Nowa linia rowerów Giant'a - PROPEL DISC

Doskonała aerodynamika jest kluczową częścią osiągnięcia celu, ale nasz zespół inżynierów, ekspertów aerodynamiki i zawodnicy chcieli więcej. Zaczęliśmy więc proces budowy aerodynamicznej maszyny czasowej, która zapewni wymierne zyski kontroli i skuteczności. Posiadałaby hamulce tarczowe zintegrowane z ogólnym wyglądem. Byłaby lekka i sztywna oraz oferowałaby nieosiągalne wcześniej właściwości aerodynamiczne. Łatwo jest poprawić wydajność aerodynamiczną przez poświęcenie sztywności lub wagi – ale wspólnie ustaliliśmy, że kluczowymi elementami w naszym projekcie będzie powiększenie główki ramy, rury dolnej oraz mufy suportu, które to mają szczególne znaczenie dla efektywności bez kompromisów. Te decyzje pomagają dać jeszcze lepszy współczynnik sztywności względem wagi – nasze rowery Propel Disc wyprzedzają konkurencję.

Przez trzy lata intensywnie pracowaliśmy, radykalne eksperymenty z kształtami rur, setki interakcji w CFD (Computational Fluid Dynamics – system dogłębnej analizy – przyp. red.) i tunelu aerodynamicznym, ale ostateczne wyniki mówią same za siebie. Nowa linia rowerów Propel Disc zapewnia najwyższą prędkość poprzez trzy kluczowe elementy: zintegrowaną aerodynamikę, całkowitą kontrolę i bezkonkurencyjną wydajność.

ZINTEGROWANA AERODYNAMIKA

Korzystając z naszej technologii szyfrującej AeroSystem, spojrzeliśmy na rower jako kompletny system, analizując niezliczone kombinacje konstrukcji ramy roweru, za pomocą CFD oraz badań w tunelach aerodynamicznych. Jednym z kluczowych przełomów jest nowy, okrągły kształt elipsy, zapewniający osiągi aero przy różnych kątach wiatru. Odkryliśmy również, że odpowiednia integracja hamulca tarczowego może poprawić wydajność aerodynamiczną. Ostatnim krokiem było udoskonalenie całego systemu w Aero Concept Engineering w Magny-Cours, we Francji. Utworzyliśmy nową zintegrowaną kierownicę Contact SLR/SL Aero z wewnętrznym prowadzeniem pancerzy, oraz zintegrowane koła Giant SLR WheelSystem z aerodynamicznymi szprychami. Tylne koło posiada stożek wysokości 65mm – udowodniona najlepsza skuteczność podczas badań w tunelu aerodynamicznym aby zapewnić minimalny opór. Natomiast przednie koło, które jest bardziej narażone na poprzeczne działanie wiatru, ma dużo płytszą obręcz – wysokości 42mm. To jeszcze zwiększa osiągi aerodynamiczne roweru poprzez zmniejszenie efektu wiatru poprzecznego na przednim kole, przy jednoczesnym zmniejszeniu całkowitego oporu. Aby dokładnie symulować rzeczywiste warunki jazdy, nasz zespół ekspertów ds. aerodynamiki stworzył dynamiczny manekin. Inni producenci używają statycznych manekinów, ale tylko dynamiczny może dokładnie powtórzyć efekty pedałowania kolarza z różnymi kątami wiatru.

CAŁKOWITA KONTROLA

Dzięki nowej zintegrowanej technologii hamulca tarczowego, linia rowerów Propel Disc zapewnia doskonałą moc hamowania i większą modulację zarówno w suchych jak i mokrych warunkach. To odpowiedź na krytyczne zapotrzebowanie na wydajność hamowania naszych zawodników, którzy zazwyczaj ścigają się przez wiele godzin na krętych trasach z szybkimi zjazdami, zanim zdecydują się na ucieczkę lub finiszowy sprint. Zintegrowany system kół Giant WheelSystem zwiększa kontrolę. Tylne koło, mniej narażone na wiatr poprzeczny, ma wysokie, 65mm stożkowe obręcze zapewniające bezkompromisową wydajność aerodynamiczną i transmisję mocy. Koło przednie ma płytsze, 42mm obręcze dla dodatowej kontroli w poprzek. Rezultatem jest rower, który nie tylko przyspiesza i przebija szybkość wiatru, ale również pokonuje zakęty z większą precyzją i znacznie lepiej daje sobie radę we wszystkich typach sytuacji zdarzających się na wyścigach.

BEZKONKURENCYJNA EFEKTYWNOŚĆ

Rama nowego Propel Advanced SL Disc, licząc włącznie z zintegrowaną kierownicą, jest lżejsza od ram rowerów innych marek, takich jak Specialized Venge Disc albo Trek Madone. Testy wykazują, że rama Propel Advanced SL Disc jest sztywniejsza niż konkurencyjne modele. Zmiana środka ciężkości – czyli odciążenie dolnej części tylnego widelca oraz mufy suportowej – daje rowerom z linii Propel Disc ożywienie jakości jazdy, zwiększając przyspieszenie. Zwiększona sztywność ramy oznacza lepszą transmisję mocy, umożliwiając kolarzowi osiągnięcie i utrzymanie wyższych prędkości przy mniejszym wysiłku. Połączenie niższej masy i wyższej sztywności zwiększa bezkonkurencyjną wydajność.

Przez cały proces tworzenia nowej linii Propel Disc, inżynierowie Giant nawiązywali ścisłą współpracę z zawodowcami, którzy mieliby używać tych rowerów podczas najważniejszych wyścigów. Współpracowaliśmy z mechanikami Teamu Sunweb i kluczowymi kolarzami, aby wyprodukować bezkompromisowy rower wyścigowy. Ostateczny krok do zatwierdzenia pochodził od światowej klasy sprinterów, takich jak zwycięzca zielonej koszulki podczas Tour de France – Michael Matthews, który dla Gianta jest konkurencyjną przewagą. Teraz te same zalety są dostępne dla Ciebie.

DESIGN ZINTEGROWANEJ AERODYNAMIKI

Centralnym narzędziem dla powstania i rozwijania technologii AeroSystem firmy Giant jest przekonanie, że rower aerodynamiczny powinien działać tak samo dobrze na drodze, jak w tunelu aerodynamicznym. W celu opracowania nowej ramy z linii Propel Disc, wykorzystaliśmy technologię obliczeniową CFD (Computational Fluid Dynamics) oraz testy w tunelach aerodynamicznych, żeby utworzyć nowe profile z odciętym eliptycznym kształtem – podejściem projektowym, które konsekwetnie oferuje niższe współczynniki oporu w szerszym zakresie kątów odchylenia w porównaniu do tradycyjnego "łzowego" kształtowania ramy. Zaczęliśmy analizować ponad 300 kształtów rur za pomocą CFD. Następnie przetestowaliśmy je w wodzie i tunelu aerodynamicznym. I wreszcie udoskonaliliśmy cały system – w tym ramę, widelec, kokpit i koła WheelSystem – w naszym obiekcie ACE w Magny-Cours, we Francji.

Poza dolnymi partiami ramy, stworzyliśmy nowy zintegrowany system kokpitu kierownica+mostek z wewnętrznym prowadzeniem pancerzy SLR/SL Aero oraz zintegrowany system kół Giant SLR WheelSystem z aerodynamicznymi szprychami. Nasze badania wykazały, że idealne zestawienie kół w celu zminimalizowania oporu bez utratu stabilności w poprzek jest kombinacją dwóch różnych wysokości obręczy. Koło tylne ma wyższą, 65mm obręcz, sprawdzoną w testach w tunelu aerodynamicznym, zapewniając minimalny opór. Przednie koło, które jest bardziej narażone na ruchy poprzeczne powietrza, posiada nieco niższe, 43mm obręcze. To jeszcze zwiększa osiągi aerodynamiczne roweru poprzez zmniejszenie całkowitego oporu.

Każda z ram jest wyposażona w płasko montowany hamulec tarczowy, zapewniający największą siłę hamowania we wszystkich warunkach. Przedni (12x100mm) i tylny (12x142mm) system hamulców opartych na osi koła zapewniają niezrównaną precyzję i sztywność układu kierowniczego. Co ciekawe, badania aerodynamiczne wykazały również, że nasze zintegrowane hamule tarczowe zapewniają mniejszy opór niż tradycyjne hamulce zaciskowe. Dzieje się tak, ponieważ lokalizacja tradycyjnych zacisków (zarówno z przodu jak i z tyłu korony/lagów widelca) tworzy "brudne" powietrze. Otwarcie obszaru korony widelca (poprzez umieszczenie zacisku hamulca tarczowego w piaście) oznacza, że powietrze uderzające w nowy zacisk hamulcowego tarczowego zostało już zakłócone przez przednią krawędź opony/koła. Efekt ten zwiększa asymetryczny widelec, który pomaga wygładzić przepływ powietrza przez zacisk.

Po zakończeniu pierwszej fazy inżynierii i rozwoju, przeprowadziliśmy testy w tunelu aerodynamicznym ACE. Aby najlepiej symulować rzeczywiste warunki podczas jazdy, stworzyliśmy dynamiczny manekin. Pozwala to na bardziej dokładne powtórzenie rzeczywistych sił kolarza podczas jazdy i warunków bezzmiennych, które są nieodłączne dla testów z ludźmi. Niektóre inne marki używają statycznych manekinów, ale nasza dynamiczna precyzja ujawnia aerodynamiczne efekty kolarza podczas pedałowania.

Użyliśmy prędkości wiatru dokładnie 24mph (24 mile na godzinę = 38.616 km/h – przyp. red.) w środowisku o kontrolowanej temperaturze i wilgotności, z kątami odchylenia w zakresie od 0 do 30 stponi. Dzięki dynamicznemu manekinowi, kręcącym się kołom oraz poruszającym się napędzie udało nam się stworzyć najbardziej realną "analizę aerodynamiczną". Nasz proces jest pierwszym takim w przemyśle rowerowym. Pomogło nam to zaprojektować nowy design linii Propel Disc i zsynchronizować cały system, który uwzględnia siłę aerodynamiczną kolaza i roweru razem.

PORÓWNANIE WAGI

Choć wydaje się to dość obiektywne – waga ramy może być bardzo subiektywną zmienną – wszystko zależy od tego, co uważa się za ramę. Giant definiuje ją w następujący sposób:

- rozmiar M, malowana fabrycznie

- widelec fabryczny (nieucięty) - wraz ze sterami/ekspanderem/kapslem - wraz ze sztycą (zintegrowaną lub dołączoną do zestawu) - wraz z zaciskiem sztycy - wraz z hakiem przerzutki tylnej i obejmą przerzutki przedniej - wraz z całym sprzętem produkcyjnym (śrubami koszyków bidonów, itp.)

PORÓWNANIE SZTYWNOŚCI

Podstawowym parametrem osiągów zawodnika jest stosunek mocy do masy. Ten czysty pomiar sprawności kierował rozwojem linii rowerów Propel Disc.

Sztywność została oceniona przy użyciu protokołów ustalonych przez niemiecki "Tour Magazine", badano ramy rozmiaru M (lub odpowiednich). W przeciwieństwie do wielu naszych konkurentów, którzy oceniają sztywność bez widelca, ale z prętem stalowym, Giant sprawdził zarówno sztywność układu kierowniczego, jak i sztywność pedałowania z fabrycznym widelcem. Zapewnia to dokładniejsze określenie, jak rower będzie się zachowywał w warunkach rzeczywistych i pomoże zapewnić, że nasze procedury testowe przekładają się na wzrost wydajności, jaki można odczuć na drodze.

TEST SZTYWNOŚCI RAMY

Test ten określa, ile kompletne zestawy ram rowerów zginają się skrętnie pod obciążeniem. Każda rama jest zablokowana na tylnej osi, z siłą boczną przyłożoną do widelca. Większa sztywność ramy oznacza lepsze zakręty i reagowanie na jeźdźców na drodze. Osiągając cel, jakim jest dostarczenie precyzyjnego prowadzenia i maksymalnej mocy, Propel Advanced SL Disc zapewnia o 40 procent większą sztywność ramy niż niektóre z jego konkurentów.

PODSUMOWANIE

Jak pokazują dane z badań, flagowy model nowej linii rowerów Propel Disc cechuje się najwyższą sztywnością ramy w porównaniu do każdego innego roweru w swojej kategorii, a większość głównych konkurentów pokonuje całkowitą masę. Te dwa czynniki razem dają niezrównaną wydajność na drodze. Dzięki zastosowaniu zaktualizowanej technologii AeroSystem Shaping Technology i zintegrowanych hamulców tarczowych, nowa linia rowerów Propel Disc łączy w sobie wyścigową wydajność aero z całkowitą kontrolą na drodze.


o autorze

Oliwia Kamińska

Fanatyczka rowerowa, zawodniczka bikejoringu. Po kilku latach wraca do mtb i... będzie także próbować swoich sił na szosie!

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl