Volvo - Pierwszy system chroniący rowerzystów

Na europejskich drogach, potrącenie przez samochód to przyczyna co drugiego śmiertelnego wypadku z udziałem rowerzystów. Odpowiedzią na ten problem ma być system wykorzystujący kamerę i radar, które monitorują przestrzeń przed samochodem. Gdy mijany rowerzysta wykona gwałtowny manewr i znajdzie się na kursie kolizyjnym, system uruchomi samoczynne, awaryjne hamowanie samochodu. Jeśli różnica prędkości między samochodem a rowerem będzie nieznaczna, w ogóle nie dojdzie do kolizji. W przypadku większych różnic prędkości, system zredukuje prędkość uderzenia i zminimalizuje jego konsekwencje. Procesor sterujący systemem reaguje tylko w sytuacjach krytycznych. Przed wprowadzeniem na rynek, rozwiązanie to testowano w miastach, w których porusza się dużo rowerów, aby wyeliminować samoczynne hamowanie pojazdu, gdy nie jest to niezbędne. Awaryjne hamowanie zostanie podjęte, gdy prędkość samochodu nie przekracza 80 km/h. System jest w stanie wykryć, że kierowca podejmuje aktywne działanie, by uniknąć uderzenia – np. wykonuje gwałtowny ruch kierownicą. Wówczas jego działanie zostaje złagodzone, by umożliwić wykonanie takiego manewru. Obecna, pierwsza generacja tego systemu, wykrywa wyłącznie rowerzystów poruszających się w tym samym kierunku, co samochód.

48179-1-5

„Nasze rozwiązania mające na celu ochronę innych uczestników ruchu, zwłaszcza tych najbardziej narażonych w przypadku ewentualnej kolizji, wyznacza zupełnie nowy trend na rynku motoryzacyjnym. Wprowadzając nowe generacje pojazdów, które są w stanie zapobiegać kolejnym scenariuszom wypadków, konsekwentnie dążymy do tego, by w dłuższej perspektywie wyeliminować wypadki z udziałem naszych aut niemal do zera” – powiedział Doug Speck - Senior Vice President for Marketing, Sales & Customer Service z Volvo Car Group.

48181-1-5

Cyclist Detection jest rozwinięciem znanego już systemu automatycznego wykrywania pieszych (Pedestrian Detection) zastosowanego wcześniej m.in. w modelach V40, S60, V60 i XC60. Samochody wyposażone w to rozwiązanie będą wykrywały zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Rozwiązanie Cyclist Detection będzie wyposażeniem dodatkowym wszystkich modeli z wyjątkiem XC90.

Cieszy fakt że producenci myślą o bezpieczeństwie rowerzystów, jednak w większości wypadków wystarczy zachowanie ostrożności, kultury jazdy i 1,5 metra odstępu od wyprzedzanego rowerzysty. 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl