Kolejne rowerowe rekordy!

W systemie Nextbike jest zarejestrowanych i regularnie korzysta  z rowerów 220 000 osób, 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę w  5 miastach Polski.  Do systemu  Nextbike składającego się  obecnie z 240 stacji  i 3200 rowerów dołączają kolejne miasta – w połowie maja Białystok (300 rowerów i 30 stacji), a w wakacje Lublin (400 rowerówi 40). Poznań  planuje powiększyć swój system o 100% (razem 160 rowerów i 15 stacji), a w Trójmieście od kwietnia wszyscy mieszkańcy aglomeracji  mogą korzystać z preferencyjnej taryfy i abonamentów.

nextbike

Popularność komunikacji rowerowej  w miastach  rośnie systematycznie, świadczą o tym nie tylko rekordy wypożyczeń lecz również szereg konferencji o rozwoju ruchu rowerowego. 

Z jakim bilansem  Nextbike zamknie bieżący sezon – 5 a może 6 milionów wypożyczeń? Patrząc na dynamikę ruchu rowerowego, który tylko w Warszawie  w minionym roku wzrósł o 400%  taki optymizm jest uzasadniony.

Już w tym sezonie (od 1 marca do 1 kwietnia) użytkownicy Nextbike w Polsce dokonali 200 tys. wypożyczeń.  100 tys. wypożyczanie  miało miejsce w Warszawie  i zbiegło się  z nadejściem kalendarzowej wiosny (21 marca). W marcu,  w Warszawie (174 stacje, 2650 rowerów, w tym nowa przy CH Blue City) wypożyczano jednoślady średnio 6.000 razy dziennie, w Poznaniu (7 stacji 140 rowerów) – ok.105,  w Opolu (14 stacji 149 rowerów) – ok. 226. Rekordowy dzień  nowego sezonu  przypadł na 30 marca. System odnotował wówczas po 12.762 wypożyczeń.

3 milionowego wypożyczenia dokonano w Warszawie. Rowerem Veturilo pan Łukasz pokonał 1,9 km trasę ze stacji przy LO Władysława IV  na skrzyżowanie Traugutta z Krakowskim Przedmieściem. Szczęśliwiec zostanie  nagrodzony złotą kartą Nextbike, która ułatwia identyfikacje w systemie i wraz z określonym voucherem upoważnia do bezpłatnego korzystania z rowerów.

Pomimo faktu, iż w okresie zmiennej aury wczesnowiosennej dynamikę wypożyczeń determinuje pogoda, to jednak nie brakuje zdeklarowanych użytkowników rowerów miejskich.  Ich grono od 1 kwietnia poszerzą rowerzyści z Wrocławia, gdzie udało się ponownie przywrócić system  z 32 stacjami i flotą 200 rowerów oraz mieszkańcy Trójmiasta (8 stacji i 80 rowerów).

nextbike2

Po sukcesie warszawskiego systemu Veturilo , o którym mówi nie tylko magistrat, lecz i sami użytkownicy,  dynamiczny rozwój systemów  wypożyczalni  w miastach jest wyznacznikiem ich nowoczesności, elastyczności i troski o mieszkańców. Większy ruch rowerowy powoduje  szereg pozytywnych zmian w tkance miejskiej.  Rowerzyści jeżdżąc określonymi trasami wskazują  jakie obszary miasta wymagają stworzenia  lub poprawy infrastruktury rowerowej.  Im więcej rowerzystów, tym większe zaangażowanie miasta i środków na rozwiązania rowerowe.  Przypominanie zasad kodeksu drogowego i przyzwyczajenie  się kierowców do  obecności cyklistów na drogach sprawia, że efektywność, szybkość  i przyjemność jazdy na rowerze wygrywa  z ze strachem przed jazdą na ulicach. Do tego aspekt ekonomiczny - pierwsze 20 minut jazdy, które pozwala pokonać dystans 1,5-2 km jest bezpłatne dla użytkowników.

Zmiana środka lokomocji na jednoślady ma swoje uzasadnienie ekonomiczne i pragmatyczne.  Z jednej strony coraz popularniejsza idea „dzielenia się” (sharing) miejscem w samochodzie, korzystaniem tych samych dóbr – samochodu, roweru, książki jest wyrazem troski o środowisko oraz  racjonalnego wydawania pieniędzy. Jest tez wygodna, bo nie trzeba zdobywać a potem dbać o zasoby, można z nich korzystać w miarę potrzeb.  W przypadku rowerów publicznych nie ma problemu  z garażowaniem w komórkach czy na balkonie, troską o sprawność techniczna, parkowaniem w mieście czy obawą przed kradzieżą.  Rower publiczny w zależności od skali systemu jest obecny niemal na każdym kroku, a już na pewno w kluczowych węzłach przesiadkowych, gdyż jest uzupełnieniem transportu miejskiego. Mam ochotę na rower  - wypożyczam go,  niezależnie od tego jak fantastyczny rower stoi w domu. Podjeżdżam z punktu A do B, bo akurat w pobliżu jest stacja rowerowa, bo szybciej i przyjemniej dotrę do celu. Nikogo dziś już nie dziwi widok mężczyzny w garniturze  na rowerze czy elegantki w szpilkach. W skali makro  rower ogranicza  emisje spalin, hałas w mieście, rozładowuje korki, wpływa na poziom zdrowotności.  Nowoczesne firmy doceniają jego społeczny wymiar i dlatego inwestują w specjalne karty abonamentowe dla pracowników lub stacje sponsorskie pod siedzibami firm.

***

Nextbike Polska 
jest liderem w dostarczaniu i obsłudze samoobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich. Działa w Polsce od 2011 roku na licencji Nextbike GmbH, niemieckiej firmy istniejącej od 2004r., która jest obecna na 3 kontynentach w 14 państwach i 73 miastach. Jednorazowa rejestracja umożliwia korzystanie z całej floty 18.000 rowerów System jest obecny  m.in. w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Turcji, Cyprze, Emiratach Arabskich, Chorwacji, Azerbejdżanie, Łotwie, Nowej Zelandii i od tego roku w Wielkiej Brytanii, na Węgrzech i Bułgarii. Rowery Nextbike można  wypożyczać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu w okresie od wczesnej wiosny do  późnej jesieni, płacąc za wypożyczenie według lokalnych taryf. Pierwszy system Nextbike Polska uruchomił we Wrocławiu (08.06.2011) i na Bemowie (1.04.2012), następne w Poznaniu (15.04.2012) w Opolu (15.06.2012), w Warszawie (1.08.2012) i w Sopocie (5.09.2013). W planach na najbliższe tygodnie, jest uruchomienie systemów w Białymstoku i Lulinie. Aktualnie Nextbike Polska dysponuje  flotą 3.200 rowerów i 240 stacjami, profesjonalnym  call-center i serwisem w każdym z miast.

Zdjęcia z archiwum Nextbike Polska

 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl