Ekoi Aerodinamica by Pininfarina- bardzo szybki test.

Trend z kaskami aero pojawił się w kolarskim światku gwałtownie i niemal równocześnie u wszystkich producentów uzupełniając układankę całej sylwetki kolarza walczącego z czasem i jak najmniejzymi startami energii wkładanej w jazdę, również podczas wyscigów szosowych. Design jaki oferują można pokoachać lub znienawidzieć, jednak trzeba uczciwie przyznać rację, że wnoszą one dość duży wkład w szybszą i bardziej ekonomiczną jazdę, zarówno podczas krótkich odcinków pokonywanych na dużej prędkości, jak i na całej trasie oszczędzając być może kluczowe waty na decydujące o wygranej momenty wyścigu.

Jednym z pierwszych i chyba najczęściej widywanym w zawodowym peletonie kaskiem aero jest Ekoi Aerodinamica Pininfarina, który opracowywany był  podczas projektowania przy współpracy z Calebem Ewanem, sprinterm z najwyższej światowej półki.

Przez kilka miesięcy sprawdzaliśmy redakcyjnie jego właściwości i komfort użytkowania.

Design i budowa:

Kask o zwartej budowie i eliptycznym kształcie z dyfuzorem wylotu powietrza, oraz jedynie trzema otworami wlotowymi ściśle nawiązuje do kasków dedykowanych jeździe na czas. Zachowuje jednak wciąż własciwosci typowe dla normalnych kasków szosowych, jak wentylacja podczas intensywnej jazdy, duża swoboda regulacji i komfort użytkowania. Kask tworzony był również w tunelu aerodynamicznym by osiagnąć najmniejsze opory zarówno przy normalnie uniesionej głowie podczas jazdy, jak i pochylonej podczas finiszowych metrów na wyścigu.

Konstrukcja samego kasku to cztery elementy: wnętrze z tworzywa EPS jako standardowa ochrona i nośnik konstrukcji, skorupa zewnętrzna jako warstwa ochronna tworzywa EPS i nośnik lakieru stylizującego kask, wyściółka wewnętrzna oraz plastry Koroyd jako dodatkowy odbiornik energi kinetycznej powstałej podczas uderzenia. 

Koroyd, wyściółka i zapięcie:

Dzięki współpracy z firmą KOROYD® struktura kasku została wzmocniona poprzez dodanie do skorupy EPS nanotubek w najbardziej narażonych na uderzenia obszarach (z przodu i po bokach). Są one termozgrzewane i przypominają strukturę plastra miodu. To właśnie ta  lekka konstrukcja , umożliwia pochłanianie o 30% więcej energii niż standardowy EPS podczas upadku i uderzenia głowy o twardą powierzchnię.

Kolejną ważną zaletą technologii KOROYD® jest to, że na ten wysokiej jakości techniczny polimer nie mają wpływu zmiany temperatury zewnętrznej. Jego doskonałe właściwości do pochłaniania uderzeń pozostają stabilne, w przeciwieństwie do standardowego EPS, który ma tendencję do lekkiej utraty pierwotnej gęstości, gdy jest narażony na wysoką temperaturę i odwrotnie staje się twardy i kruchy, gdy jest zimno. W wyniku czego użytkownicykorzystają z optymalnego poziomu ochrony , niezależnie od temperatury powietrza. Co ciekawe, pusta przestrzeń wewnątrz konstrukcji plastrów pozwala na dodatkowy odbiór ciepłego powietrza wewnątrz i cyrkulację. Szczęśliwie udało sie uniknąć upadku i uderzenia podczas okresu testowego, ale sam system sprawia wrażenie dobrze absorbującego uderzenia materiału. 

Wyściółka wewnętrzna bardzo dobrze absorbująca wilgoć i przygotowana minimalistycznie, poprowadzona jest w kluczowych miejscach. W zestawie kasku można ją znaleźć w trzech wersjach o różnej grubości i gęstości co pozwala na dopasowanie do różnych kształtów głowy, podnosząc komfort użytkowania.

Pod skorupą kasku kryje się cały system zapięcia i dopasowania kasku do głowy wyposażony w pokrętło Atop z mikroregulacją wieloząbkową która potrafi bardzo płynnie i dokładnie dopasować całość do kształtu głowy. Pasek ząbkowany w osi kasku dopełnia całość i reguluje wysokośc kasku względem twarzy i oczu. Ostatnim elementem jest uwielbiane już przez fanów Ekoi magnetyczne zapięcie paska, obsługiwane z łatwością intuicyjnie jedną dłonią. Tak wyposażony kask z dodatkowym systemem KOROYD® w rozmiarze M waży dokładnie 320 g.

Podsumowanie:

Kask Ekoi Aerodinamica Pininfarina rozpoczął pracę w naszej redakcji już kilka miesięcy temu i miał okazję pokryć się warstwami śniegu i deszczu. Nie trudno się domyśleć że takie warunki nie robią na nim wrażenia i chronił dodatkowo głowę zarówno przed wilgocią jak i niską temperaturą. Duży plus dajemy producentowi za kilka wersji wyściółki, które zmieniają zdecydowanie obraz uzytkowania i komfortu wewnątrz. Sprawa wentylacji może budzić pewne zastrzeżenia natomiast podczas jazdy z niską prędkością i dużą intensywnością w bardzo wysokiej temperaturze powyżej 30 st C. Jednak strome podjazdy i jazda w górach latem to zdecydowanie nie jest naturalne środowisko do użytkowania tego kasku. Jazda z prędkościami 20-30-40km/h i wzwyż w terenie płaskim i pagórkowatym przy wysokiej temperaturze nie miała żadnego negatywnego wpływu na użytkowanie. Kask zdecydowanie lubi prędkość i pomaga dobrze ułożonemu kolarzowi uzyskiwać zyski w prędkości i obniżeniu zużycia własnej energii w jazdę. Pomagają tu również nieco większe okulary, które górną krawędzią osadzone są stosunkowo blisko krawędzi kasku. Pokrętło Atop bardzo delikatnie i dokładnie dopina system obwodu głowy, który trzyma kask bardzo stabilnie w ustawionej pozycji. Regulacja kasku w górę i dół pracuje nieco ciężej, co nie pozwala na "taniec" kasku na głowie i zsuwanie się na oczy w trakcie jazdy. Samo zapięcie dobrze już nam znane z poprzednich testowanych kasków Ekoi to nasz ulubiony gadżet, który potrafi czasem zapiąć się sam, w sprzyjających warunkach :)

Aerodinamica powinien dobrze się sprawdzić zarówno u sprintera, jak i triatlonisty. Pomoże też zwykłemu Kowalskiem poprawić swoje średnie prędkości z ulubionych długich jazd na płaskiej, czy pagórkowatej trasie. Nasz tester użwał go podczas bardzo wietrznego Gran Fondo Austrii, gdzie ranty ustalały kolejność na mecie wyścigu i uzyskał kwalifikację do Mistrzostw Świata w Danii.

Tutaj znajdziecie link do produktu: Ekoi Aerodinamica Pininfarina

Kask można również personalizować indywidualnie kolorystycznie i nazwiskiem za niewielką dopłatą. Dostępny w rozzmiarach S, M i L.

Pininfarina to firma projektowa, która wsparła Ekoi swoi kunsztem przy projektowaniu tego kasku. Od lat 50. firma stopniowo się rozrastała. W 1952 r. rozpoczęła stałą, trwającą do dziś współpracę z Ferrari. Współpracowała również z wieloma innymi firmami motoryzacyjnymi, m.in. Maserati, Lancia, Alfa Romeo, Mitsubishi, Rover, Peugeot, Honda, Volvo, Rolls-Royce, Cadillac oraz Bentley.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl