe i wyregulować hamulec szosowy.

Narzędzia które będziemy potrzebować do tej czynności przedstawia rys.1.

1.       Klucz imbusowy nr 3

2.       Klucz imbusowy nr 4

3.       Klucz imbusowy nr 5

4.       Klucz nr 13 płaski

Pierwszą czynnością od jakiej należy zacząć jest sprawdzenie stanu klocków hamulcowych, ich stan możemy ocenić poprzez wielkość rowków okładziny. Rys.2 przedstawia po lewej stronie okładziny nowe a po prawej okładziny nadające się do wymiany. Czynność sprawdzania okładzin powinniśmy powtarzać przynajmniej raz w miesiącu.  Jeżeli klocki są starte należy je wymienić.

Pamiętajmy że każdy klocek hamulcowy ma oznaczenie prawy (R) lewy (L)

Instrukcja krok po kroku:

1.       Wkręcamy regulator naprężenia linki, zostawiamy jeden- dwa obroty do końca. (rys.3-3)

2.       Przesuwany do góry dźwignie zacisku. (rys.3-4)

3.       Odkręcamy stare klocki hamulcowe, najczęściej przykręcone są śrubą imbusową nr 4 lub 5.

4.       Lekko przykręcamy nowe klocki .

5.       Przesuwany do dołu otwartą dźwignię zacisku. (rys.3-4)

6.       Naciskamy dźwignie hamulca tak aby klocki lekko przylegały do obręczy.

7.       Dokładnie ustawiamy klocki do obręczy, nie mogą ocierać o oponę ani być ustawione za nisko, muszą idealnie przylegać  cała swoją powierzchnią z obręczą.

8.       Po ustawieniu dokładnie je przykręcamy.

9.       Po naciśnięciu klamki hamulcowej klocki muszą równomiernie z obu stron dociskać obręczy , jeżeli tak nie jest musimy wyregulować odległość  klocków względem obręczy.

10.   Najczęściej kluczem nr 13 lub kluczem imbusowym nr 5.Lluzujemy nakrętkę osi hamulca, po ustawieniu go w idealnej pozycji przykręcamy śrubę.

11.   Regulujemy naprężenie linki tak aby klocki z każdej strony odstawały od obręczy około 1mm.

12.   Po tych czynnościach hamulec powinien być wyregulowany prawidłowo.

13.   Jeszcze raz sprawdzamy czy dokręciliśmy wszystkie śruby.

Bardzo ważne jest zrozumienie zasady działania układu hamulcowego roweru. Niewłaściwe zastosowanie lub regulacja układu hamulcowego może prowadzić do utraty sterowania lub upadku, które mogą prowadzić  do poważnych obrażeń.

Jeżeli nie masz wystarczających umiejętności powierz rower specjaliście w najbliższym sklepie rowerowym.

Cena usług związanych z hamulcem szosowym :

-Regulacja hamulca od 49 zł

-Wymiana linki, klocków + regulacja od 79zł (cena nie zawiera komponentów)

Musimy wiedzieć :

Przed jazda na rowerze należy zawsze sprawdzać, czy przednie i tylne hamulce działają prawidłowo.

W deszczowej pogodzie droga hamowania wydłuża się szczególnie przy stosowaniu obręczy cabronowych.

Jeśli powierzchnia drogi jest mokra, opony mogą łatwiej sie ślizgać. W przypadku poślizgu opon istnieje ryzyko upadku. Aby tego uniknąć, należy zwolnic i hamować wcześniej oraz delikatniej.

1.Nakrętka osi hamulca

2.Śruba oraz podkładka mocowania linki

3.Regulator naprężenia linki

4.Dźwignia zacisku

5.Śruba oraz podkładki mocujące klocki hamulcowe

Jeżeli masz pytania napisz postaram się jak najlepiej na nie odpowiedzieć

Krzysztofbaran@interia.eu

Facebook “krisbike.pl

Krzysztof Baran


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl