Francja eliminuje wszelkie dotacje na zakup rowerów
U nas dopłaty do rowerów elektrycznych nie wypaliły tym razem, choć było już blisko, ale być może na wiosnę sprawa ruszy od nowa. Kasa była zabezpieczona, ale potem przyszła powódź i nastąpiła zmiana priorytetów. Jednak nie tylko u nas jest problem z dopłatami. We Francji choć działały od jakiegoś czasu, wygląda na to że nadszedł ich koniec.
Kryzys budżetowy we Francji, który doprowadził ostatnio do wielu zawirowań politycznych, ma również duży wpływ na branżę rowerową i e-rowerów. Bez wcześniejszego ostrzeżenia rząd ogłosił, że wszystkie dotacje państwowe na zakup rowerów i rowerów elektrycznych zostaną wyeliminowane 14 lutego 2025 r. „Alliance for Cycling” ostrzega przed znaczącymi konsekwencjami takiej decyzji dla całej branży rowerowej.
Branża rowerowa została przytłoczona oficjalnym ogłoszeniem pod koniec listopada, że „premia ekologiczna” na rowery, zarówno dla osób fizycznych, jak i prawnych, i niezależnie od rodzaju roweru, przestanie obowiązywać w przyszłym roku. Wszystkie rowery, na które wystawiono faktury lub których pierwsze wypożyczenie nastąpi po 14 lutego 2025 r., nie będą już mogły korzystać z żadnej pomocy państwa.
"Polityka publiczna została wprowadzona, aby kontynuować nasze wysiłki na rzecz przekształcenia Francji w kraj rowerowy”
„Decyzje te zostały podjęte bez najmniejszych konsultacji, w całkowitej sprzeczności ze wszystkimi badaniami, które pokazują wiele pozytywnych skutków jazdy na rowerze dla planety, gospodarki, zdrowia i wspólnego życia” - pisze Patrick Guinard, prezes France Velo. „Podczas gdy właśnie udowodniliśmy wszystkie korzyści płynące z jazdy na rowerze, a nasza branża skorzystała z pięcioletniej kadencji pro-rowerowej”.
Wpływ na rynek e-rowerów
Według organizacji branżowej Union sport & cycle, wprowadzenie państwowej dotacji na rowery w 2017 r. spowodowało podwojenie sprzedaży. Nawet od czasu ograniczenia tego rozwiązania w późniejszych latach, nadal stanowi ono 10% wszystkich zakupów rowerów elektrycznych. W lutym 2024 r. istniejący system dopłat do rowerów został przedłużony do 2027 r. i rozszerzony na rowery używane. W tym czasie polityka ta obowiązywała od kilku lat, a badania wykazały jej wpływ na zdrowie publiczne, gospodarkę w regionach i dekarbonizację mobilności.
Premia za konwersję, umożliwiająca konsumentom wymianę samochodu na rower elektryczny, była również osiągnięciem rozporządzenia w sprawie klimatu i odporności. Rozporządzenie weszło w życie latem 2021 roku.
Wypłacono 40 milionów euro
Dotacja na rower wynosiła od 150 do 2000 euro, w zależności od rodzaju roweru i sytuacji finansowej danej osoby. Premia za konwersję wynosiła od 1500 do 3000 euro. W strefach niskoemisyjnych rząd przyznał dodatkową premię równoważną wszelkiej pomocy wypłaconej przez władze lokalne, do kwoty 1000 euro. W 2023 r. rząd zapłacił łącznie 40 mln euro za to rozporządzenie. „Program dopłat był silnym sygnałem wsparcia dla rozwoju ruchu rowerowego”, pisze Sojusz na rzecz ruchu rowerowego, w skład którego wchodzą Réseau Vélo et Marche, Fédération française des usagers de la bicyclette (FUB), Union sport & cycle i APIC.
Odbudowa przemysłu rowerowego we Francji
We wspólnym oświadczeniu organizacja pisze, że „program dotacji ma kluczowe znaczenie dla przemysłu rowerowego we Francji, który czyni znaczące kroki w kierunku relokacji produkcji. Przemysł rowerowy znajduje się obecnie w trudnej sytuacji, z 24% spadkiem wielkości produkcji rowerów we Francji w porównaniu do 2022 r., a sprzedaż rowerów spadła o 13%. Podczas gdy samochody elektryczne nadal korzystają ze wsparcia, rowerów elektrycznych nie można ignorować. Jest to kwestia utrzymania ambitnego przemysłu rowerowego w naszym kraju”.
„Szczególnie rynek rowerów towarowych korzysta z dotacji państwowych. Liczba sprzedanych rowerów towarowych wzrosła czterokrotnie w latach 2022-2023, co świadczy o sukcesie programu dotacji” - podsumowano w oświadczeniu.
komentarze