Przerzutki Shimano Deore XT i Deore dostępne w technologii Linkglide

Technologia LINKGLIDE, wprowadzona jako alternatywa dla przerzutek HYPERGLIDE+, została stworzona z myślą o dłuższej żywotności. Technologia LINKGLIDE jest dostępna w przerzutkach DEORE XT 1x11 i DEORE 1x10. Wraz z rozwojem segmentu e-bike i innych stylów kolarstwa górskiego, rośnie również zużycie przerzutek. Aby rozwiązać ten problem, SHIMANO wprowadza technologię LINKGLIDE, zaprojektowaną i opracowaną z myślą o zwiększeniu trwałości przerzutek, przy jednoczesnym zapewnieniu płynnej zmiany przełożeń, z której słynie SHIMANO.

Technologia LINKGLIDE zostanie wprowadzona początkowo na poziomie DEORE XT (1x11 biegów) i DEORE (1x10 biegów) i jest przeznaczona do stosowania w szerokiej gamie rowerów i różnych stylów jazdy, choć szczególnie nadaje się do rowerów e-trekkingowych i e-MTB jeżdżących z wysokim momentem obrotowym.

Testy Shimano wykazały, że kasety LINKGLIDE są trzykrotnie bardziej wytrzymałe niż kasety HYPERGLIDE w warunkach błotnistych. Trzykrotnie mniejsza degradacja kasety oznacza mniej przeskoków łańcucha, mniejszą utratę wydajności, większy przebieg przed naprawą lub wymianą oraz bardziej płynną i wydajną dwukierunkową zmianę przełożeń.

Nowe komponenty obejmują przerzutki DEORE XT 1x11 i DEORE 1x10, tylne przerzutki, łańcuchy i kasety. Każdy z komponentów będzie opatrzony logo LINKGLIDE, aby odróżnić je od zwykłych komponentów DEORE XT i DEORE, które nie są kompatybilne ze względu na różne skoki przełożeń.

Kasety LINKGLIDE

Zęby kaset LINKGLIDE mają nowy kształt, aby zmniejszyć zużycie w sytuacjach wysokiego momentu obrotowego. Zastosowano grubsze i bardziej wytrzymałe podstawy zębów, aby przeciwdziałać obszarowi, który ulega największej degradacji, podczas gdy zastosowano również nowy profil kształtu górnej części.

Innym obszarem rozwoju była konstrukcja i pozycja bramki zmiany biegów, która umożliwia płynne przesuwanie się łańcucha w górę i w dół na zębatkach. Bramki te redukują wstrząsy pedałowania lub przeskoki podczas zmiany biegów, które mogą wpływać na płynność pedałowania, zapewniając bardziej płynną pracę podczas jazdy.

Kasety DEORE XT 1x11 (CS-LG600-11) ważą 780 g i są oferowane w przełożeniach 11-50T, natomiast kasety DEORE 1x10 (CS-LG600-10) ważą 634 g i są oferowane w przełożeniach 11-43T.

Przerzutki LINKGLIDE

Aby dopasować się do nowych kaset LINKGLIDE, dostępne będą nowe przerzutki DEORE XT (RD-M8130-SGS) 1x11-biegowe i DEORE (RD-M5130-SGS) 1x10-biegowe, oferujące tę samą płynną zmianę przełożeń, niskoprofilową konstrukcję SHIMANO SHADOW RD+ i wózek przerzutki stabilizujący łańcuch, który redukuje jego uderzenia, które można znaleźć w innych przerzutkach DEORE XT i DEORE.

Dźwignie zmiany biegów LINKGLIDE

Nowe dźwignie zmiany biegów również stanowią część systemu napędowego LINKGLIDE. Wersja 11-biegowa DEORE XT jest dostępna z opcją I-SPEC EV (SL-M8130-IR) lub opaską zaciskową (SL-M8130-R), podczas gdy wersja 10-biegowa DEORE (SL-M5130-R) jest wyposażona tylko w opaskę zaciskową z optycznym wskaźnikiem biegu. Wszystkie dźwignie zmiany biegów oferują funkcje Shimano 2-Way Release i Rapidfire Plus, a wersja DEORE XT oferuje również Instant Release dla szybszej zmiany przełożeń.

Łańcuchy LINKGLIDE

Nowy łańcuch LINKGLIDE (CN-LG500) 11/10-biegowy jest produktem "dedykowany e-bike" i stanowi bardziej przystępną cenowo opcję w stosunku do innych łańcuchów Shimano CN-HG601-11/701-11/901-11 "dedykowany e-bike". Wszystkie te łańcuchy oraz łańcuch CN-E8000-11 są kompatybilne z LINKGLIDE.

Filip Scholliers, Shimano MTB manager planujący : "Kiedy opracowujemy układ napędowy, naszym celem jest zawsze zapewnienie płynnej zmiany biegów, ale pytanie o to, jak zachować sportowe osiągi i dodatkową trwałość dla nowych stylów jazdy, stanowiło interesującą zagadkę".

"Zauważyliśmy, że mniej doświadczeni rowerzyści jeżdżą na tym samym biegu, czasami z nadmiernym momentem obrotowym, przez długi okres czasu, co powoduje obciążenie układu napędowego. Ponadto, kolarze, którzy zmieniają biegi pod wpływem zbyt wysokiego momentu obrotowego, powodują nadmierne zużycie, a w konsekwencji spadek wydajności układu napędowego.

"Ostatecznie odpowiedź była prosta: zaoferować klientom to, co najlepsze z obu rozwiązań. Naszym celem w przypadku LINKGLIDE było stworzenie systemu napędowego, który zapewniałby płynną i bezproblemową zmianę przełożeń, a jednocześnie byłby bardziej wytrzymały. Dlatego też większość naszego projektu i prac inżynieryjnych skupiła się na zwiększeniu wytrzymałości kasety.

"Technologia HYPERGLIDE+ nadal oferuje zawodnikom lekką przekładnię z najszybszą zmianą przełożeń, podczas gdy LINKGLIDE jest dodatkową opcją zwiększającą wytrzymałość. Albo mówiąc inaczej, HYPERGLIDE+ jest stworzony do szybkiej jazdy, a LINKGLIDE jest stworzony do trwałości."

LINKGLIDE jest dla nowicjuszy i codziennych użytkowników, którzy przedkładają komfort i niską konserwację nad szybszą zmianę przełożeń i niższą wagę, którą oferuje HYPERGLIDE+. Komponenty LINKGLIDE będą dostępne nie tylko w rowerach, ale także jako produkty rynku wtórnego w sklepach rowerowych.

Komponenty DEORE XT i DEORE z technologią LINKGLIDE nie są kompatybilne z innymi przerzutkami SHIMANO, więc każdy konsument chcący zmodernizować swoją 11- lub 10-biegową przerzutkę będzie musiał zakupić kasetę LINKGLIDE, tylną przerzutkę, dźwignię zmiany biegów i (opcjonalnie) łańcuch.

Spodziewaj się, że technologia LINKGLIDE znajdzie się w rowerach elektrycznych, rekreacyjnych rowerach MTB, rowerach miejskich, rowerach terenowych i rowerach do pakowania rowerów/przygodowych od lata 2021 roku.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl