​Tadej Pogacar wraca na zwycięską ścieżkę? Zapowiedź UAE Tour

Minęły trzy lata, odkąd Tadej Pogačar ścigał się w UAE Tour i tym razem ma na ramionach tęczową koszulkę. Mistrz świata wygrał cztery ostatnie wyścigi w 2024 roku, w tym zapierający dech w piersiach występ na Szosowych Mistrzostwach Świata UCI w Zurychu. Ale po długiej przerwie nadszedł czas, aby ponownie uruchomić silnik w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

UAE Team Emirates-XRG przywiezie silny skład wspierający Tadeja, w tym Domena Novaka i Mikkela Bjerga. Drużyna będzie prawdopodobnie jeździć na swoim podstawowym kole podczas UAE Tour, SES 4.5. Jedynym wyjątkiem będzie jazda indywidualna na czas, gdzie będą używać kół do jazdy na czas SES firmy ENVE.

Lista zwycięzców UAE Tour obejmuje mistrzów świata, mistrzów olimpijskich i oczywiście Tadeja Pogačara. Ale 26-letni Słoweniec nie ścigał się od Il Lombardia 12 października. Jego forma może być pod znakiem zapytania - ale z drugiej strony, to właśnie ten kolarz samotnie pokonał 101 km, by wygrać swoją pierwszą tęczową koszulkę.

Z dwoma finiszami na szczycie i wszechobecnym bocznym wiatrem, wszystko może się zdarzyć w pierwszym wyścigu Tadeja w tym sezonie. Oto zapowiedź UAE Tour.

TRASA 

Tegoroczna trasa UAE Tour składa się z trzech różnych etapów: sprintów, finiszów na szczycie i jazdy indywidualnej na czas.

Oczekuje się, że etapy 1, 4, 5 i 6 zakończą się sprintami grupowymi. W rzeczywistości niektóre z tych etapów należą do najbardziej płaskich w zawodowym kolarstwie. Etap 6 z Abu Dhabi Cycling Club do Abu Dhabi Breakwater to zaledwie 177 metrów podjazdu na 167 kilometrach. Nie oznacza to jednak, że te etapy będą nudne.

Pustynie Zjednoczonych Emiratów Arabskich znane są z silnych bocznych wiatrów. W poprzednich latach faworyci GC tracili minuty na podjazdach. Chociaż nie wiemy, kiedy i gdzie będą one występować, możemy niemal zagwarantować obecność bocznego wiatru w pewnym momencie podczas UAE Tour.

Pierwszym dniem zmagań GC w UAE Tour (z wyjątkiem bocznego wiatru na 1. etapie) będzie jazda indywidualna na czas wokół wyspy Hudayriyat. Etap ten obejmuje 12,1-kilometrową płaską trasę, która pojawiła się również na drugim etapie zeszłorocznego UAE Tour. Drużyna UAE Team Emirates zdominowała wówczas ten etap, zdobywając podium w składzie Brandon McNulty, Jay Vine i Mikkel Bjerg.

Jazda indywidualna na czas będzie dla Tadeja pierwszą od lipca 2024 roku, kiedy to zmiażdżył konkurencję i wygrał ostatni etap Tour de France. Jednak krótkie i płaskie jazdy na czas nie są zazwyczaj częścią kalendarza Tadeja. Wszystkie jego próby czasowe w 2024 roku były dłuższe niż 25 kilometrów, a wiele z nich obejmowało znaczną ilość podjazdów.

Etap 2 tegorocznego UAE Tour to idealny poligon doświadczalny dla Tadeja i jego konfiguracji TT. 26-latek będzie korzystał z nowego tylnego koła Disc i przedniego koła 100 mm od ENVE. Spodziewaj się średnich prędkości znacznie przekraczających 55 km/h.

Podczas sprintów i podjazdów Tadej i UAE Team Emirates - XRG będą mieli do dyspozycji całą linię kół SES ENVE, aby zapewnić sobie idealną opcję niezależnie od profilu trasy i warunków wietrznych. 

KLUCZOWY PODJAZD - JEBEL JAIS 

Pierwszym szczytowym finiszem UAE Tour jest długi podjazd Jebel Jais na etapie 3. Trwający 19 kilometrów ze średnią 5,6%, Jebel Jais to szybki podjazd, który jest równie taktyczny i wymagający. W poprzednich latach zwycięzca na Jebel Jais sprintował z małej grupy, tak jak Tadej podczas UAE Tour 2022. W innych latach zwycięzca atakował kilka kilometrów przed metą i odjeżdżał po samotne zwycięstwo. W całej naszej zapowiedzi UAE Tour będziemy używać VAM do pomiaru podjazdów Tadeja. VAM jest akronimem włoskiego wyrażenia „velocità ascensionale media”, ale potocznie zostało przetłumaczone na „pionowe wznoszenie w metrach”. Innymi słowy, VAM to szacunkowa liczba metrów w pionie pokonywanych w ciągu godziny.

Możesz myśleć o VAM jak o prędkości, ale w pionie. Zamiast podróżować poziomo z prędkością 20 km/h lub mph, podjeżdżasz z prędkością VAM wynoszącą na przykład 500 metrów w pionie na godzinę. Na VAM duży wpływ ma długość i nachylenie danego podjazdu - łatwiej jest osiągnąć wyższy VAM na przykład na krótszych i bardziej stromych podjazdach.

Wyjątkowy VAM to >1 500 Vm/h na danym podjeździe, podczas gdy większość kolarzy amatorów osiąga około 300-600 Vm/h. Światowej klasy VAM to >1,800 Vm/h, szczególnie na dłuższych podjazdach, w upale i na dużych wysokościach. Stosunkowo płytkie nachylenie Jebel Jais obniża w tym przypadku VAM. Możemy jednak spodziewać się imponujących podjazdów w wykonaniu Tadeja i reszty zawodników UAE Tour.

W wyścigu UAE Tour 2022 Tadej wygrał etap na szczycie Jebel Jais z czasem podjazdu 42 minuty i 35 sekund. Oznacza to, że jego wysiłek w 2022 r. wyniósł 1 525 Vm/h przy średniej prędkości 26,8 km/h na wzniesieniu o nachyleniu 5,7%. Można śmiało powiedzieć, że Tadej stał się szybszy od 2022 roku, więc możemy spodziewać się jeszcze szybszych czasów podjazdów w tegorocznym UAE Tour.

Wysiłek Tadeja na Jebel Jais w 2022 roku
Czas: 42:35
VAM: 1,525 Vm/h

Przewidywania dotyczące Jebel Jais w 2025 r.
Czas: 40:00-41:00
VAM: 1600-1650 Vm/h

Czołówka przetasuje się na Jebel Jais, ale UAE Tour jest daleki od zakończenia na tym etapie wyścigu etapowego. Etapy 4, 5 i 6 to sprinty z potencjalnie silnym bocznym wiatrem na pustyni. Potem wszystko sprowadzi się do ostatniego podjazdu UAE Tour: Jebel Hafeet. 

KLUCZOWY PODJAZD - JEBEL HAFEET 

Jebel Hafeet to zupełnie inny podjazd niż Jebel Jais. Podczas gdy ten drugi jest szybki i taktyczny, ten pierwszy jest bardziej testem sprawności fizycznej. Jebel Hafeet, z podjazdami o nachyleniu sięgającym 17%, jest tak trudny, jak to tylko możliwe na początku profesjonalnego sezonu kolarskiego.

Podczas gdy oficjalny profil mówi o 10,9 km przy 6,7%, ostatnie 3 km Jebel Hafeet obejmuje krótkie zjazdy i płaskie odcinki. Większość podjazdu ma nachylenie 8-12%, co jest idealnym punktem startowym dla kolarza takiego jak Tadej.

Słoweniec wygrał na szczycie Jebel Hafeet w 2021 i 2022 roku, ale to jego przejazd z 2021 roku jest najszybszy na Strava. Tadej pokonał podjazd w nieco ponad 26 minut z VAM na poziomie 1,717 Vm/h. W pliku wyścigowym Tadeja można zobaczyć płytkie nachylenia, gdy jego prędkość znacznie przekracza 35 km/h. Środkowa i bardziej stroma część Jebel Hafeet została pokonana z prędkością prawie 2 000 Vm/h, czyli taką, jaką Tadej notował podczas podjazdów na Mistrzostwach Świata w Zurychu.

Ponieważ profesjonalne kolarstwo - i Tadej - stają się coraz szybsze, możemy spodziewać się najszybszych czasów podjazdów na Jebel Hafeet w tym roku. 

Wysiłek Tadeja na Jebel Hafeet w 2021 roku
Czas: 26:27
VAM: 1,717 Vm/h

Przewidywania dotyczące Jebel Hafeet w 2025 r.
Czas: 25:30-25:40
VAM: 1800-1850 Vm/h

Tadej Pogačar jest faworytem w niemal każdym wyścigu, w którym startuje, ale to nie oznacza, że tegoroczny UAE Tour będzie dla niego łatwą przeprawą. Obrońca tytułu Lennert Van Eetvelt powraca do UAE Tour z Lotto, podczas gdy Decathlon AG2R La Mondiale wysyła silny skład, w którym znajduje się zwycięzca etapu Tour de France Felix Gall.

Pierwsza akcja GC prawdopodobnie będzie miała miejsce na wyspie Hudayriyat podczas jazdy na czas na 2. etapie. Jebel Jais będzie pierwszym sprawdzianem dla kolarzy, ale wyniki mogą zostać całkowicie zniweczone przez trudny podjazd na Jebel Hafeet.


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl