„Bez oporów” - tuning piasty za pomocą łożysk hybrydowych

Każdy z nas chce być szybszy na wyścigach, więc marzy o polepszeniu swojego roweru stosując różne zabiegi. Dziś opowiem wam o łożyskach ceramicznych i nie będziecie musieli wydawać kilku tysięcy złotych na piasty z tymi łożyskami.

Rozróżniamy 3 podstawowe rodzaje łożysk w zależności od użytych materiałów - łożyska stalowe, hybrydowe i całoceramiczne. Osobną podgrupę mogłyby stanowić np. łożyska marki Gold Race, które podatkowo poddawane są specjalnej obróbce, dzięki czemu osiągają bardzo niskie opory toczenia.

Łożyska całoceramiczne oraz produkty marek Ceramicspeed czy Gold Race są ekstremalnie drogie, a ich ceny dochodzą do kilkuset euro za sztukę. W naszym przykładzie posłużymy się więc łożyskami hybrydowymi, które mają o wiele bardziej rozsądną cenę, a parametry znacząco lepsze od ich odpowiedników ze stali.

Łożysko hybrydowe to łożysko, którego bieżnie wykonane są ze stali lub stali nierdzewnej, a kulki z ceramiki technicznej.

Porównajmy wiec łożysko klasyczne do łożyska ceramicznego:

· większa prędkość graniczna – azotek krzemu Si3N4 jest lżejszy od stali, co skutkuje mniejszą siłą odśrodkową

· ceramika jest twardsza i ma większy moduł sprężystości od stali – ceramiczne łożysko kulkowe jest sztywniejsze oraz dokładniejsza

· materiały ceramiczne są lżejsze i charakteryzują się niższym współczynnikiem tarcia – znacznie dłuższa żywotność łożyska

· nadają się do pracy z ubogim smarowaniem – kulki ceramiczne mają właściwości samosmarne, nie przywierają do bieżni łożyska

· ceramika nie koroduje – kulki będą się toczyć nawet jeśli bieżnia już częściowo eroduje

· lżejsza waga łożyska

Krótko reasumując nasze łożyska będą dłużej żywotne a nasz rower szybszy,

Jedynym minusem jest cena takich łożysk, gdzie za sztukę musimy zapłacić około 80 zł.

Najczęściej przerabianymi piastami jakie trafiają do mnie na serwis są piasty DT Swiss 240 i 350 oraz Shimano, gdzie w Shimano wymieniane są same kulki ze stalowych na ceramiczne - korzystają z tego przede wszystkim czołowi zawodnicy polskiej areny MTB.

Przykładowy kosztorys tylnej piasty DT Swiss 240

Piasta DT Swiss 240  10 sp

Cena -1100 zł

Waga -233 gramy

Przerobienie piasty 360 zł

Razem 1460 zł

Waga 217 gram

*Ceny detaliczne


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl