Trek Procaliber 9.8 SL - ocena roweru 27,5'

Trek Procaliber 9.8 SL to drugi w hierarchii flagowych sztywniaków Treka. O ile dawniej synonimem hardtaila przeznaczonego do Cross Country był Superfly, o tyle teraz jest nim gama rowerów Procaliber. Wybrany dla mnie rozmiar ramy wynosi 15,5 cala (mam 161cm wzrostu). Jednak w przypadku rowerów Treka górna rura jest obniżona względem standardowej geometrii. Oznacza to, że w rzeczywistości górna rura znajduje się na takiej samej wysokości jakby był to rozmiar 14,5 cala. Taki zabieg sprawia, że rama jest bardziej zwinna i skrętna, co ostatecznie przekłada się na komfort jazdy oraz zminimalizowanie zmęczenia podczas jazdy w terenie.

Cechą charakterystyczną Procalibra jest „rozdzielacz” znajdujący się w ramie na łączeniu górnej i podsiodłowej rury. Technologia ta nazwana została IsoSpeed i ma za zadanie ograniczyć wstrząsy, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej sztywności. Trek w Procalibrze nie daje możliwości zmiany twardości elastomeru na bardziej lub mniej twardy. 

Całość dodaje nieco amortyzacji, a w szczególności świetnie pochłania drgania o wysokiej częstotliwości. Jeśli więc jesteście tradycjonalistami i nie widzicie potrzeby przesiadania się na fulla, warto rozwarzyć zakup któregoś z Procalibrów. Podsumowując - jest to idealne rozwiązanie dla osób lubiących jazdę w cięższym terenie, dla których rower z pełnym zawieszeniem to za dużo. Początkowo IsoSpeed został zaprojektowany z myślą o wiosennych, szosowych klasykach po brukach. Domane, który jako pierwszy posiadał ten system pomógł odnieść Fabianowi Cancellarze liczne zwycięstwa w brukowych wyścigach.

Trek w najmniejszym rozmiarze dostępny jest tylko w rozmiarze 27,5 cala. Na szczęście! W przypadku niskich kobiet 27,5 to idealna średnica koła. Mniejsze koła łatwiej się napędza, rower lepiej skręca. Osobiście polecam niskim osobom zakup roweru na takim właśnie kole. Jeżeli chodzi o techniczne ciężkie zjazdy to w porównaniu do 29 cali różnica jest niewielka. O mniejszej masie całego roweru wspominać chyba nie muszę... Kto uważnie śledził ostatnie Puchary Świata MTB w Albstadt oraz Vallnord z pewnością zauważył że zawodnicy Trek Factory Racing podczas tych wyścigów używali właśnie tego modelu. Jeżeli bowiem trasa nie jest ekstremalnie trudna, zawodnicy chętnie sięgają po lżejszego od Top Fuel-a hardtaila, jakim jest właśnie Procaliber.

W Procalibrze 9.8 SL zamontowano komponenty Sram. Przednia zębatka 32 w moim rowerze na starcie została zamieniona na 28T, która w połączeniu z kasetą 10- 42 daje wg mnie optymalne przełożenie dla średniej klasy kobiet. Wiadomo, da się jeździć na katalogowym przełożeniu, ale jeśli myślicie o ściganiu na tym rowerze, należy wziąć poprawkę na narastające podczas wyścigu zmęczenie. Zawsze bowiem lepiej mieć bardziej miękko ''pod nogą'' niż później wspinać się, pchając rower obok siebie.

Karbonowe koła Kove Pro to spełnienie moich dotychczasowych marzeń o posiadaniu takiego zestawu, całość oczywiście przystosowana do systemu bezdętkowego. Kove mistrzami wagi może nie są, ale sztywnością z pewnością przebijają inne modele. Tylna oś w moim rowerze to tradycyjne 142x12 natomiast przednia piasta jest pod boosta. Większe rozmiary Procalibra posiadają boost przód-tył. Koła uzbrojono w opony Bontrager XR1 Team Issue. Są to opony o niskim i gęstym bieżniku przystosowanym do jazdy w suchych warunkach. Nie lubię ''uciekajacego'' w zakrętach przedniego koła, dlatego zamieniłam w nim XR1 na nieco bardziej ''błotne'' XR3.

Carbonowe sztyca, kierownica oraz aluminiowy mostek oraz siodełko sygnowane są marką Bontrager. Chwyty ESI może i ładnie się prezentują ale mistrzami długowieczności to one nie są. Zapewniają za to chyba najbardziej komfortowych chwyt ze wszystkich dostępnych rozwiązań na rynku.

Dane techniczne:

Rama 

Superlekkie włókno węglowe OCLV Mountain, IsoSpeed, zwężana główka ramy E2, MicroTruss, wewnętrzne prowadzenie linek Control Freak, wyważone bezpośrednie mocowanie hamulca, wkład suportu PF92, Boost148 i geometria G2 na rowerach 29er

Zawieszenie przednie 

RockShox SID RL, sprężyna Solo Air, tłumienie Motion Control, zdalna blokada, zwężana rura sterowa E2, Boost110, geometria G2 z 51 mm offsetem na rowerach 29er, 100 mm skoku

Koła

Koła Bontrager Kovee Pro, włókno węglowe OCLV, przystosowane do montażu bezdętkowego Tubeless Ready, Boost110 z przodu, Boost148 z tyłu (15,5: 142 x 12 z tyłu)

Opony 

Bontrager XR1 Team Issue, przystosowana do zastosowania bezdętkowego Tubeless Ready, ściany boczne Inner Strength, 120 tpi, stopka z aramidu, 29x2,20" (15,5: 27,5 x 2,20")

Napęd

Manetki SRAM X1, 11-biegowa

Przerzutka tylna SRAM X01 Carbon, Roller Bearing Clutch

Korba SRAM X1 Carbon, 32T z mocowaniem bezpośrednim X-Sync

Oś suportu PF92

Kaseta SRAM XG-1175, 10-42, 11-rzędowa

Łańcuch SRAM PC-X1

Komponenty

Siodełko Bontrager Montrose Elite, drążone tytanowe szyny

Sztyca Bontrager Pro z włókna węglowego OCLV, 2-śrubowe jarzmo, 31,6mm, przesunięcie 5 mm

Kierownica Bontrager Race X Lite, włókno węglowe OCLV, 31,8 mm, wznios 5 mm

Chwyty ESI Chunky

Wspornik kierownicy Bontrager Pro, 31,8 mm, 7 stopni. Kompatybilna z Blendr

Stery uszczelniane łożyska maszynowe, góra 1-1/8”, dół 1,5”

Zestaw hamulcowy Hydrauliczne hamulce tarczowe SRAM Level TLM

Maksymalna masa dla tego roweru (łączna masa roweru, rowerzysty i przewożonych przedmiotów) wynosi 136 kg.


o autorze

Małgorzata Mazurek

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl