Ulepszona gama amortyzatorów RockShox na 2023

RockShox na rok 2023 przygotował naprawdę spory upgrade swoich dotychczasowych amortyzatorów przeznaczonych od lekkiej jazdy po ścieżkach do agresywnych zjazdów po najcięższych trasach enduro.
Odświeżone zostały modele Pike, Lyrik i ZEB. Każdy z nich możemy dostać w czterech wersjach. Modele z najwyższej półki o znacznej ilości ulepszeń Ultimate, o mniejszej ilości udogodnień SELECT+ oraz te z niższej półki na mniejszy budżet modele Select i Base.

Linia PIKE ma być utożsamiana z rowerami trailowymi. Średni skok amortyzatora o zakresie 120 do 140mm ma ułatwić jazdę na technicznych trasach i stromych podjazdach. 

W rodzinie amortyzatorów PIKE możemy wyszczególnić wiele wspólnych cech, każdy z nich jednak ma swoje drobne indywidualne ulepszenia, które wyróżniają każdego z czterech nowych amorów.

Niezależnie od modelu jaki wybierzemy, w każdym z członków rodzinki PIKE spotkamy się między innymi z 

  • Średnicą goleni 35mm - sztywne i lekkie  
  • Sprężyna powietrzna DebonAir+ została skonstruowana tak, aby uzyskać idealną równowagę pomiędzy tym, czego oczekuje się w terenie, doskonałe wyczucie małych nierówności, zwiększona objętość powietrza zapewniająca wsparcie podczas całego skoku oraz zwiększona pewność podczas stromej jazdy w górę 
  • Użycie oleju Maxima Plush Dynamic Suspension, który zmniejsza tarcie, wydłuża żywotność i poprawia osiągi zawieszenia podczas każdej jazdy 
  • Płynem tłumiącym Maxima Plush zmniejsza tarcie i wycisza hałas amortyzatora 
  • Dodatkowo w zestawie znajdziemy adaptery nakrętek dynamometrycznych do użytku ze standardowymi nakrętkami końcowymi piast 
  • Każdy jest kompatybilny z krótkimi błotnikami RockShox Premium

                        

Jeżeli chodzi o bardziej bajeranckie ulepszenia, to z tłumu przed szereg wyróżnia się model ULTIMATE.  

Wzbogacony o tłumik Charger 3, posiada całkowicie nową konstrukcję Internal Floating Piston (IFP), która oferuje większą spójność w całym skoku. Dzięki funkcjom High Speed Compression, Low Speed Compression i zmodernizowanemu Low Speed Rebound każde kliknięcie jest dokładne i znaczące. Wybierz swoje idealne wrażenia z jazdy bez konieczności zastanawiania się. Bez poświęceń i bez wahania. To jest Charger 3. Co ciekawe posiada on 15 opcji regulacji wolnej kompresji, 5 szybkiej oraz 18 stopniową regulację tłumienia odbicia. Po przemnożeniu liczb dostajemy aż 1350 możliwości ustawień. Szok! Na pewno dość sporym minusem jest brak blokady, która może doskwierać przy podjazdach.  

Zawory odciążające (PRV) eliminują niepożądany wzrost ciśnienia powietrza w dolnej części goleni spowodowany zmianami wysokości lub temperatury. Wystarczy jeden przycisk, aby przywrócić optymalny stan widelca. 

Zastosowanie wkładek ButterCups blokuje 20% drgań o wysokiej częstotliwości. Ograniczenie tych wibracji znacznie zmniejszy zmęczenie dłoni i ramion, dzięki czemu na dłużej będziemy mogli mieć pełniejszą kontrolę nad jazdą. Dodatkowo pakiet tulei Ultimate Bushing Package maksymalizuje ich nakładanie się, zmniejszając tarcie i zapewniając możliwie najbardziej płynną jazdę. 

Anodyzowana korona amortyzatora, lekka i obrabiana maszynowo zapewnia doskonały wygląd i trwałość. Dla wybrednych lub szukających najlepszych połączeń kolorystycznych dostępna jest wersja czarna Ultimate High Gloss Black lub srebrna Signature Colourway Gloss Silver. 

SELECT + jako kolejny w kategorii, posiada już uboższą gamę technologii, z dodatków znajdziemy w nim jedynie tłumik Charger 3 o sporej ilości ustawień oraz zawory odciążające (PRV) ratujące amortyzator przy wysokich temperaturach lub jeszcze wyższych wysokościach. 

Na niższej półce znajdziemy model SELECT, amortyzator Charger RC z regulacją Low Speed Compression i Rebound oraz PIKE - widelec Rush RC jest przystosowany do jazdy po szlakach, posiada łatwą regulację dobicia i niezależne odbicie. W obydwu tych modelach mamy możliwość modernizacji do zaworów PRV.

       

Kolejny w kolekcji LIRYK, to najbardziej wszechstronny amortyzator. Przynajmniej tak zaznaczają producenci. Teren? Cel? Idealnie wpasuje się jeśli lubisz jeździć po lokalnych singlach ale od czasu do czasu wyskoczyć na bardziej agresywny teren czy do bike parku. Atutem amora jest sztywność i sprawność na zjazdach. Do wyboru mamy też wersję skoku - 140mm, 150mm i 160mm.


W podstawowych modelach LIRYK, LIRYK SELECT można wyróżnić takie ulepszenia jak 

  • Golenie o średnicy 35mm z nastawieniem na all-mountain - sztywne, wydajne i zaprojektowane tak, by wyeliminować jak najwięcej wagi
  • Sprężynę powietrzną DebonAir+
  • Nie obędzie się bez płynu tłumiącego Maxima Plush zmniejszającego tarcie i hałas amortyzatora
  • Dodatkowo fani błotników będą mieli możliwość przymontować je do każdego z wybranych modeli

Czym wyróżnia się najwyższy model ULTIMATE (oprócz tego, że ceną) ?  Najbardziej wszechstronny widelec posiada nową, skoncentrowaną obudowę, lżejszą, a jednocześnie nie traci nic na sztywności. Obecność tłumika Charger 3 posiadającego nową konstrukcję Internal Floating Piston (IFP). Oferuje większą spójność w całym skoku i prawdziwie niezależne regulacje, które zmniejszają szorstkość i zwiększają kontrolę bez "krzyżowania się".  Zastosowanie wkładek ButterCups ogranicza wibracje na najcięższych wybojach, dając ulgę ramionom na dłuższy czas. 

Co to zaoferowania ma jeszcze ULTIMATE ?  Pakiet tulei Ultimate Bushing Package zapewniających możliwie najbardziej płynną jazdę, zawory odciążające, lekka, anodyzowana korona, dostępność w dwóch gamach kolorystycznych - czarnym Ultimate High Gloss Black lub w nowym zielono ciemnym kolorze "Heavy Meadow" Signature, inspirowanym górskimi imprezami.

Linia ZEB dedykowana jest hardcorom zawodnikom enduro. Skok widelca od 160 do 190mm umożliwi pokonanie najtrudniejszych trasach enduro na świecie. Sztywne, ale masywniejsze już 38-milimetrowe golenie i dopracowane szczegóły. 

Na marginesie ciekawe jak na podjazdach spisuje się amortyzator przy tak dużym skoku.
ZEB stworzony jest dla prędkości, pokonywania rockagrdenów, ostrych zakrętów, stromych zjazdów, gwarantując przy tym niezłą zabawę. Od chwały Rampage do tytułów Enduro World Series, ZEB nie ma już wiele do udowodnienia.

    

W najmniej rozbudowanych modelach znajdziemy sprężynę powietrzną DebonAir+. Dla podstawowego modelu ZEB amortyzator Rush RC jest przystosowany do jazdy po szlakach i posiada łatwe do regulacji ustawienie kompresji i odbicia. Lekko droższy już SELECT to amortyzator Charger RC z regulacją dobicia i odbicia przy niskich prędkościach.

Model z najwyższej półki ZEB ULTIMATE wyposażony został w tłumik charger 3, wkładki ButterCups, tuleje Ultimate redukują tarcie, utrzymując widelec w idealnym poślizgu. I tak jak w poprzednich, ratujące z opresji zawory odciążające, anodyzowana korona i dostępność w dwóch kolorach Signature Slab Grey lub Ultimate High Gloss Black.


o autorze

Magda Horabik

Amatorka z ambicjami, za sobą ma już szosę, MTB, a teraz próbuje odkryć trochę świata enduro. Na codzień studiuje i trenuje. W wolnym czasie lubi poszwędać się po świecie, czytać kryminały i zakręcić przy sportowych wydarzeniach.

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl