Efneo - prototypowa przekładnia Made in Poland

Działanie tego rozwiązania można porównać do Hammerschidta z Truvativa, jednak zaletą produktu Efneo ma być bardzo przystępna cena (Hammerschmidt kosztuje ok 2000 PLN), która powinna zjednać mu przychylność fanów. 

Na razie firma jest na etapie drugiego prototypu. Filmy ilustrujące działanie przekładni nakręcone były przy pierwszym podejściu do tematu. Jak możemy przeczytać na stronie internetowej firmy: "Naszym celem jest wprowadzenie na rynek nowego typu przedniej przekładni rowerowej."

Jak podaje konstruktor, przekładnia ma ważyć znacznie mniej niż 1kg, co jest pojęciem dość abstrakcyjnym, ale jeśli uda się zejść do poziomu 700g, to w mojej opinii będzie to całkiem ciekawa alternatywa nie tylko do rowerów miejskich i trekkingowych, do których została pierwotnie adresowana, ale także w MTB. Szerokość całego rozwiązania wynosi 20mm.

vertical-gearbox-coloured-v4

Firma nie wyklucza powstania bardziej "wypasionego" modelu w przyszłości, jednak chwilowo koncentruje się na wprowadzeniu produktu na rynek masowy.
Nie sposób też wymienić wszystkich zalet takiego zamkniętego systemu:

Lekka i kompaktowa - znacznie mniej niż 1 kg wagi i 20 mm szerokości
Zmiana biegów podczas postoju i podczas pedałowania - szybko i sprawnie
Łatwa redukcja do najniższego biegu
Odpowiednik 24T/33T/45T przerzutki przedniej
Konkurencyjna cena
Szczelność i ochrona przed warunkami zewnętrznymi

Przekładnia efneo może zastąpić skutecznie przednią przerzutkę w większości rowerów. Jest lekka i szybko zmienia biegi, zarówno podczas postoju jak i podczas pedałowania.

Zobaczmy co ekipa konstruktorów pisze na temat swojego dziecka:
Dlaczego używać przekładni? Dlaczego przednia skrzynia biegów zamiast przerzutki? Przede wszystkim zmiana biegu w przerzutce przedniej jest niemal zawsze niewygodna i trwa na tyle długo, że większość osób w praktyce rzadko z przerzutki przedniej korzysta. Kolejny powód jest natury estetycznej - po prostu przednia przerzutka - szczególnie w rowerze miejskim - nie wygląda dobrze. Trzeci powód to krzyżowanie się łańcucha na skrajnych przełożeniach z przodu i z tyłu. Ktokolwiek jechał rowerem wie, co mam na myśli.
Na czym polega trick? Chodzi o wewnętrzną konstrukcję przekładni. Znana idea przekładni planetarnej jest ulepszona w sposób bardzo sprytny. Pracowaliśmy nad tą konstrukcją ponad dwa lata.



• Zmiana biegów jest szybka i sprawna zarówno na postoju jak i podczas pedałowania, do tego znacznie szybsza i płynniejsza niż przerzutki przedniej.
• Łatwa redukcja do najniższego biegu - doskonałe do ruszania, szczególnie pod górkę.
• Jeśli z tyłu masz przerzutkę nie doświadczysz krzyżowania łańcucha na skrajnych przełożeniach.
• Wygodne przełożenia na 2-gim i 3-cim biegu - odpowiednio +36%, +38 (188% łącznie).
• Lekka i kompaktowa - znacznie mniej niż 1 kg wagi i szerokości 20mm.
• Kompatybilna z osią mocowaną na kwadrat, korbami i manetkami.
• Możliwość powiązania z tylnym gearboxem lub tylną przerzutką.
• Idealna do rowerów miejskich - w parze z tylną przekładnią daje rozpiętość biegów na poziomie 600%, czyli taką, jak w rowerze z przednią i tylną przerzutką, a rower nadal wygląda elegancko, także do rowerów tekkingowych sportowych - szybsza zmiana biegów.
• Może być montowana na każdym rowerze nawet w domu.

Pierwszy prototyp został wykonany w wersji z zębatką 32t. Prototyp ten jest widoczny na wszystkich naszych zdjęciach i filmach. Już wkrótce planowana jest wersja z zębatką 24T.

Cena ani dokładny termin wejścia na rynek są na razie nieznane. Trzymajmy kciuki.

 


komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl