​Rybia łuska. Nowe "rewolucyjne" koła Artech firmy Scope

Koła Artech są zbudowane na piastach wydrukowanych w 3D i wykorzystują strukturę rybiej łuski na obręczy, aby zmniejszyć opór aerodynamiczny. Scope wprowadził na rynek nową gamę kół z włókna węglowego o nazwie Artech. Koła będą dostępne do rowerów szosowych szosowych, szosowo-terenowych, gravelowych i triathlonowych. Producent kół z Holandii inspirował się jak widać naturą w pełnym tego słowa znaczeniu.

Foto: Scope

Scope  ma nadzieję że seria kół Artech będzie pewnego rodzaju "rewolucją w branży rowerowej", a kolekcja ma kilka unikalnych cech konstrukcyjnych,  o czym dowiedzieliśmy się z komunikatu prasowego marki. Przyciągające wzrok detale, bardzo niska waga, korpusy piast z nadrukiem 3D, aerodynamika poparta algorytmami i inspiracja aerodynamiczna z rybich łusek- to kluczowe cechy tej serii.

Scope przyciągnął już w przeszłości uwagę swoim systemem samonapompowujących się opon Atmoz, który był testowany przez zespoły takie jak DSM przed Paryż-Roubaix w 2023 roku. System nie był jeszcze używany podczas wyścigu, ale liczymy na jego pojawienie się w okresie poprzedzającym tegoroczną edycję Paryż-Roubaix w przyszłym miesiącu. 

Foto: Scope

Wygląda na to, że seria Artech będzie przeznaczona do jazdy na szosie, w terenie mieszanym, gravelu  i triathlonie. Strona internetowa marki zawiera obecnie tylko szczegóły dotyczące serii Road i All Road. 

Modele Artech 2, 4 i 6 tworzą kolekcję szosową. Artech 2 to 28-milimetrowy profil pod opony z obręczą wewnętrzną 23 mm ważący 965 g. Według naszych informacji jest to jeden z najlżejszych produkowanych zestawów kół z hamulcem tarczowym na świecie. Artech 4 waży 1120 g przy wysokości 45 mm i szerokości wewnętrznej 23 mm.  Artech 6 ma obręcz o głębokości 65 mm i waży 1244 gramy.  

Kolekcja All Road, modele 2.A, 4.A i 6.A mają bardzo podobne specyfikacje, ale wykorzystują szersze wewnętrzne obręcze, aby pomieścić opony o większym rozmiarze, w wyniku czego są nieco cięższe. 

Obsługiwane są wszystkie główne standardy korpusów freehub i dostępna jest opcja modernizacji łożysk do CeramicSpeed.

Technologia aerodynamiczna obręczy 

Scope twierdzą, że wykorzystali technologię aerodynamiki wspomaganej algorytmem (AEA), aby pomóc zdefiniować kształt obręczy Artech. Pozwoliło im to opracować najbardziej aerodynamiczne i stabilne koła, a także wykorzystać zgłoszoną do opatentowania konstrukcję powierzchni obręczy Aeroscale. AEA została po raz pierwszy opracowana w 2017 roku we współpracy z Uniwersytetem Technologicznym w Delft i była oparta na 2D, następnie ewoluował algorytm i oparto produkcję  na 3D, włączając do optymalizacji całe koła.

Po zdefiniowaniu optymalnych profili obręczy, inżynierowie sięgnęli do naturalnego świata struktur powierzchni i dowiedział się, że rybie łuski zmniejszają opór, gdy ryby poruszają się w wodzie. Marka twierdzi, że widziała w fazie pomysłu jak łuski mogą pomóc zmniejszyć opór aerodynamiczny na postawie zastosowań w przemyśle lotniczym.

Efekt fali Tollmeina-Schlichtinga oznacza, że na gładkiej powierzchni laminarny przepływ powietrza staje się z czasem niestabilny. Scope twierdzi, że Aeroscales generują smugi prędkości poruszające się z różnymi prędkościami nad obręczą, tworząc efekt stabilizujący przepływ powietrza i zmniejszając opór powietrza. Podczas testów w tunelu aerodynamicznym Silverstone Sports Engineering  koła z Aeroscales znacznie zmniejszyły opór powietrza powyżej i poniżej 10-stopniowego kąta odchylenia. 

Koła zostały przetestowane w trzech różnych tunelach aerodynamicznych. GST w Niemczech, hub SSE w Wielkiej Brytanii i A2 w USA. Holendrzy są przekonani że koła Artech 6 są najszybszymi i najbardziej stabilnymi kołami na rynku. Powyższa grafika pochodzi z testów Tour Magazine, które zostały uwzględnione w materiałach PR. Obudowy piast z serii Artech są drukowane 3D w Niemczech ze stopu Scalmalloy, materiału, który według Scope jest używany w przemyśle lotniczym i Formule 1.

Optymalizacja topologii to kolejny algorytm, który według marki został wykorzystany do określenia kształtu powłoki piasty w oparciu o zestaw przypadków obciążeń i daną przestrzeń projektową. Scope twierdzi, że optymalizacja topologii skutkuje mocną i lekką konstrukcją piasty, jednocześnie znajdując najlżejszy projekt i zapewniając wymaganą wytrzymałość. 

Szprychy koła są wykonane z włókna węglowego UD i wykorzystują wewnętrzne nyple oraz układ szprych 2:1, który zapewnia równomierne naprężenie szprych. Szprychy są mocowane mechanicznie (bez łączenia), co  ułatwia konserwację. 

Mechanizm wewnętrzny bębenka piasty Diamond SL jest teraz również wykonany z tytanu i ma "diamentową powłokę węglową". W naszej redakcji padło ciekawe pytanie,: jak obręcze z łuskami zachowują sie podczas jazdy w mokrych warunkach podczas deszczu? Czas pokaże, czy ten patent się przyjmie na rynku i znajdzie szersze zastosowanie w sprzęcie.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl