Vittoria Corsa - działanie grafenu w praktyce

Dzięki uprzejmości firmy Vittoria mieliśmy okazję przetestować jeden z ich najnowszych produktów czyli topowe szytki Corsa, do produkcji których użyto mieszankę zawierającą grafen. O samej technologii mieliśmy już okazję pisać jakiś czas temu. Teraz przyszedł czas na sprawdzenie jak ten rewolucyjny materiał w połączeniu z potencjałem Vittorii sprawdzi się w praktyce. Pierwszym krokiem niejako poprzedzającym test samych szytek był ich montaż. W tym celu użyliśmy najnowszego kleju Vittoria Magic Mastik. Tutaj należą się słowa uznania ponieważ proces klejenia szytek, który do tej pory był lekko uciążliwy uprościli praktycznie do minimum. Owszem pierwsza szytka wymagała lekkich poprawek lecz druga poszła już łatwiej. Na razie klej trzyma pewnie nawet po szybkich zjazdach oraz ciasnych zakrętach. Już podczas klejenia można było zauważyć, że szytka jest dosyć elastyczna. Zasługą tego jest fakt zastosowania bardzo elastycznego oplotu Corespun K 320 TPI będącego mieszaniną włókien Kevlarowych oraz bawełnianych. Ponadto jedna z mieszanek wykorzystanych do budowy szytki (G+ Isotech) zawiera grafen. Na czym zatem polega zaleta tej technologii. Otóż grafen produkowany na potrzeby Vittorii w dużym skrócie jest bardzo cienkim materiałem będącym w zasadzie strukturą dwuwymiarową. Jako taka posiada różne własności w płaszczyźnie równoległej oraz prostopadłej do powierzchni "płatka węgla". Płatki ułożone są warstwami równolegle do osi roweru. Oznacza to to, że opona cechuje się większą sztywnością w płaszczyźnie przód-tył pozwalając na rozwijanie większych prędkości oraz redukcję oporów toczenia na wprost. Jednocześnie podczas pokonywania zakrętów płytki grafenu poddają się dzięki czemu zwiększa się elastyczność oraz przyczepność opony.

Technologię zmiennej elastyczności opony nazwano IT'S (Iteligent Tyre System). Dzięki tej technologii nie będzie już konieczności stosowania kompromisów pomiędzy oporami toczenia, przyczepnością w zakrętach, trwałością czy opornością na przebicie. W teorii brzmi pięknie ponieważ nie będziemy się musieli zastanawiać czy potrzebujemy oponę na warunki suche czy też mokre. Czy może wolimy mniejszą wagę ale ryzykujemy zwiększoną podatnością na przebicie czy też pozwalamy sobie na kilkanaście gram więcej w zamian za większą pewność dojechania do domu/mety.

Tyle słowem wstępu. Przejdźmy zatem do wrażeń z jazdy. Przed przystąpieniem do jazdy postanowiłem skorzystać z aplikacji dostępnej na telefony komórkowe firmy Vittoria o nazwie iTire Pressure. Aplikację można bezpośrednio pobrać ze strony producenta ( www.vittoria.com/itire ). Po wybraniu rodzaju opony, rodzaju oplotu, wagi oraz warunków drogowych aplikacja obliczyła mi ciśnienie na poziomie 7,6bar przód oraz 7,9bar tył. Z wyliczeniami aplikacji mogłem się zgodzić ponieważ stosuję podobne ciśnienia. Zatem ubrałem buty, zamknąłem dom i w drogę. Pierwsze wrażenia biorąc pod uwagę komfort jazdy były jak najbardziej pozytywne. Było to także po części spowodowane jazdą w dniu poprzednim tą samą trasą na oponach w rozmiarze 23mm. Nie mówię, że szytki Corsy mówiąc kolokwialnie "wybierają" wszystko, lecz wrażenia były jak najbardziej pozytywne nawet jadąc odcinkiem godnym przeprowadzenia na nim odcinka Piekła północy. Następnie przyszedł czas na podjazdy po serpentynach. Tutaj szytka zachowywała się normalnie bo nie czarujmy się. Na podjazdach działa wszystko i nie ma zbytniej różnicy pomiędzy poszczególnymi modelami oraz producentami. Po osiągnięciu szczytu przyszedł czas na to co tygryski lubią najbardziej czyli zjazd serpentynami zakończony długą prostą, na której osiągane prędkości zależą tylko od stabilności roweru oraz twojej wyobraźni. Jadąc serpentynami nie tylko nie musiałem hamować lecz nawet miejscami dokręcałem (nie były na zbyt ciasne). Na koniec przyszedł długi prosty zjazd. Nawet cały czas dokręcając odczuwałem, że dysponuje jeszcze naddatkiem stabilności. Nie miałem odczucia, że moja przyczepność zaraz się skończy a stabilność toru jazdy jest zagrożona. W końcu jak na najwyższy model przystało, który z powodzeniem stosuje team Giant Alpecin można było się spodziewać tylko najwyższej jakości. Osobiste odczucie było takie, że przy dużych prędkościach jest minimalnie stabilniejsza a w zakrętach da się odczuć większy zapas przyczepności niż np. w przypadku takiego klasyka jak Continental Grand Prix 4000 ( nawet zabrudzonym piaskiem asfalcie). Celowo pominąłem kwestię bieżnika. Osobiście wydaje mi się, że mógłbym znaleźć tyle samo osób preferujących bieżnik gładki z rowami co osób preferujących "tarkę". Lecz w ostatecznym rozrachunku najważniejsze jest czy dany produkt działa czy nie. I tutaj mogę potwierdzić, że na pewno działa i to bardzo dobrze.

Jedyny mankament jaki znalazłem w przypadku tego produktu to cena (sugerowana przez dystrybutora cena to 449zł, lecz przeglądając ofertę sklepów internetowych zarówno tych polskich jak i zagranicznych można je bez problemu je nabyć za ok. 350zł). Biorąc pod uwagę najwyższe modele konkurencji oraz oficjalną cenę propozycja Vittorii jest zdecydowanie najdroższa. Lecz jak to mówią coś za coś. Otrzymujemy naprawdę dobry produkt, który możemy być pewni, że nas nie zawiedzie i sprawdzi się zarówno podczas płaskiego etapu jak również gdy przyjdzie nam zjeżdżać ciasnymi alpejskimi serpentynami. Należy jednak sobie samemu zadać pytanie czy wykorzystam oraz potrzebuje zalet płynących z modelu Corsa i jestem w stanie za więcej zapłacić. Jeżeli odpowiedź będzie pozytywna to mogę je z czystym sumieniem polecić zarówno osobom ścigającym się na szosie jak i tym uprawiającym triatlon. Na koniec pozwoliłem sobie dodać swoje osobiste przemyślenie na temat bieżnika.

Dane techniczne:

  • rodzaj opony - szytka
  • dostępne rozmiary: 23mm (265g), 25mm (280g), 28mm (330g)
  • oplot Corespun K 320 TPI będący mieszaniną Kevlaru oraz bawełny dla większej wytrzymałości na uszkodzenia
  • do produkcji użyto czterech różnych mieszanek gumy (technologia 4C - 4 Compound)
  • do produkcji użyto mieszanki Isotech produkowanej przez firmę Directa Plus zawierającą grafen.
  • szytki przeznaczone zostały do każdych warunków drogowych od suchych po bardzo mokre
  • opory toczenia zmniejszone w porównaniu do analogicznej konstrukcji lecz bez domieszki grafenu o 19%

Obecnie trwa test długo dystansowy, który odpowie na następujące pytania. Otóż producent chwali się, że opona posiada zwiększoną odporność na zużycie a ponadto nawet po długotrwałym użytkowaniu na jej powierzchni nie pojawią się mikropęknięcia wynikające. Życie pokaże i czy tak będzie naprawdę odpowiemy gdzieś gdzieś w połowie sezonu.

Ocena:

  • Cena - 3,5 (biorą pod uwagę cenę sugerowaną)
  • Jakość - 5
  • Komfort jazdy - 4,5
  • Wytrzymałość mechaniczna - 4,5
  • Przyczepność - 5
  • Opory toczenia - 5

Dystrybutorem marki Vittoria w Polsce jest firma Velo ( www.velo.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl