Debiut marzeń dla Dogmy XC w NOVÉ MĚSTO
Całkowicie nowy rower górski Pinarello, Dogma XC, cieszył się wymarzonym debiutem w Nove Mesto, gdy Tom Pidcock, zwyciężył na nim zarówno w męskim wyścigu Elite Cross-county Short Track, jak i w wyścigu olimpijskim.
Dogma XC - w swoim pierwszym występie w Pucharze Świata UCI - była w stanie poradzić sobie ze wszystkim, co Pidcock jej narzucił, ponieważ w piątek wieczorem wyprzedził Samuela Gaze'a i triumfował w wyścigu na krótkim torze, a następnie brytyjski kolarz pozostawił w tyle Joshuę Dubau na ostatnim okrążeniu wyścigu XC, by w niedzielę po południu wygrać z przewagą pięciu sekund.
Rower okazał się również znakomity dla Pauline Ferrand-Prévot, która zajęła drugie miejsce w wyścigu XC Elity Kobiet po zajęciu czwartego miejsca w Short Tracku.
Dogma XC to rower rozwojowy z pełnym zawieszeniem, który Pidcock i Ferrand-Prévot będą testować przez cały sezon 2023 w ramach ponownego skupienia się Pinarello na MTB.
Pinarello rozpoczął projekt roweru jesienią 2022 roku i przeszedł intensywny okres testów z Ferrand-Prévot, Tomem i zespołem technicznym INEOS Grenadiers.
Rezultatem jest rower, który osiąga wydajność na najwyższym poziomie i będzie nadal wspierał oboje zawodników w zawodach Pucharu Świata UCI Cross-country w tym sezonie, a także w Mistrzostwach Świata UCI w kolarstwie górskim, a ostatecznie w Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku.
Zwycięstwa Pidcocka są w rzeczywistości trzecim i czwartym sukcesem Dogmy XC do tej pory, z Ferrand-Prévot wygrywającymi podczas pierwszego pojawienia się roweru na Pucharze Francji w kwietniu, a Pidcock triumfującego w Pucharze Szwajcarii na początku tego miesiąca.
Dogma XC będzie dostępna w sprzedaży w marcu 2024 roku, a druga rama z przednim zawieszeniem jest również opracowywana, aby sprostać wymaganiom innych tras Pucharu Świata.
Wraz z zatrudnieniem dedykowanego wewnętrznego zespołu ds. badań i rozwoju MTB oraz kinematyki, rozwój Dogma XC rozpoczął się od przeanalizowania przez Pinarello opinii Pidcocka i danych z jego dwóch poprzednich lat testowania rowerów górskich i zawodów.
Analiza uwypukliła wymagania, które zdaniem Pidcocka były niezbędne do wyprodukowania roweru wyścigowego zdolnego do rywalizacji na najwyższym poziomie i będącego w stanie wytrzymać mocny styl jazdy, jaki stosuje zarówno on, jak i Ferrand-Prévot.
Wymagania były następujące:
- Wyjątkowa sztywność tylnego trójkąta i suportu w celu zapewnienia maksymalnej reaktywności.
- Prosta, ale progresywna kinematyka optymalizująca skok i odbicie
- Możliwość dopasowania skoku zawieszenia do unikalnych wymagań każdej trasy
- Lekkość połączona z wyjątkowym napędem i zdolnością prowadzenia, aby wyróżniać się na technicznych zjazdach.
W wyniku tych ustaleń Pinarello wprowadziło następujące kluczowe elementy do innowacyjnej konstrukcji Dogma XC:
Unikalny obszar suportu
Unikalna konstrukcja obszaru suportu optymalizuje sztywność i mieści ponadwymiarowe łożysko i punkt obrotu dla tylnego trójkąta.
Elastyczne widełki
Teoretycznie, posiadanie tylko trzech punktów obrotu na tylnym trójkącie zwykle ogranicza skok tylnego koła, ale unikalna geometria Dogmy XC i zintegrowane elastyczne widełki umożliwiają jazdę w bardziej bezpośredni sposób. Te innowacje pozwalają również zmniejszyć masę, poprawić sztywność i zapewnić lepsze połączenie między zawodnikiem a tylnym kołem.
Dzielony tylny trójkąt
Tylny trójkąt składa się z dwóch odrębnych półtrójkątów przymocowanych do głównego punktu obrotu za pomocą unikalnej konstrukcji, w której dwa sworznie są formowane do ramy z włókna węglowego (zgłoszony patent).
Skutkuje to:
- Wyeliminowaniem klasycznego zewnętrznego "mostka", co pozwala na zmniejszenie długości chainstaya i zapewnia lepsze prowadzenie i reaktywność.
- Eliminacją krytycznych miejsc gromadzenia się błota
- Możliwość zastosowania szerszych opon, co daje zawodnikom większy zakres opcji.
Kinematyka
Kinematyka tylnego zawieszenia uwzględnia integrację elastycznych widełek, aby zmaksymalizować transfer energii podczas pedałowania, zapewnić optymalną kompresję/odbicie na technicznych zjazdach i umożliwić maksymalną kontrolę nad rowerem.
Tarcie w każdym punkcie obrotu zostało zminimalizowane poprzez zastosowanie mieszanego systemu łożysk i tulei. Tuleje zostały zastosowane w punkcie "a", ponieważ są wystarczająco wytrzymałe, aby absorbować duże siły uderzenia i małe siły rotacji, podczas gdy łożyska zostały zintegrowane w punkcie "b", gdzie występują przeciwne siły (małe uderzenie / duże siły rotacji). Skutkuje to zmniejszeniem rozproszenia energii, zwiększeniem reaktywności tyłu i zwiększeniem trwałości układu.
Wartości anti-rise i anti-squat również zostały zbadane, aby stworzyć rower, który wyróżnia się zarówno na najbardziej stromych podjazdach, jak i najbardziej technicznych zjazdach.
Regulowany skok
Możliwość przesunięcia punktu połączenia zawieszenia pod górną rurę pozwala na zamontowanie różnych amortyzatorów tylnych o różnym skoku, co pozwala rowerzystom dopasować rower do unikalnych wymagań każdej jazdy.
Kokpit
Zaprojektowany na zamówienie, w pełni zintegrowany kokpit oszczędza masę i oferuje większą precyzję jazdy w porównaniu z dwuczęściową alternatywą. W pełni zintegrowane jest również prowadzenie linek, a także specjalne łożysko główki ramy, które posiada wewnętrzny ogranicznik pod kątem 60°, aby zapobiec nadmiernemu skręceniu kierownicy.
Asymetria
Tylny trójkąt wykorzystuje opatentowaną asymetryczną konstrukcję, w której lewa strona jest wzmocniona, co pozwala rowerowi zrównoważyć większe siły działające na niego po przeciwnej stronie układu napędowego. Skutkuje to zrównoważeniem transferu energii, poprawą prędkości i trakcji.
Dane techniczne
Przedni i tylny trójkąt z włókna węglowego,
aluminiowy osprzęt Ergal
Asymetryczna rama
Konstrukcja dzielonego tylnego trójkąta (zgłoszona do opatentowania)
Średnica wspornika siodła: 30,9 mm
Wspornik siodła kompatybilny z dropperem i wewnętrznym prowadzeniem kabli
Geometria opracowana z myślą o podwójnym skoku:
- Przód: 100 mm - tył 90 mm (z tylnym amortyzatorem 190x45 mm)
- Przód: 120 mm - tył 100 mm (z tylnym amortyzatorem 210 x 50 mm)
Standardowo montowany amortyzator tylny z odwróconymi o 90° punktami mocowania
Przekładnia kompatybilna z 1x12,
Tarcze 32 T lub 40 T
Linia łańcucha: 55mm
Maksymalna długość ramienia korby: 175mm
Kompatybilny z miernikami mocy Stages
Wewnętrzne prowadzenie kabli TiCr
stożkowa oś przelotowa o średnicy 12mm,
kompatybilna z UDH
Standardowe mocowanie zacisków na tarcze 160 mm, kompatybilne z 180 mm (potrzebny adapter)
Maksymalny prześwit opony: 29 x 2,35 cala
Dwa mocowania bidonów
Dogma XC Ferrand-Prévot i Pidcock mają tę samą ramę i komponenty, ale każdy z nich ma swoje własne malowanie. Złote wykończenia na rowerze Pidcocka są hołdem dla jego złotego medalu na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio w 2020 roku, podczas gdy tęczowe paski na modelu Ferrand-Prévot honorują jej czterokrotne zwycięstwo w Mistrzostwach Świata XC w Les Gets we Francji w sierpniu ubiegłego roku.
komentarze