Shimano zaprezentowało grupy Deore XT M810 oraz SLX M7100

Migracja technologii jest rzeczą naturalną. Jedynym pytaniem, które trzeba sobie zadać to kiedy to nastąpi. Premiera grupy Shimano XTR 9100 zelektryzowała środowisko rowerowe. Japończycy oprócz wielu innowacyjnych rozwiązań technologicznych zaprezentowali grupę z kasetą o 12 przełożeniach. Złośliwi mówili, że chcąc utrzeć nosa konkurencji zrobili kasetę z największą zębatką o jeden ząbek większą niż Sram. Jak jednak bywa w przypadku grup topowych, za XTRa 9100 należało słono zapłacić. Po przeanalizowaniu kosztów, miejsc, w których można nieco zaoszczędzić zabrano się przenoszenie technologii do grup niższych. I stało się. Shimano zaprezentowało światu dwie zupełnie nowe grupy Deore XT M8100 oraz SLX M7100. Od dzisiaj technologie i rozwiązania znane z gruy M9100 dostępne będą w cenie, którą przeciętny kolarz jest w stanie zaakceptować. Od pewnego czasu przy migracji technologii do grup niższych marki take jak Sram czy Shimano starają się zachować o ile to możliwe jakość działania, oszczędzając na kwestiach takich jak żywotność. Wg. zasady, że grupy niższe kupuje użytkownik statystycznie mniej "katujący" swój sprzęt. Grupy dostępne będą w sprzedaży od czerwca tego roku.

Shimano Deore XT M8100

Największymi zaletami nowej grupy M8100 są min. 12 rzędowa kaseta (dostępna w wariantach 10-45t oraz 10-51t) w standardzie Micro Spline, korba wyposażona w zależności od preferencji w jeden lub dwa blaty, hamulce wyposażone w zaciski dwu lub cztero tłoczkowe, regulowane manetki  ISPEC-EV, tarcze hamulcowe wyposażone w radiator (technologia ICE. Jednym słowem grupa została dostosowana do potrzeb współczesnych kolarzy górskich. Od fanów XC po Enduro.

Korba

Standardowo w przypadku Shimano mamy do czynienia z korbą wykonaną w technologii Hollowtech II, czyli pustymi w środku ramionami wykonanymi z aluminium oraz osią zintegrowaną z prawym ramieniem. Blaty korby Deore XT posiadają naprzemiennie węższe oraz szersze zęby (technologia) Dynamic Chain. Dzięki temu cieszyć się będziemy pewniejszym prowadzeniem, cichszą pracą oraz lepszym oczyszczaniem się w błocie.

W przypadku korby jedno rzędowej mamy dostępne zębatki w rozmiarach 28T, 30T, 32T, 34T lub 36T. Korby dostępne będą w długościach ramion 165, 170, 175 oraz 180mm. Korby wyposażone tylko w jedną przednią zębatkę dostępne będą z trzema liniami łańcucha:

  • 52 mm (FC-M8100-1) - (O.L.D.) 142 lub 148 mm, najwęższy Q-factor o wartości 172 mm
  • 55 mm (FC-M8120-1) do piast 148 mm, dla zapewnienia większego
    odstępu pomiędzy tylnym trójkątem a ramą (większej przestrzeni na oponę ). Q-factor 178 mm.
  • 56,5 mm (FC-M8130-1) dla piast o szerokości 157 mm (Q-factor 181 mm)

Masa korb wynosi: FC-M8100-1 – 620 g, FC-M8120-1 – 628 g, FC-M8130-1 – 636 g (z tarczą 32T oraz ramionami 175 mm, bez suportów).

Korba w wykonaniu 2x12 została zaprojektowana identycznie co korba systemu 1x12. Występuje w wariancie zębatek 36T-26T. Korba dostępna jest w dwóch opcjach:

  • FC-M8100-2 (linia łańcucha 48,8 mm, Q-factor 172 mm). Została dedykowana do współpracy z piastami o szerokości 142 mm
  • FC-M8120-B2 (linia łańcucha 51.8mm, Q-factor 178 mm). Została dedykowana do współpracy z piastami o szerokości 148 mm. 

Masa korb wynosi 654 g (FC-M8100-2, 36-26T, 175 mm, bez misek suportu) oraz 672 g (FC-M8120-B2, 36-26T, 175 mm, bez misek suportu).

Kaseta

Jak już wspomnieliśmy nowa kaseta Deore XT 8100 dopasowana została do współpracy z bębenkiem Micro Spline. Kaseta dostępna będzie w zakresie 10-45T oraz 10-51T. Mamy zatem jedną dedykowaną zawodowemu ściganiu oraz drugą dla całej reszty pasjonatów MTB. Kaseta tradycyjnie już wyposażona została w system Hyperglide+ pozwalający na szybką redukcję biegów. Pająk oraz dwie największe zębatki kasety zostały wykonane z aluminium, reszta natomiast ze stali. Dzięki temu zachowano wysoką trwałość oraz względnie niską masę.Kaseta w rozmiarze 10-45T waży 461 g, natomiast kaseta w rozmiarze 10-51T waży 470 g.

Łańcuch

Nowy łańcuch CN-M8100 posiada przeprojektowane płytki wewnętrzne. Dla lepszej pracy oraz zmniejszenia zużycia zostały one pokryte chromem. Nowy łańcuch podobnie jak poprzednie standardowo spinany jest spinką Quick Link. Waga łańcucha o długości 113 ogniw + spinka wynosi 252g.

Przerzutki

Grupa M8100 posiada aż dwie przerzutki tylne. Pierwsza (RD-M8100-SGS) dedykowana została dla napędów 1x12, natomiast druga (RD-M8120-SGS) dla napędów 2x12. Współpraca kasety, łańcucha oraz przerzutki przebiega sprawnie. Łańcuch "biega" po całej rozpiętości kasety w mgnieniu oka. Nowe przerzutki tylne zostały wyposażone w specjalne amortyzowane ograniczniki położenia w celu jeszcze cichszej pracy oraz kółka o 13 zębach.

Waga przerzutki RD-M8100-SGS wynosi 284 g, natomiast RD-M8120-SGS 290 g.

Przerzutka przednia występuje standardowo  w trzech rodzajach mocowań: D-type, E-type i M-type. Ich waga to odpowiednio FD-M8100-D – 135 g, FD-M8100-E – 106 g i FD-M8100-M – 114 g.

Manetki

W myśl obowiązującej od kilku lat mody manetki możemy dostosowywać do swoich anatomicznych potrzeb. Dzięki technologii ISPEC-EV  możemy przykręcić manetki do klamek hamulcowych, a jej położenie względem kierownicy możemy regulować w kilku płaszczyznach (wokół osi posiadamy aż 20 stopni obrotu regulacji). Prawa manetka wyposażona została w funkcję multi-release, dzięki której możliwa jest zmiana biegów aż o kilka za jednym razem. Dla napędu 2x12 dostępna jest specjalna dźwignia obsługująca przednią przerzutkę, wyposażona tylko w jedną dźwignię. manetki Deore XT M8100 dostępne są także w wersji mocowania na obejmę.

Masa manetek wynosi: 

SL-M8100-IR - 120 g

SL-M8100-IL - 73 g

SL-M8100-R - 117 g

SL-M8100-L - 78 g

W celu lepszego czucia końcówki pokryto warstwą gumy.

Hamulce

Jak to już zdążyliśmy się przyzwyczaić hamulce w segmencie Xt występują w dwóch wariantach. Pierwszym z nich jest dwu tłoczkowa wersja dedykowana do XC. Praktycznie nie różni się niczym od poprzednika z serii M8000. Do sportów grawitacyjnych przeznaczona jest natomiast wersja cztero tłoczkowa, która swoją budowę odziedziczyła po modelu M9100 ( wspólne klocki hamulcowe). Dźwignie wyposażone zostały w technologię  Servo Wave skracającą skok klamki do momentu kontaktu klocka z tarczą. Dzięki temu zwiększyła się siła hamowania. Nowa klamka styka się z kierownicą w dwóch miejscach wpływając pozytywnie na sztywność połączenia.

Komplet do na jedno koło (BR-M8100-BL-M8100) oraz tarczy (160 mm RT-MT800) waży 392g, w wersji Enduro to 410 g.

Tarcze hamulcowe

Tarcze hamulcowe RT-MT800 zostały zaprojektowane zgodnie ze znaną wcześniej technologią ICE. Ma ona zapewnić z jednej strony maksymalne rozproszenie generowanego ciepła a z drugiej strony minimalne zużycie klocków hamulcowych. Tarcze składają się z rdzenia wykonanego z aluminium (odprowadzającego ciepło), pokrytego warstwą stali będącą warstwą cierną. Tarcze dostępne są w rozmiarach 140 mm (88 g), 160 mm (109 g), 180 mm (132 g) i 203 mm (164 g).

Koła

Shimano dla grupy M8100 przygotowało dwie wersje kół. Pierwsza została dedykowana do XC, drug natomiast o Enduro/Trail. Obie wersje występować będą w rozmiarach 27,5" oraz 29". Zgodnie z obecnymi trendami koła zostały wyposażone w obręcze o zwiększonej szerokości, wewnętrzna szerokość obręczy wynosi 24mm. Dzięki temu możemy je wyposażyć w opony aż do 2,35". Koła zaplecione są za pomocą 28 cieniowanych, prostych szprych. Masa kompletu kół do XC wynosi (WH-M8100-27.5: 1764g, WH-M8100-29: 1840g).

Koła Deore XT dedykowane dla segmentu Trai/Enduro cechują się wewnętrzną szerokością obręczy aż 30mm. Pozwala to na zamontowanie kół w rozmiarze aż 2,6". Tutaj podobnie jak w kołach przeznaczonych do XC znajdziemy 28 szprych, lecz o klasycznym kształcie (kształt L). Koła XT dedykowane szlakom muszą cechować się sztywnością oraz trwałością. Zachowują przy tym niską masę.

Wersja kół w rozmiarze 27,5” waży 1846 g, natomiast wersja 29" 1932 g. Zarówno wersja XC, jak i Enduro wyposażona została w sztywną oś (15 mm przód, 12 mm tył) oraz tylną piastę o szerokości O.L.D. 148 mm z bębenkiem Micro Spline.

W sprzedaży dostępne są również piasty Shimano:

Przednie - szerokościach 100 i 110 mm oraz tylne o szerokościach 142, 148 i 157 mm.

Ich masa wynosi odpowiednio: HB-M8110 (142 g), HB-M8110-B (147 g), HB-M8110-BS (158 g), FH-M8110 (305 g), FH-M8110-B (307 g), FH-M8110-BS ( 306 g), FH-M8130-B (310 g).

Waga komponentów grupy Shimano Deore XT M8100 prezentuje się następująco:

Shimano SLX M7100

Nowa odświeżona grupa SLX M7100 analogicznie jak grupa Deore XT została grupą 12 rzędową w konfiguracjach 1x12 oraz 2x12. Podobnie jak Deore XT odziedziczyła 12 rządową kasetę w dwóch konfiguracjach (10-45T oraz 12-51T), gniazdo bębenka Micro Spline, hamulce w wersji dwu oraz czterotłoczkowej. Warto na koniec dodać, że także manetki zostały wyposażone w technologię ISOEC-EV, pozwalającą na regulację ich położenia oraz kąta obrotu. Wyglądem grupa SLX także nawiązuje do grup M9100 oraz M8100. Wagowo oczywiście ciężej, lecz finansowo dużo, dużo korzystniej. Grupa ta z pewnością stanie się opcją do rozważenia przez wielu kolarzy, których zadowoli minimalnie gorsze działanie oraz wyższa masa, lecz w dużo przystępniejszej cenie.

Korba

Podobnie jak w przypadku grupy Deore XT mamy do czynienia z ramionami wykonanymi w technologii Hollowtech II. W przypadku napędu w konfiguracji 1x12 zęby blatów wykonane zostały w technologii Dynamic Chain Engagement+, co oznacza, że posiadają na przemiennie szerokie i wąskie zęby. Analogicznie do grup M9100 oraz M8100 tarcza wraz z pająkiem mocowana jest bezpośrednio do ramienia. Dzięki temu zębatki pomiędzy wszystkimi grupami są ze sobą kompatybilne. W przypadku grupy SLX dostępne są blaty w rozmiarach 20, 32 oraz 34T. Ramiona korb dostępne będą w długościach 165, 170 oraz 175mm..

Korby SLX dostępne są w wersji z trzema liniami łańcucha:

  • 52 mm (FC-M7100-1) dla piast o szerokości o długości 142 lub 148 mm (Q-factor wynosi 172 mm)
  • 55 mm (FC-M7120-1) dla piast 148 mm, w celu zapewnienia większego odstępu od ramy oraz większego luzu na szerszą oponę (Q-factor wynosi 178 mm)
  • 56,5 mm (FC-M7130-1) dla piast 157 mm (Q-factor wynosi 181 mm)

Masa mechanizmu korbowego o długości 175mm, wyposażonego w blat w rozmiarze 32T, bez misek suportu wynosi odpowiednio: FC-M7100-1 – 631 g, FC-M7120-1 – 638 g, FC-M7130-1 – 656 g.

Jak już wspomnieliśmy grupa została wyposażona także w korby dwurzędowe. Dwu blatowa korba została wyposażona w blaty w rozmiarach 26-36T. Korby dostępne są w dwóch wariantach linii łańcucha. FC-M7100-2 o linii łańcucha 48,8 mm oraz współczynniku Q-factor 172 mm jest dedykowana dla piast o 142 mm. FC-M7120-B2 o linii łańcucha 51.8mm oraz współczynniku Q-factor 178 mm pasuje natomiast do piast o szerokości 148 mm. A teraz uwaga. Pomimo licznych zmian koarby grupy SLX współpracują ze standardowymi środkami suportu systemu Hollowtech II.

Kaseta

Tyle dobrego w kwestii suportu. Kasety nowej grupy Shimano SLX współpracują stety czy niestety z bębenkami w standardzie Micro Spline. Jak już wspomnieliśmy dostępne będą w konfiguracjach 10-45T oraz 10-51T. Podobnie jak kasety grup M9100 oraz M8100 zostały wyposażone w technologię Hyperglide czyli "schodki" ułatwiające wrzucanie i zrzucanie biegów oraz cichszą pracę łańcucha. To by było na tyle podobieństw.  Jak wiadomo grupa SLX jest bardziej budżetowa od Deore XT. Rezultatem tego jest to, że tylko największa zębatka została wykonana z aluminium. Konsekwencją tego jest spadek ceny oraz wzrost masy. Wersja 10-51T waży 534 g, natomiast wersja 10-45T waży 513 

g.

Łańcuch

Łańcuch to podobnie jak w przypadku grupy Deore XT zupełnie zmieniona konstrukcja. Posiada zupełnie nowe płytki wewnętrzne, które mają zapewnić jeszcze lepszą współpracę z napędem, niższe zużycie oraz cichszą pracę napędu. Wewnętrzne ogniwa łańcucha pokryto powłoką SIL-TEC zwiększającą trwałość oraz kulturę pracy napędu.

Masa łańcucha wynosi 252 g (113 ogniw wraz ze spinką Quick Link).

Przerzutki

Tylne przerzutki SLX występują w dwóch standardach.Jeżeli ktoś zapragnie posiadać napęd 1x12 powinien zainwestować w model RD-M7100-SGS, natomiast zwolennicy systemu 2x12 powinni zacząć się rozglądać za modelem RD-M7120-SGS. O tak. Czasy kompatybilności wszystkiego ze wszystkim się skończyły. Przerzutkę zaprojektowano zgodnie z technologią Rapid Shadow +. Posiada sprzęgło łagodzące skutki drgań łańcucha oraz optymalny kąt linii łańcucha. Przerzutki zostały wyposażone ponadto w obojniki w krańcowych położeniach oraz kółeczka o 13 zębach w celu jeszcze cichszej pracy. Waga modelu RD-M7100-SGS wynosi 316g, natomiast modelu RD-M7120-SGS 322 g. Przerzutka SLX komatybilna z dwoma blatami współpracuje z liniami łańcucha 48,8 oraz 51,8 mm. Tradycyjnie występuje w trzech wersjach zamocowania: D-type, E-type i M-type.

Ich waga wynosi następująco:

  • FD-M7100-D – 135 g
  • FD-M7100-E – 166 g
  • FD-M7100-M –114 g.

Manetki

Analogicznie jak w przypadku grupy Deore XT manetki możemy przykręcić zarówno do kierownicy jak również bezpośrednio do manetki hamulca. Dzięki technologii ISPEC-EV położenie manetek możemy regulować zarówno względem położenia jak również kątowo. W przypadku użytkowników opcji napędu 2x12 dostępna jest manetka MONO (SL-M7100-IL), która obsługuje zarówno wrzucanie jak i zrzucanie biegów. W przeciwieństwie do wyższej grupy Deore XT nie zastosowania gumowych wykończeń cyngli oraz funkcji zmiany biegów o kilka na raz.

 Waga manetek kształtuje się następująco:

  • SL-M7100-IR - 121 g
  • SL-M7100-IL - 73 g

Hamulce

Jak już wspominaliśmy nowa grupa wyposażona została w zarówno w hamulce dwu jak i czterotłoczkowe. Hamulce dwu tłoczkowe posiadają konstrukcję identyczną jak te stosowane do tej pory. Hamulce wyposażone w czery tłoczki został opracowany w oparciu o hamulec Shimano XTR M9100. Założymy do nich te same klocki do hamulców serii Trail pozostałych grup. Podobnie jak ma to miejsce w grupach wyższych także i tutaj klamka opiera się o kierownicę w dwóch miejscach zwiększając sztywność połączenia. Budżetowość grupy wpłynęła na to, że w przypadku hamulców grupy SLX nie znajdziemy nie znajdziemy regulacji Free Stroke, Jednakże hamulce wyposażono w technologię  Servo Wave skracającą skok klamki potrzbny na kontakt klocków z tarczą oraz zwiększający siłę hamownia.

Tarcze hamulcowe

Tarcze grupy SLX wyposażone zostały w technologię ICE w celu zapewnienia optymalnego rozkładu cipeła. Stalowa powłoka okrywa aluminiowy rdzeń. Jednak w przeciwieństwie do grup wyższych zrezygnowano z radiatora. Tarcze dostępne będą w rozmiarach 140 mm (121 g), 160 mm (133 g), 180 mm (159 g) oraz 203 mm (193 g).

Piasty

Podobnie jak w przypadku grup wyższych także i w przypadku grupy SLX dostępne będą same piasty. Przenie piasty dostępne będą w szerokościach 100 oraz 110mm (obie pod oś 15mm), natomiast tylne będą dostępne w szerokościach 142, 148 oraz 157 mm (wszystkie pod oś 12 mm). Jak już wspomnieliśmy tylna piasta wyposażona została w bębenek Mico Spline.

Masa grupy Shiamno SLX ksztłatuje się następująco:

Nowe komponeny znajdą się w sprzedaży niebawem.


o autorze

Szymon Barczyk

Powiązane galerie

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl