Nowości w ofercie Jamisa na 2012 rok
Większość maszyn przeszła stosowne tuningi zarówno w wyglądzie ram, jak i osprzęcie i nazewnictwie. Powinno ułatwić to nawigację po dość rozbudowanej ofercie. Jest jednak kilka nowości wobec których nie można przejść obojętnie. Firma duży nacisk położyła na segment 29erów. Nie ma się czemu dziwić w końcu co drugi hardtail sprzedawany w stanach to rower z tej właśnie grupy. Tendencja ta coraz mocniej jest odczuwalna także w pozostałych regionach świata. Do tej pory w ofercie Jamisa znajdowały się hardtaile na dużych kołach. W 2012 w sklepach znajdziecie również modele z pełnym zawieszeniem, na których szczycie znajduje się…
2012 Dakar XCR 29 PRO
Ramę wykonano w pełni z wysoko modułowego włókna węglowego, a wśród nowości znajdziemy taperowaną główkę oraz suport PressFit 30, który na przyszły rok wejdzie w większość ciekawszych modeli Jamisa. Tylne koło w omawianym modelu kręcić się będzie wokół 12 mm sztywnej osi, a za pracę zawieszenia odpowiadać będzie RockShox Monarch RT3, połączony z resztą ramy zawieszeniem mp4 multi-link. Dolne widełki tylnego trójkąta mają budowę asymetryczną, co umożliwia stosowanie opon o większej szerokości i z pewnością zapewni większą sztywność. Wykonane są one w 99,5% z włókna węglowego, łącznie z hakami. Samo włókno węglowe zaś, jest połączeniem dwóch ich rodzajów - M30 i T700, ułożonych pod różnymi kątami co miało na celu zwiększenie wytrzymałości, sztywności i komfortu jazdy.
Dane techniczne
Rama - wysokomodułowy carbon, skok 100mm, tylna oś 12x135, główka o zmiennej średnicy, stalowy ochraniacz dolnych widełek
Damper - Rock Shox Monarch RT3
Amortyzator Rock Shox Sid RL 29 na 15 mm oś z taperowaną sterówką
Stery - Orbit 1.5 Zero-Stack
Koła - AMerican Classic Tubeless 29 Disc z piastami AC 130 15mm oraz AC 225 12x135
Opony - Geax Mezcal 29x2.1 TNT
Przerzutki - Sram X9 z tyłu oraz X7 z przodu
Manetki Sram X9 10s
Łańcuch - Sram PC-1051 10s
Kaseta - Sram PC-1070 10s
Korba Sram S1400
Suport - Sram PressFit 30
Hamulce - Avid Elixir 5
Kierownica - Ritchey Pro Rizer 670mm
Mostek - Ritchey Pro 4-Axis
Sztyca - Ritchey Pro
Siodło - WTB Volt Comp
Rozmiary - 15, 17, 19, 21
Nieco uboższym bratem prezentowanego roweru będzie
2012 Dakar XCR 29 Race
Ramę w tym modelu wykonano już potrójnie wycieniowanego aluminium 7005. Znajdziemy tu kilka rozwiązań zastosowanych w wyższym modelu jak taperowana główka, tylna oś 12x135, czy też asymetryczne widełki, jednak suport pozostał już klasyczny. Zastosowanie aluminium zamiast karbonu i osprzętu Shimano z grupy SLX zaowocowały spadkiem ceny. Na otarcie łez znajdziecie za to amortyzację Foxa - F29 RL z 15 mm sztywną osią, wyposażony w manetkę blokady skoku a z tyłu RP2 BV.
Dane techniczne
Rama - potrójnie cieniowane aluminium, skok 100mm, tylna oś 12x135, główka o zmiennej średnicy, stalowy ochraniacz dolnych widełek
Damper - Fox Float RP2 BV
Amortyzator - Fox 29 RL z manetką blokady skoku
Stery - Orbit 1.5 Zero-Stack
Koła - obręcze Mavic TN317, piasty Formula, szprychy DT Champion
Opony - Geax Mezcal 29x2.1
Przerzutki - Shimano SLX M663 Shandow z tyłu i SLX M661 34.9 z przodu
Manetki - Shimano SLX M660 Rapidfire Plus 10s
Łańcuch - Shimano HG-74 10s
Kaseta - Shimano HG81, 11-36 10s
Korba - Shimano SLX M660
Suport -Shimano SLX
Hamulce - Avid Elixir 3
Kierownica - Ritchey Comp Rizer 670mm
Mostek - Ritchey Comp 4-Axis
Sztyca - Ritchey Comp 2B OS
Siodło - WTB Volt Sport
Rozmiary - 15, 17, 19, 21
Następny model jaki warto przedstawić, choć nie jest nowością, bo można było go już ujeżdżać w tym roku, to doczekał się kilku zmian i choćby z tego powodu warto go pokazać. Mowa o sztywniaku na 29 calowych kołach, będący na szczycie oferty Jamisa w tej grupie rowerów.
2012 Dakota d29 Team
Najważniejsze zmiany w staosunku do zeszłorocznego modelu to zastosowanie suportu PF30 oraz amortyzatora Rock Shoxa SID RLT 29 z osią 15 mm. Pozostałe szczegóły techniczne jak w modelu z pełnym zawieszeniem czyli 2 rodzaje wysokomodułowego karbonu oraz główka o zmiennej średnicy. Nie znajdziemy tutaj jednak wewnętrznego prowadzenia linki do przerzutki tylnej. Szkoda.
Dane techniczne
Rama - wysokomodułowy carbon, tylna oś 12x135, główka o zmiennej średnicy, stalowy ochraniacz dolnych widełek
Amortyzator Rock Shox Sid RL 29 na 15 mm oś z taperowaną sterówką
Stery - Orbit 1.5 Zero-Stack
Koła - AMerican Classic Tubeless 29 Disc z piastami AC 130 15mm oraz AC 225 12x135
Opony - Geax Mezcal 29x2.1 TNT
Przerzutki - Sram X9 z tyłu oraz X7 z przodu
Manetki Sram X9 10s
Łańcuch - Sram PC-1051 10s
Kaseta - Sram PC-1070 10s
Korba Sram S1400
Suport - Sram PressFit 30
Hamulce - Avid Elixir 5
Kierownica - Ritchey Pro Rizer 670mm
Mostek - Ritchey Pro 4-Axis
Sztyca - Ritchey Pro
Siodło - WTB Volt Comp
Rozmiary - 15, 17, 19, 21
Podobnie jak w fullach, także i w sztywniakach, znajdziemy bardziej budżetowy model wykonany z aluminium.
2012 Dakota d29 Race
Ten model debiutuje w przyszłym roku. Warto też zwrócić uwagę na ciekawie wykonaną ramę. Choć przedni trójką i chainstay wykonane są ze szczotkowanego aluminum, to już seatstay jest karbonowy. W założeniu zabieg ten ma na celu zwiększenie sztywności poprzecznej oraz pochłanianie wibracji wysokiej częstotliwości. Podobnie jak w najwyższych modelach zastosowano tu suport PF30.
Dane techniczne
Rama - potrójnie cieniowane aluminium, karbonowy seatstay, tylna oś 12x135, główka o zmiennej średnicy
Amortyzator - Rock Shox Reba RLT29 Dual Air z taperowaną sterówką
Stery - Orbit 1.5 Zero-Stack
Koła - obręcze Sun/Ringle Balck Flag Comp z technologią Stana, piasty z łożyskami maszynowymi, szprychy Wheelsmith podwójnie cieniowane
Opony - Geax Mezcal 29x2.1
Przerzutki - Sram X9 z tyłu oraz X7 z przodu
Manetki - Sram X7 10s
Łańcuch - Sram PC-1051 10s
Kaseta - Sram PC-1050 10s
Korba - Sram S1000, PF30, 39/26T
Suport -Sram PF30
Hamulce - Avid Elixir 3
Kierownica - Ritchey Mountain Comp flat bar
Mostek - Ritchey Comp 4-Axis
Sztyca - Ritchey Comp 2B OS
Siodło - WTB Silverado Comp
Rozmiary - 15, 17, 19, 21
Kolejną nowością w ofercie na 2012 jest model
Dragon 650
Całkiem ciekawa maszynka. Dlaczego? Choćby dlatego że rama jest wykonana z CrMo Reynoldsa 853. Coraz rzadziej spotyka się stalowe ramki, więc choćby z tego powodu warto się przyjrzeć temu modelowi. Za połykanie nierówności odpowiedzialny będzie amortyzator White Brothers Loop TCR, który sam w sobie też jest ciekawostką. O amortyzacji tej marki pisaliśmy jakiś czas temu. Zastosowano w nim system magnetycznego dampera, który nazwano Aura, udostępniający 5 ustawień kompresji i dodatkowe 3 progu działania. Choć to może już dziwić, ale także i tu zobaczymy 15mm oś z przodu.
Dane techniczne
Rama - CrMo Reynolds 853
Amortyzator - White Brothers Loop TCR650B, 15mm oś
Stery - Orbit MX
Koła - obręcze American Classic 650B XC, oś AC 15mm z przodu i AC225 z tyłu
Opony - WTB Wolverine Comp 650B 2.2
Przerzutki - Shimano Deore SLX M663 z tyłu i SLX 661 28.6 z przodu
Manetki - Shimano Deore SLX M660 Rapidfire Plus 10s
Łańcuch - Shimano HG-74 10s
Kaseta - Shimano HG81, 11-36 10s
Korba - Shimano M552
Suport -Shimano SLX
Hamulce - Avid Elixir 3
Kierownica -Syncros AM 710mm
Mostek - Syncros AM
Sztyca - Syncros AM
Siodło - WTB Silverado Comp
Rozmiary - 15, 17, 19, 21
Następnym modelem na który warto zwrócić uwagę jest powracający do kolekcji...
Dakar BAM
Ramę (3 już generacji) w tym rowerze wykonano z hydroformowanego aluminium, i wystarczy rzut oka na zdjęcie by już wiedzieć, że ta zabawka przeznaczona jest dla wszystkich fanów zasuwania z góry na dół. Na wypas też nie będzie można ponarzekać… choć lekko nie będzie.
Dane techniczne
Rama - aluminium 7005, 200 mm skoku, platforma mp3, 1,5 calowa główka, 83 mm suport, tylna oś 150mm x 12mm, łożyska maszynowe
Damper - Fox VAn RC
Amortyzator Rock Shox Boxxer RC 200mm skoku, 20mm QR
Stery - Syncros FBI 1,5 cala
Koła - Obręcze Syncros FR DS32, piasty Syncros FR 20mm oś z przodu i 150x12 z tyłu, szprychy DT Swiss Champion 2.0
Opony - Geax Neuron 2,5 z przodu i DHEA 2,5 z tyłu, TNT
Przerzutki - Sram X7
Manetki Sram X7, 9s
Łańcuch - Sram Power Chain 951
Kaseta - Sram Power Glide 950 9s, 11-34
Korba - FSA GAP Mega-Exo DH, 36T
Suport - FSA Mega-Exo
Hamulce - Avid Elixir 5
Kierownica - Syncros FR riser 710mm
Mostek - Syncros Lo Ball Direct Mount
Sztyca - Syncros FR
Siodło - Syncros AM
Rozmiary - 15, 17, 19
Ostatnim rowerem w naszym zestawieniu jest maszynka do szeroko rozumianego All Mountain.
2012 Dakar AMT
Ramę o skoku 150mm wykonano z potrójnie cieniowanego aluminium 7005 i wyposażono ją w zawieszenie multi-link mp4 z asymetrycznie zaprojektowanym tylnym trójkątem. Na uwagę zasługuje także fakt przemyślanego mocowania dampera Rock Shox Monarch, przez co uzyskano dość nisko położony środek ciężkości i polepszono sterowność. Rama wyposażona jest w główkę o zmiennej średnicy, asymetryczny chainstay z osią 12 x 135mm. W tym sprzęcie zastosowano wydaje się najbardziej sensowne rozwiązanie przełożeń 3x10. No cóż AM rządzi się własnymi prawami.
Dane techniczne
Rama - aluminium, skok 150mm, tylna oś 12x135, główka o zmiennej średnicy, zawieszenie mp4
Damper - Rock Shox Monarch Plus RC3
Amortyzator - RockShox Lyrik RC Solo Air, 160mm, 20mm oś
Stery - Orbit 1.5 Zero-Stack
Koła - obręcze Sun/Ringle Charger Expert 28mm szerokość, piasty z łożyskami maszynowymi, szprychy Wheelsmith
Opony - Geax Gato 2,3
Przerzutki - Shimano XT780 Shadow z tyłu i SLX M661 z przodu
Manetki - Shimano SLX M660 Rapidfire Plus 10s
Łańcuch - Shimano HG-74 10s
Kaseta - Shimano HG81, 11-36 10s
Korba - Shimano SLX M660
Suport -Shimano SLX
Hamulce - Hayes Prime Expert 180mm przód / 160 mm tył
Kierownica - Syncros AM 710mm
Mostek - Syncros AM
Sztyca - Syncros AM
Siodło - WTB Volt Race
Rozmiary - 15, 17, 19, 21
Pozostaje już tylko zaprosić do BDC-Bike na zakupy...
komentarze