Debiut marzeń dla Dogmy XC w NOVÉ MĚSTO

Całkowicie nowy rower górski Pinarello, Dogma XC, cieszył się wymarzonym debiutem w Nove Mesto, gdy Tom Pidcock, zwyciężył na nim zarówno w męskim wyścigu Elite Cross-county Short Track, jak i w wyścigu olimpijskim. 

Dogma XC - w swoim pierwszym występie w Pucharze Świata UCI - była w stanie poradzić sobie ze wszystkim, co Pidcock jej narzucił, ponieważ w piątek wieczorem wyprzedził Samuela Gaze'a i triumfował w wyścigu na krótkim torze, a następnie brytyjski kolarz pozostawił w tyle Joshuę Dubau na ostatnim okrążeniu wyścigu XC, by w niedzielę po południu wygrać z przewagą pięciu sekund.

Rower okazał się również znakomity dla Pauline Ferrand-Prévot, która zajęła drugie miejsce w wyścigu XC Elity Kobiet po zajęciu czwartego miejsca w Short Tracku.

Dogma XC to rower rozwojowy z pełnym zawieszeniem, który Pidcock i Ferrand-Prévot będą testować przez cały sezon 2023 w ramach ponownego skupienia się Pinarello na MTB. 

Pinarello rozpoczął projekt roweru jesienią 2022 roku i przeszedł intensywny okres testów z Ferrand-Prévot, Tomem i zespołem technicznym INEOS Grenadiers. 

Rezultatem jest rower, który osiąga wydajność na najwyższym poziomie i będzie nadal wspierał oboje zawodników w zawodach Pucharu Świata UCI Cross-country w tym sezonie, a także w Mistrzostwach Świata UCI w kolarstwie górskim, a ostatecznie w Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku.

Zwycięstwa Pidcocka są w rzeczywistości trzecim i czwartym sukcesem Dogmy XC do tej pory, z Ferrand-Prévot wygrywającymi podczas pierwszego pojawienia się roweru na Pucharze Francji w kwietniu, a Pidcock triumfującego w Pucharze Szwajcarii na początku tego miesiąca. 

Dogma XC będzie dostępna w sprzedaży w marcu 2024 roku, a druga rama z przednim zawieszeniem jest również opracowywana, aby sprostać wymaganiom innych tras Pucharu Świata. 

Wraz z zatrudnieniem dedykowanego wewnętrznego zespołu ds. badań i rozwoju MTB oraz kinematyki, rozwój Dogma XC rozpoczął się od przeanalizowania przez Pinarello opinii Pidcocka i danych z jego dwóch poprzednich lat testowania rowerów górskich i zawodów. 

Analiza uwypukliła wymagania, które zdaniem Pidcocka były niezbędne do wyprodukowania roweru wyścigowego zdolnego do rywalizacji na najwyższym poziomie i będącego w stanie wytrzymać mocny styl jazdy, jaki stosuje zarówno on, jak i Ferrand-Prévot. 

Wymagania były następujące:

  • Wyjątkowa sztywność tylnego trójkąta i suportu w celu zapewnienia maksymalnej reaktywności. 
  • Prosta, ale progresywna kinematyka optymalizująca skok i odbicie 
  • Możliwość dopasowania skoku zawieszenia do unikalnych wymagań każdej trasy
  • Lekkość połączona z wyjątkowym napędem i zdolnością prowadzenia, aby wyróżniać się na technicznych zjazdach.  

W wyniku tych ustaleń Pinarello wprowadziło następujące kluczowe elementy do innowacyjnej konstrukcji Dogma XC:

Unikalny obszar suportu
Unikalna konstrukcja obszaru suportu optymalizuje sztywność i mieści ponadwymiarowe łożysko i punkt obrotu dla tylnego trójkąta.

Elastyczne widełki
Teoretycznie, posiadanie tylko trzech punktów obrotu na tylnym trójkącie zwykle ogranicza skok tylnego koła, ale unikalna geometria Dogmy XC i zintegrowane elastyczne widełki umożliwiają jazdę w bardziej bezpośredni sposób. Te innowacje pozwalają również zmniejszyć masę, poprawić sztywność i zapewnić lepsze połączenie między zawodnikiem a tylnym kołem.  

Dzielony tylny trójkąt 

Tylny trójkąt składa się z dwóch odrębnych półtrójkątów przymocowanych do głównego punktu obrotu za pomocą unikalnej konstrukcji, w której dwa sworznie są formowane do ramy z włókna węglowego (zgłoszony patent). 

Skutkuje to:

  • Wyeliminowaniem klasycznego zewnętrznego "mostka", co pozwala na zmniejszenie długości chainstaya i zapewnia lepsze prowadzenie i reaktywność. 
  • Eliminacją krytycznych miejsc gromadzenia się błota 
  • Możliwość zastosowania szerszych opon, co daje zawodnikom większy zakres opcji. 

Kinematyka 

Kinematyka tylnego zawieszenia uwzględnia integrację elastycznych widełek, aby zmaksymalizować transfer energii podczas pedałowania, zapewnić optymalną kompresję/odbicie na technicznych zjazdach i umożliwić maksymalną kontrolę nad rowerem. 

Tarcie w każdym punkcie obrotu zostało zminimalizowane poprzez zastosowanie mieszanego systemu łożysk i tulei. Tuleje zostały zastosowane w punkcie "a", ponieważ są wystarczająco wytrzymałe, aby absorbować duże siły uderzenia i małe siły rotacji, podczas gdy łożyska zostały zintegrowane w punkcie "b", gdzie występują przeciwne siły (małe uderzenie / duże siły rotacji). Skutkuje to zmniejszeniem rozproszenia energii, zwiększeniem reaktywności tyłu i zwiększeniem trwałości układu.

Wartości anti-rise i anti-squat również zostały zbadane, aby stworzyć rower, który wyróżnia się zarówno na najbardziej stromych podjazdach, jak i najbardziej technicznych zjazdach. 

Regulowany skok 

Możliwość przesunięcia punktu połączenia zawieszenia pod górną rurę pozwala na zamontowanie różnych amortyzatorów tylnych o różnym skoku, co pozwala rowerzystom dopasować rower do unikalnych wymagań każdej jazdy. 

Kokpit 

Zaprojektowany na zamówienie, w pełni zintegrowany kokpit oszczędza masę i oferuje większą precyzję jazdy w porównaniu z dwuczęściową alternatywą. W pełni zintegrowane jest również prowadzenie linek, a także specjalne łożysko główki ramy, które posiada wewnętrzny ogranicznik pod kątem 60°, aby zapobiec nadmiernemu skręceniu kierownicy.  

Asymetria

Tylny trójkąt wykorzystuje opatentowaną asymetryczną konstrukcję, w której lewa strona jest wzmocniona, co pozwala rowerowi zrównoważyć większe siły działające na niego po przeciwnej stronie układu napędowego. Skutkuje to zrównoważeniem transferu energii, poprawą prędkości i trakcji. 

Dane techniczne 

Przedni i tylny trójkąt z włókna węglowego, 

aluminiowy osprzęt Ergal 

Asymetryczna rama 

Konstrukcja dzielonego tylnego trójkąta (zgłoszona do opatentowania) 

Średnica wspornika siodła: 30,9 mm 

Wspornik siodła kompatybilny z dropperem i wewnętrznym prowadzeniem kabli 

Geometria opracowana z myślą o podwójnym skoku: 

- Przód: 100 mm - tył 90 mm (z tylnym amortyzatorem 190x45 mm) 

- Przód: 120 mm - tył 100 mm (z tylnym amortyzatorem 210 x 50 mm)

Standardowo montowany amortyzator tylny z odwróconymi o 90° punktami mocowania
Przekładnia kompatybilna z 1x12,

Tarcze 32 T lub 40 T 

Linia łańcucha: 55mm 

Maksymalna długość ramienia korby: 175mm  

Kompatybilny z miernikami mocy Stages 

Wewnętrzne prowadzenie kabli TiCr 

stożkowa oś przelotowa o średnicy 12mm, 

kompatybilna z UDH 

Standardowe mocowanie zacisków na tarcze 160 mm, kompatybilne z 180 mm (potrzebny adapter)  

Maksymalny prześwit opony: 29 x 2,35 cala 

Dwa mocowania bidonów

Dogma XC Ferrand-Prévot i Pidcock mają tę samą ramę i komponenty, ale każdy z nich ma swoje własne malowanie. Złote wykończenia na rowerze Pidcocka są hołdem dla jego złotego medalu na Igrzyskach Olimpijskich w Tokio w 2020 roku, podczas gdy tęczowe paski na modelu Ferrand-Prévot honorują jej czterokrotne zwycięstwo w Mistrzostwach Świata XC w Les Gets we Francji w sierpniu ubiegłego roku.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl