Bardzo owalne zębatki korby od OGIVAL

ogival-boxes

Kiedyś firma Shimano, później Rotaz, teraz tematem zajmuje się Ogival. Francuska manufaktura chwali się, że jej pomysł na owalne zębatki zrodziło samo życie. By szybciej jeździć, by było to zdrowsze dla kolan, by po prostu efektywniej kręcić korbami.

Zębatki są o zmiennej geometrii, wiele osób jeżdżących na rowerach zastanawia się, co zrobić by jak najrzadziej używać przednią przerzutkę bądź bardziej efektywnie przekazywać energię na korby. W przypadku zębatek OGIVAL osiągamy wysokie przełożenie (efektywnie  większą zębatkę o kilkanaście zębów) po mocniejszym naciśnięciu na korby, natomiast gdy lżej naciskamy na pedała z mniejszą kadencją osiągamy mniejsze przełożenie i unika się martwego ciągu, energia jest przekazywana bez żadnych zniekształceń.

To nie magia, wszystko racjonalnie wyjaśnia teoria pana Bernarda Rosseta. Wszystkie koła zębate składają się z 2 łuków obrotowych, które obracają się ze stałą prędkością obwodową wokół wspólnej osi, natomiast efektywnie uzyskiwana prędkość zmienia się okresowo w zależności od długości promienia.

Lepiej to wyjaśnia poniższa infografika. Zmiana promienia powoduje, że maksymalnie 21,4% więcej mocy jest generowane przy mocnym naciśnięciu na pedała, natomiast  42,8% mniej energii jest wymagane gdy słabiej naciskamy na pedała. W przypadku zębatek MTB, posiadając owalną 38T to tak jakby móc używać koronki z zakresu 33T do 44T!

principe_ogival_anglais_580

Tester Bernard Hinault podkreślał, że wykorzystując te zębatki w alpejskich przełączał nogi się mniej „męczyły” i był możliwy szybszy ponowny atak na szczyt. Na płaskich odcinkach przy stałej kadencji nie ma różnicy, jednak jest wymagany czas do zaadaptowania się do nowego sposobu pedałowania, jednak jest to tak samo do nauczenia się jak i dla okrągłych zębatek.

Po pewnym czasie, według testerów i producenta, jazda stanie się tak efektywna i przyjemna, że nie będziemy mogli już wrócić do zwykłych zębatek  - ciekawe.

Zębatka szosowa 50 zębów, kącie 140 st i odstępie montażu śrub 110 mm kosztuje aż 125 EUR i waży 235 g. Natomiast wersja z 38 zębami, 145 st, fix 110 kto koszt 70 EUR i waga 190 g.

ogival-szosa-50

ogival-szosa-38

Dostępne są także wersje do rowerów górskich. MTB z 38 zębami, 145 st i odstępie montażu śrub 104 mm kosztuje 79,50EUR, waga 180 g. Wersja z 26 zębami, kącie 145 st i montażu śrub 64 mm kosztuje 39,50 EUR i waży 62 g.

ogival-mtb-38

ogival-mtb-26

Firma, by zachęcić do używania tych nowatorskich, ale też i bardzo drogich zębatek, oferuje możliwość zwrotu pieniędzy po 1 miesiącu testowania ich w przypadku braku zadowolenia z naszej strony!

Więcej pod adresem http://www.ogivalring.com/


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl