Dwie wersje Cervelo P5 już w styczniu 2012!
Jeden z modeli P5 będzie w pełni zgodny z przepisami UCI i gotowy do startu w wyścigu na czas (time trial) w zawodach najwyższej klasy – z kalendarza World Tour. Drugi zaś model będzie mniej restrykcyjnie podchodził do kwestii przepisów, niewielkie zmiany geometrii mają być korzystniejsze w czasie użytkowania na dłuższe dystanse przez zawodników triatlonu.
Jest to zapewne odpowiedź Cervelo na nowe aerodynamiczne rowery od Specialized – model Shiv również występuję w 2 wersjach, gdyż w triathlonie nie ma tak restrykcyjnych przepisów co do wykorzystywanego sprzętu, jak w zawodach UCI World Tour.
Wersja „UCI Legal” będzie mocno ewolucyjna w stosunku do aktualnych modeli Cervelo. Wersja „triatlon” będzie bardziej aerodynamiczna, z dłuższa rurą dolną, bardziej agresywną rurą podsiodłową otaczającą tylne koło (wcięcie) i standardowym widelcem, chociaż nie wykluczono tu rozwiązań zwiększających efektywne proporcje ramy. Wersja „UCI Legal” z kolei będzie bardziej przypominać wersję Cervelo P4 – przekroje rur i standardowe wykończenie rury podsiodłowej i brak wcięcia tylnego koła.
Tylne widełki to coś nowego – lepszy przepływ powietrza, inne rozwiązanie niż w P4, ale co też ma w rzeczywistości „wydłużyć” tył roweru. Nowy model P5 to wielki postęp w dziedzinie integracji. BBright – asymteryczny środek suportu, całkowicie ukryte Shimano Di2 czy kompatybilność z nową grupą elektroniczną Campagnolo EPS oraz nowy system hamulców, rozwijany z inną firmą niż ta, która pracowała nad P4. Spodziewać się można czegoś całkowicie nowego i Cervelo raczej nie pójdzie w stronę integracji przedniego hamulca jak Trek czy Specialized.
Raczej nie zobaczymy w nowym modelu P5 bezpośredniego mocowania hamulców od Shimano czy niedawnie zapowiadanej nowości od SRAM – hydraulicznych hamulców w wersji aero.
Wiele jest spekulacji wokół w pełni zintegrowanego kokpitu, który Cervelo zaprezentował podczas Mistrzostw Świata Ironman, jednak tego w P5 raczej nie ma się co spodziewać. Coś co świetnie wypada w testach w tunelach aerodynamicznych czy bardzo dobrze wygląda z marketingowego punktu widzenia, może nie być realne w użytku zwłaszcza dla triatlonistów.
Wiele jest także jeszcze niedomówień – co na przykład z ciekawym systemem zintegrowanego nawadniania, w modelu P4 mieliśmy dostępny zbiornik z wodą w dolnej rurze. Jak z tym poradzi sobie Cervelo, by model P5 spełniał wymogi UCI?
Najważniejsza informacja – spodziewać się można, że cena zestawu ramy z widelcem, hamulcami i sztycą będzie niższa niż P4 – można zgadywać, że będzie to ok. 4 tys. USD.
komentarze