Rowery szosowe i TT - 10 nowości w peletonie na 2022 rok

Nowy rok, nowe rowery i starzy my. Jak co roku na rynek rowerowy wkracza spora ilość nowych maszyn. W tym roku pomimo braku komponentów i zastojów w fabrykach również, możemy znaleźć na rynku kilka perełek. Co prawda takich, że nie będzie nas na nie stać, ale mowa tym razem o maszynach śmierci czasu zawodowców.  Poniżej mały przegląd tego, co zabłyśnie w tym roku podczas wielkich wyścigów -  10 nowych rowerów szosowych i do jazdy na czas, które zadebiutują w 2022 roku.
Co wiemy? Czego oczekujemy? A jakie nowe rowery z cienkimi oponami pojawią się wkrótce w 2022 roku?

Jednym z miejsc, w którym można uzyskać informacje najnowszych rowerach wkraczających na rynek, jest sporadycznie aktualizowana lista modeli ram i widelców przez UCI. Ale zwykle wiadomo o nowościach dużo przed tym zanim pojawią się na liście oficjalnie. W rzeczywistości lista ta zatwierdzona przez UCI nie jest regularnie aktualizowana, a firmy rowerowe często wprowadzają swoje nowe modele, zanim UCI opublikuje najnowsze aktualizacje.

Ostatnie aktualizacje UCI pochodzą z 3 stycznia, gdzie jest sporo nowych maszyn od różnych producentów, które oficjalnie mają legitną zgodę na ściganie się już nawet i od połowy 2021 roku, ale mimo to dalej nie ujrzały światła dziennego…

Rower Merida Time Warp TT czwartej generacji

Merida Time Warp TT był ostatnio odświeżony w lecie 2018 roku, zadebiutował w roku 2021 na Tour de France, gdzie Merida przeniósł obręczy hamulce i kable poza zasięgiem wzroku.

MY2019 Merida Time Warp TT

To, czego oczekujemy w 2022 roku, to długo oczekiwane przejście na hamulce tarczowe flat mount i osie przelotowe, takie jak ich najnowszy zespół Scultura. Time Warp został już czysto zintegrowany z całkowicie wewnętrznym prowadzeniem kabli i eleganckim przodem. Prawdopodobnie zobaczymy również większy prześwit między oponami, bardziej aerodynamiczną i bardziej zintegrowaną wersję technologii chłodnicy tarczowej i klap widelca firmy Merida.

Chłodnice tarczowe i klapy widelca w Reacto MY2021

Merida oficjalnie wprowadziła na rynek swoje ostatnie trzy rowery szosowe – aero Reacto, Scultura Endurance i Scultura Team.

Factor Hanzo TT

MY2022 Hanzo

Co ciekawe, to właśnie ten nowy rower Factor Hanzo TT sprawił, że zagłębiliśmy się nieco w najnowszą aktualizację UCI. Ponieważ zespół Israel Start-Up Nation ścigał się już na nowym dwukołowcu, ale wciąż nie ma go na liście UCI. Factor twierdzi, że nowy rower został zatwierdzony i wkrótce trafi do konsumentów. A najnowsze zdjęcia Factora pokazują go z naklejką zatwierdzoną przez UCI.


MMR Blade

MY2021 MMR Blade

Ten rower TT jest nieco bardziej niepewny… W grudniu ubiegłego roku hiszpański producent rowerów MMR zaprezentował znacznie smuklejszą aktualizację roweru szosowego Adrenaline Aero. Ale wygląda na to, że mogą pracować nad jeszcze szybszym rowerem – odświeżonym Blade? Ich obecny rower do jazdy na czas został niedawno zaktualizowany w październiku 2020 r. wraz z przejściem na hamulce tarczowe. Ale następnego lata na liście zatwierdzonych przez UCI pojawił się nowy Blade. Czy to zupełnie nowy rower, czy tylko spóźniona autoryzacja do ścigania się na nim?

Ridley Dean Fast TT Disc

MY2014 Ridley Dean Fast TT

Kolejny rower na liście nie zatwierdzonych przez UCI, Ridley powiedział  pod koniec października, że zespół Lotto Soudal nie tylko będzie ścigał się na Noah Fast Disc i Helium SLX Disc w 2022 roku, ale także będzie miał nowy rower do jazdy na czas - Dean Fast Disc do swojej dyspozycji.
Ich obecny rower TT z dzielonym widelcem, hamulcami szczękowymi nie uległ zmianie od 2013, więc po prawie 10 latach już przyszedł najwyższy czas. 

Ridley Helium Disc

Innowacje czyniące rower ultralekkim przez Ridley były ostatnio wprowadzanie w Helium SLX Disc w październiku 2019 r. Lekki i sztywny Helium zachował swoje w większości tradycyjne rysy, ale jego aerodynamika polepszyła się dokładnie dzięki włączeniu zintegrowanego wewnętrznego prowadzenia linek i bardziej subtelnym profilom rur.

MY2020 Ridley Helium SLX Disc

Możemy sobie tylko wyobrazić, że Ridley spróbuje bardziej zmniejszyć wagę z ramy 820g, która nie jest już dokładnie klasyfikowana jako superlekka. I prawdopodobnie dodadzą też więcej funkcji aerodynamicznych – takich jak bardziej zintegrowana główka ramy, stery i kokpit?
Minimalny prześwit na opony 30-32 mm byłby również dobrą aktualizacją dla tego wszechstronnego roweru wyścigowego. Ridley już pokazał, że potrafi połączyć duże opony, aerodynamikę, sztywność i komfort jazdy ze swoim najnowszym rowerem szutrowym Kanzo Fast . Ale czy mogą zrobić to wszystko ORAZ sprawić, że będzie jednocześnie ultralekki?

Ridley Noah Disc aero 

MY2019 Ridley Noah Fast Disc

Rower szosowy z hamulcem tarczowym Noah aero przeszedł kilka iteracji projektowych w ciągu ostatnich pięciu lat, przyjmując najnowszą nazwę Noah Fast podczas Tour de France 2018 ( czyli mniej niż 3 miesiące po zatwierdzeniu przez UCI).
Wygląda na to, że rower szosowy Noah aero może stracić Fast ze swojej nazwy i zostać tylko z hamulcami tarczowymi. Nadal będzie szybki i prawdopodobnie zachowa charakterystyczne rowki F-Surface, które zapewniają płynny przepływ powietrza nad widelcem, rurą dolną i sztycą. Ridley deklaruje, że Lotto Soudal ścigało się zmodyfikowaną wersją Noah Fast Disc opracowanymi specjalnie dla Paris-Roubaix w październiku zeszłego roku. Może więc w kolejnej wersji należy spodziewać się większego prześwitu przy oponach i większego tłumienia drgań? Zarówno nowy Helium, jak i nowy Noah zostały zatwierdzone już w lipcu 2021 r., więc te nowe modele mogą również pojawić się już na dniach!


Trek Madone

MY2021 Trek Madone SLR

W listopadzie Trek zaprezentował nową parę bardziej aerodynamicznych Speed Concepts – TT i SLR . Ale teraz ich popularna aerodynamiczna Madone wygląda na przygotowaną do kolejnego odświeżenia. Obecny Madone SLR z najwyższej półki nie jest bardzo stary, ponieważ w połowie 2020 roku dodano lżejszą wersję z włókna węglowego, ale sama platforma Madone została całkowicie przeprojektowana dwa lata temu.
Co dalej z tym w pełni zintegrowanym, wygodnym aero szosowym hamulcem tarczowym z IsoSpeed? Aktualizacja SLR uczyniła go lżejszym i mocniejszym dzięki przejściu na karbon OCLV 800. Kolejna zmiana prawie na pewno poprawi właściwości aerodynamiczne i być może też jeszcze lżejsza? 


Scott Speedster road & Speedster Gravel

Te dwa nowe Scotty Speedstery to ciekawa para w tym zestawieniu. Podobnie jak Cinelli, nie są to szalenie drogie rowery z włókna węglowego. Znajdziemy tu podwójnie cieniowane warianty szosowe i szutrowe. Linia Speedster od dawna to aluminiowe rowery szosowe średniej klasy firmy Scott, łączące odrobinę wyścigowej technologii z przystępną ceną i komfortem na długie dystanse.

Scott Speedster 10 2022

Najnowszy Speedster Disc to endurance w wersji szosowej, z prześwitem do 35 mm przy tylnych trójkątach 420 mm i stosunkowo długą, stabilną geometrią – w szerokim zakresie siedmiu rozmiarów (47-61 cm). Przystępny cenowo rower ze stopów lekkich jest wyposażony w hamulce tarczowe, mające wewnętrzne prowadzenie kabli ukryte od sterów do suportu i schludnie ukryte mocowania błotników z pełnym pokryciem.

Scott Speedster Gravel 10 2022

Scott Speedster Gravel wydaje się być w zasadzie tą samą ramą, tylko z poprawioną geometrią, dłuższymi dolnymi widełkami 435 mm i większym widelcem z włókna węglowego, aby pomieścić opony do 45 mm. Wariant roweru szutrowego ma również więcej opcji montażu dzięki potrójnemu mocowaniu wewnątrz głównego trójkąta ramy, mocowaniu na rurze górnej i pod rurą dolną.

Cinelli Vigorelli alloy

2022 Cinelli Vigorelli

Ten lśniący z pięknym połyskiem brokatu to nowy aluminiowy rower torowy Cinelli Vigorelli jest mile widzianym kontrapunktem dla często skomplikowanych i drogich rowerów z carbonu. Nowe Cinelli jest zaskakująco nowoczesne i aerodynamiczne, no i jak na tor przystało, nie widać oczywiście żadnych szpecących kabli.
Potrójnie cieniowana aluminiowa rama Columbus Airplane waży 1550 g i jest wyposażona w bardzo głęboką, niestandardową sztycę ze stopu aluminium, która wygląda prawie jak maszt podsiodłowy. Vigorelli ma szalenie krótkie dolne rury tylnego trójkąta o średnicy 377 mm, ale nadal pasują one do nowoczesnych opon 28 mm do wyścigów na welodromach, w zestawie rzecz jasna w pełni karbonowy widelec szosowy Columbus Futura. Zarówno rama, jak i widelec mają mocowania na zaciski (i ukryte prowadzenie). Technicznie rzecz biorąc, frameset został wprowadzony już na rynek i można nabyć go za około 900 € mniej więcej w połowie tego lata. 


o autorze

Magda Horabik

Amatorka z ambicjami, za sobą ma już szosę, MTB, a teraz próbuje odkryć trochę świata enduro. Na codzień studiuje i trenuje. W wolnym czasie lubi poszwędać się po świecie, czytać kryminały i zakręcić przy sportowych wydarzeniach.

komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl