Shimano odświeżyła grupę(y) Shimano Deore

Shimano postanowiło odświeżyć swoją grupę ze średniej półki, czyli Shimano Deore. Nowa grupa Shimano Deore M6100 wyposażona została w kasetę o 12 przełożeniach. Wraz z nią zaprezentowano 11 rzędową grupę Shimano Deore M5100 oraz 10 rzędową grupę Shimano Deore M4100. Wszystkie trzy grupy czerpią wprost z rozwiązań znanych z grup wyższych, lecz proponują owe rozwiązania w dużo przystępniejszej cenie.

Shimano Deore M6100

Na pierwszy rzut oka zauważamy, że nowa grupa Shimano Deore M6100 wyposażona została w 12 rzędowy napęd oraz hamulce tarczowe zbliżone konstrukcją do grup Shimano XT/XTR. Co warte podkreślenia - wszystkie komponenty są kompatybilne z osprzętem grup wyższych.

Mechanizm korbowy

Korba grupy Shimano Deore FC-M6100 dostępna będzie tylko i wyłącznie w wersji z jednym blatem. Co za tym idzie zębatki zostały wykonane w technologii narrow/wide (DYNAMIC CHAIN ENGAGEMENT+). Dzięki temu napęd pracuje ciszej, płynniej oraz bardziej niezawodnie. W celu szybszego oraz pewniejszego połączenia ramion z zębatką zdecydowano się na bezpośrednie przykręcenie blatu do korby (direct mount).

Korba dostępna będzie z ramionami o długościach 170 lub 175 mm oraz zębatkami w rozmiarach 30 lub 32T. Jednakże korba jest kompatybilna z większymi oraz mniejszymi zębatkami grup SLX\XT\XTR. Korby grupy Deore M-6100 dostępne będą w trzech opcjach różniących się współczynnikiem Q: 172 mm (pod piasty O.L.D. 142/148 mm), 178 mm (O.L.D. 148 mm) oraz 181 mm (O.L.D. 157 mm).

Kaseta oraz łańcuch

Grupa wyposażona została w nową kasetę oraz łańcuch. 12 rzędowa kaseta Deore CS-M6100 przystosowana została do współpracy z bębenkami w technologii MICROSPLINE. Jej zakres przełożeń wynosi 10-51T. Zęby wykonane zostały w technologii HYPERGLIDE+ ułatwiającej zmianę przełożeń pod obciążeniem.

Przerzutka tylna

Tylna, dwunastorzędowa przerzutka Deore RD-M6100-SGS pozwala na szybką oraz płynną zmianę przełożeń podczas współpracy z kasetą w rozmiarze 10-51T. Wózek przerzutki wyposażony został w kółka o 13 zębach. Dzięki temu zredukowano drgania łańcucha, a w połączeniu z większym, sztywniejszym wózkiem, uzyskano większy naciąg łańcucha.

Manetki

Podobnie jak manetki grup Shimano XTR/XT/SLX, także i manetki SL-M6100-IR zostały wyposażone w technologię I-SPEC EV. Posiadają one regulację na boki w zakresie 14 mm oraz regulację kąta pochylenia w zakresie 10'. Dzięki temu możemy dopasować położenia manetki do naszych preferencji. Dzięki technologii RAPIDFIRE PLUS oraz 2-WAY RELEASE zmiana biegów na sporej, 12 rzędowej kasecie następuje szybko i pewnie.

Hamulce

Hamulce grupy Shimano Deore M6100 dostępne będą w dwóch wariantach: dwutłoczkowym (BR-M6100), przeznaczonym do XC oraz czterotłoczkowym, (BR-M6120) przeznaczonym na szlaki oraz do enduro.

W obu przypadkach konstruktorzy z Shimano przeprojektowali klamkę hamulca. Jej mocowanie do kierownicy jest nieco sztywniejsze, a sama klamka oferuje dużo większą siłę oraz modulację.

Grupy Shimano Deore M5100 oraz Shimano Deore M4100

Shimano postanowiło jednak pozostawić w ofercie 10 rzędową grupę Shimano Deore M4100 oraz zaprojektować grupę pośrednią, czyli Deore M5100. Zapytacie pewnie jaki był cel oraz czy kolarze się nie pogubią. Przecież grupa to grupa. Shimano tłumaczy to w ten sposób, że chcieli stworzyć grupę, która odpowiadałaby jak najszerszemu spektrum zastosowań, jak i budżetów przeznaczonych na napęd do roweru.

Korby grup Deore M5100 oraz Deore M4100 dostępne będą zarówno z jednym (2x10, 2x11) jak i z dwoma blatami (2x11, 2x10). Osoby wybierające korby 11 rzędowe (FC-M5100) będą mogły cieszyć się możliwością zastosowania kasety 10-51T. Korby standardowo wyposażone będą w blaty w rozmiarach 30T oraz 32T. Korby wyposażone w dwa blaty dostępne będą w wersji standardowej (FC-M5100-2) oraz BOOST (FC-M5100-B2). Korby dwublatowe wyposażone będą w zębaki o rozmiarach 36T oraz 26T i współpracować będą z kasetami Shimano Deore CS-M5100 o rozpiętości zębatek 11-42t.

Grupa Shimano Deore M5100 dostępna będzie z dwoma przerzutkami tylnymi. Model RD-M5100-SGS wyposażony został w technologię SHIMANO SHADOW RD+, dzięki czemu korpus przerzutki jest mniej narażony na uszkodzenia. Także łańcuch dzięki większemu naciągowi ma mniejszą tendencję do nadmiernego "skakania" na nierównościach. Przerzutka została zaprojektowana do współpracy z 11 rzędową kasetą o rozpiętości 51T. Przerzutka RD-M5120-SGS także została wyposażona w technologię SHIMANO SHADOW RD+, lecz została przystosowana do pracy z kasetami o rozpiętościach 42T (2x11/10) oraz 46T (1x10). Model Shimano Deore M4120-SGS dedykowany został do napędów 2x11 oraz 2x10 i także został wyposażony w technologię SHIMANO SHADOW RD, lecz już bez funkcji stabilizacji łańcucha podczas jazdy.

Przednie przerzutki Shimano Deore FD-M5100/M4100 zapewniają gładką, lekką oraz płynną pracę i zostały przystosowane do współpracy z oponami o maksymalnej szerokości 2,3". Dostępne są we wszystkich dostępnych obecnie na rynku standardach mocowań.

Manetki Deore SL-M5100-IL/IR (nieważne jakie wybierzesz (1x, 2x)) będą wyposażone w technologię I-SPEC EV, dzięki której będziesz mógł dostosować jej położenie do swoich preferencji (także w przypadku posiadania sztycy typu dropper post. Lewa manetka wyposażona została tylko w jedną dźwignię, którą zrzucamy oraz wrzucamy przełożenia (RAPIDFIRE PLUS MONO). Prawe manetki dostępne będą w wersjach z wizjerem pokazującym na jakim przełożeniu jedziemy oraz bez niego. Wyposażona została w technologię RAPIDFIRE PLUS, dzięki której możliwe jest zrzucanie aż 3 przełożeń jednocześnie.

Grupa Shimano Deore M5100/M4100 zarówno 10 jak i 11 biegowa wyposażona została w jedną uniwersalną klamkę hamulcową, do której możemy podłączyć zaciski zarówno dwu- oraz czterotłoczkowe. Klamka zyskała dodatkowy punkt kontaktu z kierownicą, dzięki czemu zmalała jej podatność na odkształcanie się podczas hamowania. Czterotłoczkowy zacisk BR-MT420 został dedykowany do zastosowań bardziej grawitacyjnych, podczas gdy dwutłoczkowy zacisk BR-MT410 do zastosowań nieco lżejszych.

Na koniec chcielibyśmy przedstawić wykres kompatybilności części nowej grupy Shimano Deore M6100, M5100 oraz M4100.

Sugerowane ceny detaliczne:

M6100

  • Dźwignia hamulca Deore BL-M6100: 173,00 zł (sztuka)
  • Zacisk hamulca Deore BR-M6100: 167,00 zł
  • Mechanizm korbowy Deore FC-M6100-1: 459,00 zł
  • Zestaw hamulcowy Deore BL-M6100(L), BR-M6100(F): od 386,00 zł
  • Łańcuch Deore CN-M6100: 121,00 zł
  • Tylna przerzutka Deore RD-M6100 SGS: 274,00 zł
  • Manetka Deore SL-M6100-IR: 178,00 zł
  • Manetka Deore SL-M6100-R: 170,00 zł
  • Kaseta Deore CS-M6100-12: 541,00 zł

M5100

  • Mechanizm korbowy Deore FC-M5100-1: 284,00 zł
  • Mechanizm korbowy Deore FC-M5100-B2: 312,00 zł
  • Manetka Deore SL-M5100-IL: 107,00 zł
  • Manetka Deore SL-M5100-L: 99,00 zł
  • Przednia przerzutka Deore FD-M5100-D:  od 124,00 zł
  • Tylna przerzutka Deore RD-M5100: 217,00 zł
  • Manetka Deore SL-M5100-IR: 155,00 zł
  • Manetka Deore SL-M5100-R: 147,00 zł
  • Tylna przerzutka Deore RD-M5120: 201,00 zł
  • Kaseta CS-M5100-11 (11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42T): 320,00 zł
  • Kaseta CS-M5100-11 (11-13-15-18-21-24-28-33-39-45-51T): 412,00 zł

M4100

  • Tylna przerzutka Deore RD-M4120: 175,00 zł
  • Przednia przerzutka Deore FD-M4100: od 117,00 zł
  • Manetka Deore SL-M4100-R: od 149,00 zł
  • Mechanizm korbowy FC-M4100: 284,00 zł

Części nowej grupy Deore dostępne będą w sprzedaży od czerwca 2020.


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl