Analiza rynku napędów elektrycznych przeprowadzona przez Velotech ujawnia brak krytycznych danych rynkowych
Żaden inny produkt w branży nie jest tak bardzo pozbawiony zweryfikowanych danych rynkowych, jak systemy napędowe do rowerów elektrycznych. Dominacja rynkowa firmy Bosch jest oczywista, ale co z innymi dostawcami i ile innych marek jest w ogóle istotnych?
Te i wiele innych pytań sprawiły, że dyrektor generalny Velotech, Ernst Brust, postanowił przeprowadzić analizę rynku dostawców systemów napędowych odpowiednio w Niemczech, Europie i na całym świecie.
Zapytany o to, na czym opiera się jego analiza rynku, Ernst Brust stwierdził: „wspomniane udziały w rynku opierają się na moim ponad 30-letnim doświadczeniu i wiedzy specjalistycznej w branży rowerowej. Szacunki te pochodzą z połączenia obserwacji branży, analiz rynkowych i bliskich kontaktów z producentami i dealerami, które budowałem przez lata”.
To, czy ta metoda ma zapewnić większą przejrzystość rynku, było do przemyślenia dla 5 wiodących dostawców wymienionych przez Velotech.
Szacuje się, że Bosch zdominuje rynek krajowy Podczas gdy wynik może częściowo mówić sam za siebie, producenci silników do rowerów elektrycznych okazali się bardzo niezdecydowani. Wszystkie firmy wskazały na brak zweryfikowanych danych, co bardzo utrudnia dokonanie dobrego porównania rynku. Mimo to Ernst Brust wydaje oświadczenia dotyczące udziałów w rynku, częściowo oparte na twierdzeniach producentów.
W przypadku Niemiec Brust szacuje, że Bosch posiada 70% udział w rynku krajowym, częściowo dzięki bliskim powiązaniom z lokalnymi producentami rowerów elektrycznych. W kategorii rowerów sportowych Shimano zajmuje drugie miejsce w przeglądzie Brust z udziałem w rynku wynoszącym 12%. Brose ma silną pozycję w kategorii rowerów sportowych premium z łącznym udziałem w rynku wynoszącym 6%, Yamaha 4%, podczas gdy kategoria inne wynosi 8%.
Więcej dostawców w całej Europie
Według Ernsta Brusta w całej Europie rozkład udziałów w rynku zmienia się w kierunku większej różnorodności dostawców. Bosch posiada 50%, Shimano 20%, Bafang 15%, Brose 7%, Yamaha 5%, a kategoria inne 3%. „Globalny rynek zna jeszcze większą różnorodność dostawców, szczególnie w USA i Azji, którzy mają łącznie 23% udziału w rynku”. Bosch dostarcza 25% rynku, Shimano 20%, Bafang 15%, Yamaha 10% i Brose 7%. Brust twierdzi, że Bafang dominuje na rynku azjatyckim.
Reakcja dostawców
Bosch eBike Systems pisze w swoim komentarzu: „Naszym zdaniem jesteśmy jednym z wiodących producentów systemów napędowych do e-rowerów w segmencie premium mid-engine. Nie mamy jednak żadnej wiedzy na temat udziałów rynkowych w różnych regionach. Wynika to częściowo z faktu, że zaopatrujemy producentów rowerów, którzy z kolei sprzedają swoje rowery na różne rynki. Ponadto nie są nam znane żadne potwierdzone dane liczbowe od stowarzyszeń lub innych instytucji, które w wiarygodny sposób pozwalają na wyciągnięcie wniosków na temat wyników sprzedaży różnych uczestników rynku."
Nie znamy żadnych potwierdzonych danych liczbowych od stowarzyszeń lub innych instytucji
Jeśli chodzi o odzwierciedlenie samego rynku rowerów elektrycznych, zapewnione przez trzy zestawienia, Shimano jest zachęcone wynikami na poziomie globalnym.
„Chcemy mieć pewność, że nasze silniki do rowerów elektrycznych są zawsze niezawodne, a dzięki Shimano E-Bike Systems rowerzyści mają do dyspozycji wysokiej jakości inżynierię - z idealną równowagą wartości, wydajności i trwałości - podczas całej podróży. Niezależnie od tego, czy chodzi o pośpiech do pracy, odwożenie dzieci do szkoły, czy dzień spędzony w parku - dzięki odpowiedniemu systemowi e-rowerów Shimano pomaga rowerzystom uchwycić życie w jednej chwili”.
Metody statystyczne
W swoim komunikacie Bafang wskazał na słaby punkt tego przeglądu udziału w rynku. „Nie możemy dowiedzieć się, w jaki sposób uzyskano te dane i nie możemy potwierdzić dokładnych danych, ponieważ nie mamy liczb od innych producentów. Ponieważ nie jesteśmy pewni metod statystycznych stosowanych przez Velotech, nie możemy ocenić dokładności danych”.
Mamy inne zrozumienie rynku
Yamaha jest jedynym producentem, który otwarcie kwestionuje część analizy Velotech i przedstawia inny przegląd rynku.
„Mamy inne rozumienie rynku. Bardzo często Giant nie jest uwzględniany w udziale Yamahy w rynku. W przypadku rynku silników średniej klasy w UE opieramy nasze rozważania rynkowe na danych dostarczonych przez „Raport strategii długoterminowej” Deloitte. W przypadku, gdy badanie rynku Velotech uwzględnia silniki w piaście w swojej analizie, rozkład jest oczywiście inny”.
Brose pozostawiło wszystko otwarte w swoim komentarzu i napisało: „Niestety, muszę poinformować, że w tej chwili wolimy nie klasyfikować żadnych udziałów w rynku ani kluczowych danych firmy”.
komentarze