Ekoi C4, wyczyn bez kompromisu

Ekoi postawiło sobie za cel stworzenie obuwia które znajdzie się na szczycie drabinki wśród swoich produktów z tego segmentu. Jak można się było spodziewać, produkt nie powiela schematów utartych przez innych producentów, a cechuje się nowatorskimi rozwiązaniami Sprawdziliśmy w różnych warunkach (także wyścigowych) jak C4 przekazują moc ze stóp, ale również detale które mają wpływ na wygodę użytkowania.

Ekoi C4- anatomia, jak to jest skontruowane?

Buty które męczymy w redakcji, w rozmiarze 39 ważą 255g sztuka. Cyferki wyborne, jednak nie uciekają z zasięgu topowym modelom konkurentów. Atutem wg konstruktorów są podeszwy w 100% zbudowane z włókna węglowego. Bez żadnych kompromisów w sztywności, ten spód obuwia ma przekazywać czystą moc bez strat po drodze z nogi do napędu. Wyściółka wewnętrzna pięt to skóra PU, która charakteryzuje się wysoką trwałością, brakiem absorbcji wilgoci, jednak nieco mniejszą oddychalnością materiału  niż skóra naturalna. Jest to materiał w pełni sytntetyczny, imitujący skórę naturalną. 

Cholewka to kolejna ciekawostka w testowanych butach. 54% poliestru , 46% TPU oraz mocno wentylowany materiał tworzą but dobrze sprawdzający się podczas jazdy w wysokiej temperaturze. Mimo pewnych obaw o sztywność, dość szybko założyliśmy je do długich startów i treningów. Dobrze wykonany, warstwowy język pozawala na bardzo mocny chwyt stopy linkami zapięcia, bez wbijania się w stopę, co potrafi w niektórych butach doprowadzić do bólu i konieczności poluzowania siły napięcia. Tutaj bez obaw można dokręcić do Maksa pokrętło przed finiszem wyścigu. Podeszwa wspominana już wcześniej to czysty carbon konstrukcyjnie oczywiście wyposażony w system wentylacji i odprowadzania wilgoci z wewnątrz. Podczas jazdy w deszczu dość sprawnie woda ucieka właśnie tymi otworami, a "siatkowa" cholewka daje też możliwość bardzo szybkiego wysuszenia wnętrza i cholewki podczas jazdy. Podpiętka jest zespolona z podeszwą za pomocą jednej śruby, nic nie stoi więc na przeszkodzie by ją wymienić po dłuższym czasie użytkowania, gdy wytarcie wymusi taką sytuację. Co do przodu obuwia, jest on również chroniony na krańcu podeszwy, jednak nie są to elementy wymienne.

Wkładka...

...naszym zdaniem mogła być nieco lepsza.  Jest dobra, poprawna, jednak przy bucie z wysokiej półki spodziewaliśmy się też topowej wkładki. W sumie niczego złego nie można jej zarzucić, wentylowana, trwała, jednak profilowanie pod stopy jest tu tylko uniwersalne. Chcąc dopieścić but do maksimum, warto znać swoje indywidualne predyspozycje i budowę stopy, oraz włożyć wkładki zamówione indywidualnie.

System zapięcia...

...to stosunkowo nowe, dużo mniejsze niż tradycyjne pokrętła Atop z linkami plecionym w osłonie z tworzywa. Bardzo precyzyjne, z dużą kulturą pracy i mocno wyczuwalnym indeksem. Mały rozmiar z pewnością ma swój wpływ na aerodynamikę jazdy, oraz oryginalny wygląd. Do niewielkich minusów można zaliczyć pewną trudność przy maksymalnym dokręcaniu sysytemu podczas jazdy przez osoby z nieco mniejszą siłą palców dłoni. Nie sprawdzaliśmy możliwości wymiany linek i pokrętła, więc tego tematu na ten moment nie rozwijamy, być może życie zmusi nas do tego za dwa-trzy sezony.

Wrażenia z jazdy...

... były bardzo pozytywne, odczucia adekwatne do przeznaczenia tego obuwia. Są to buty typowo wyścigowe i odczucie sztywności, przekazu mocy jest tu wyraźnie odczuwalne. Dla wprawionego w boju zawodnika będzie to solidny partner podczas walki na trasie, bardzo mocno przylegający do stopy i trzymający w ryzach stopy podczas maksymalnych wysiłków. W przypadku wielegodzinnych treningów buty równie dobrze spełniają swoje zadanie, jednak przy wsparciu dobrze wyprofilowanej wkładki, o czym wspominaliśmy wyżej. Co ciekawe, buty fantastycznie spisują się w warunkach letnich, przy wysokich temperaturach z racji swojej przestronnej wentylacji, ale też w okresie...zimowym, co było sporym zaskoczeniem. Zwiększona powierzchnia wentylacji wewnątrz zimowego ograniacza najwyraźniej buduje "poduszkę powietrzną" która spełnia na mrozie dodatkową wartswę izolacji. Tego przed okresem testu nikt z nas się nie spodziewał. Jedyną niewielką niedogodnością był duży wysiłek wkładany w maksymalne dociąganie pokrętłami linek obuwia, Są to jednak bardzo sporadyczne sytuacje tuż przed finiszem wyścigu, gdzie takie naprężenia pomagają w walce na mecie.

Buty w regularnej sprzedaży to koszt około 1450 zł. Aktualnie widnieja na stronie w cenie 1039.00 zł

Link do dystrybucji: https://www.ekoi.com/pl/buty-szosowe-na-rower/13469-chaussure-c4-white-black-fw23.html


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl