Cannondale SuperSix Evo 2012

Po objęciu stanowiska Dyrektora Technologicznego przez Petera Danka, Cannondale rozpoczął wyścig o palmę pierwszeństwa w kategoriach naj… naj… naj…

 

Pierwszymi projektami które wyszły spod jego ręki były nowe modele Flasha i Jekylla, przy których użyto nowego sposobu nakładania warstw włókna węglowego, które pozwala zaoszczędzić kilka gramów tego materiału. Doświadczenia przeniesiono na nowy model roweru szosowego i… oto mamy rezultat - 695 gramów węgla zawartego w całkiem zgrabnej konstrukcji w rozmiarze 56. Wynik o 1 gram przebija dotychczasowego lidera Cervelo R5ca i nie uwierzę że to jest przypadek. Ramę przetestowano w Zedler Farradtechnik w Niemczech a wyniki mówią same za siebie - większa odporność na uderzenia i zmęczenie niż w aluminiowym modelu CAAD9. Żeby dorzucić do pieca dodam, że testowana rama ważyła 630g. Dlaczego więc nie ten model wchodzi do produkcji.

2012-cannondale-supersix-evo-ultimate 

Jak podaje Cannondale, koszt produkcji tego modelu był bardzo wysoki. Moim zdaniem firma pozostawiła sobie furtkę, żeby za jakiś czas wejść z nowym ultra hiper super lekkim modelem, opartym właśnie na tej ramie. No cóż warto mieć oko na konkurencję i za bardzo się nie wychylać, czekając kto przebije wynik, by móc znowu objąć prowadzenie. W najlżejszej konfiguracji kompletny rower waży 4,95 kg. Wynik rewelacyjny, choć trzeba sobie zadać pytanie o jego celowość, skoro maszyny dopuszczone przez UCI muszą ważyć nie mniej niż 6,8 kg. Ponieważ konfiguracja teamowa jest lżejsza od wymaganej, dociąża się ramę wprowadzając w rurę podsiodłową stalowy insert.

Jak udało się osiągnąć taki wynik? Jak już wspomniałem rama posiada nowe ułożenie włókien, ale to nie załatwia całej sprawy. Sięgnięto więc po dalsze rozwiązania. Tylny trójkąt jest wykonany z 1 kawałka maty węglowej. Pozwoliło to na znaczne zredukowanie potrzebnego materiału w okolicach haka, gdzie przy tradycyjnych metodach łączenia rur, trzeba było dodać trochę materiału aby tą okolicę wzmocnić. Dzięki temu udało się zejść z około 34g węgla do około 17-tu. Nie znajdziemy tam żadnego metalowego insertu. Cała rama owinięta jest wokół nowego rdzenia, wykonanego z EPS (czyli czegoś co mamy w kaskach). Zmniejszono także obszar w okolicy suportu, jak również profile dolnych rur tylnego trójkąta są mniejsze. Zredukowano także rozmiar główki ramy. Cannondale wycofał się z 1,5 calowej średnicy w jej dolnej części i zastąpił ją wersją 1 1/4 cala. Stwierdzono przy tym że nie ma żadnych różnic w sztywności tego elementu (chciało by się przytoczyć wcześniejsze zapewnienia o wyższości sterów 1,5 cala nad 1 1/4).

Poprawiono także aerodynamikę ramę. Jednak nie zastosowano tutaj wąskich przekrojów, a zmniejszono średnice rur. W przypadku dolnej rury wyszczuplono ją o 20% a widelec o 11%.

2012-cannondale-supersix-evo-2 2012-cannondale-supersix-evo-3
2012-cannondale-supersix-evo-1 2012-cannondale-supersix-evo-5

Maszyna będzie dostępna w kilku konfiguracjach. Wspomniana na początku wersja Ultimate otrzyma na wyposażeniu koła DT Swiss RRC carbon, hamulce Zero G i osprzęt Sram Red. Waga takiej maszyny będzie wynosić 4,9 kg. Oprócz tej wersji dostępne będą także:

  • Team - z kołami  Mavic Cosmic Carbone SLR, osprzętem SRAM Red - rama w tej konfiguracji ważyć będzie 727g, a kompletny rower 6.4kg
  • Di2 - z kołami Mavica i osprzętem Shimano Di2 - waga ramy wyniesie 727g, a kompletnego roweru również 6.4kg
  • Dura-Ace -  z kołami Mavica i osprzętem Shimano Dura Ace - waga ramy wyniesie 750g
  • SRAM Red - z kołami Mavica Ksyrium Elite i osprzętem Sram Red i FSA SLK - rama ważyć będzie 750g, a kompletny rower w tej konfiguracji jest zarazem modelem najtańszym, kosztującym około 4300 euro

Dlaczego poszczególne ramy mają różne wagi? Wyjaśnienie tej zagadki jest banalne - różna ilość położonej farby na ramie...


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl