2Stage bikes - gdy jeden damper to za mało
2Stage to stosunkowo młoda firma, istnieją zaledwie kilka lat. Właśnie kilka lat temu założyciele wpadli na genialny pomysł - jak zrobić maszynę, która równie dobrze będzie wybierała piasek jak i skały. Z jednym damperem byłoby ciężko, więc wsadzono dwa. Konstrukcje przechodziły przez ten czas małe ewolucje, krótko była nawet dostępna wersja All Mountain, w rezultacie jednak powrócono do korzeni i obecnie w ofercie znajdują się 2 modele - do DH i FR. Jak to działa? To dość proste… przyjrzyjmy się faktom
2 dampery, 2 etapy pracy, 2 przeguby, 2 osie pracy. Proste jak drut :)
2 osie obrotu - tak, są tylko 2 osie! Dolna oś pracuje przy małych nierównościach i utrzymuje krótką linię łańcucha dla dużej zwrotności, górna dla większych, wydłużająca linię łańcucha dla większej stabilności
2 dampery - pierwszy etap pracy działa od samego początku, jest on odpowiedzialny za tłumienie małych nierówności. Po najechaniu na większe i osiągnięciu maksymalnego wychyłu pierwszego dampera, do pracy włącza się drugi. Dla bikera zmiany etapów są niezauważalne.
2 osie pracy - pierwsza odpowiada za tłumienie małych nierówności. Druga oś pracy dampera przeznaczona jest dla dużych przeszkód.
Zobaczcie zresztą sami
2 dampery, 2 etapy pracy, 2 przeguby, 2 osie pracy. Proste jak drut :)
2 osie obrotu - tak, są tylko 2 osie! Dolna oś pracuje przy małych nierównościach i utrzymuje krótką linię łańcucha dla dużej zwrotności, górna dla większych, wydłużająca linię łańcucha dla większej stabilności
2 dampery - pierwszy etap pracy działa od samego początku, jest on odpowiedzialny za tłumienie małych nierówności. Po najechaniu na większe i osiągnięciu maksymalnego wychyłu pierwszego dampera, do pracy włącza się drugi. Dla bikera zmiany etapów są niezauważalne.
2 osie pracy - pierwsza odpowiada za tłumienie małych nierówności. Druga oś pracy dampera przeznaczona jest dla dużych przeszkód.
Zobaczcie zresztą sami
Przyjrzyjmy się teraz maszynom
Elite 9
Flagowy okręt firmy 2Stage do najbardziej ekstremalnych zastosowań. Rama jest w nim wyjątkowa, jeśli się przyjrzeć zbudowana jest z conajmnije 7 trójkątów i skoku 220mm. Ta rama ma naprawdę w sobie duży potencjał, oferuje maksymalną sztywność i niezrównane prowadzenie. Geometria tej ramy i zastosowanie 2 damperów, ma jeszcze jedną zaletę - wsiadasz na rower, ruszasz, a tylne koło pozostaje jak przyklejone do podłoża, powodując że cały power włożony w pedały nie idzie w gwizdek, tylko w przyspieszenie. Zalecany wzrost bikera dla tej konstrukcji wynosi 168-183cm. Dostępna jako frameset lub kompletny rower.
Dane techniczne
Amortyzator | Rock Shox Boxxer World Cup Air |
Damper 1 etap | Manitou Evolver ISX-4 |
Damper 2 etap | Manitou Radium R |
Kierownica i mostek | Gravity Light |
Opony | Maxxis Hi Roller 2.5 Super Tacky |
Obręcze | Alex Supra D |
Piasty | Ringle ABBAH DH/LAWMILL w/ 20mm & 12mm bold thru axel |
Korba | Gravity Light MegaExo 38t |
Hamulce | Avid Juicy 7 203mm w floating brake |
Tylna przerzutka | Sram XO Short Cage |
Manetka | Sram XO Trigger |
Kaseta | Sram PG-990 11-32 |
Siodło | SDG I-Fly Saddle |
Sztyca | SDG Micro Pos |
Zed 8
Mniejszy brat, ale nie mniejsze ambicje. To zabawka dla wszelakiej maści freeriderów z aspiracjami DH. Rama w stosunku do poprzednich wersji nie jest już jedynie wariantem Elite, ale inną konstrukcją. Jednak 2 dampery i płynące z takiego rozwiązania zalety pozostały. Skok ramy wynosi 200mm, co wystarczy zarówno na ekstremalny freeride jak i DH. Sprzęt posiada 1,5 calową główkę i współpracuje z jednopółkowymi amortyzatorami. Dostępna jako frameset lub kompletny rower.
Dane techniczne
Mniejszy brat, ale nie mniejsze ambicje. To zabawka dla wszelakiej maści freeriderów z aspiracjami DH. Rama w stosunku do poprzednich wersji nie jest już jedynie wariantem Elite, ale inną konstrukcją. Jednak 2 dampery i płynące z takiego rozwiązania zalety pozostały. Skok ramy wynosi 200mm, co wystarczy zarówno na ekstremalny freeride jak i DH. Sprzęt posiada 1,5 calową główkę i współpracuje z jednopółkowymi amortyzatorami. Dostępna jako frameset lub kompletny rower.
Dane techniczne
Amortyzator | Rock Shox Totem Solo Air 1.5 Steerer |
Damper 1 etap | Manitou Evolver ISX-1 |
Damper 2 etap | Manitou Radium R |
Kierownica i mostek | FSA Gravity Light |
Opony | Maxxis Hi Roller 2.5 Super Tacky |
Obręcze | Alex Supra D |
Piasty | Chosen w/ 20mm and 12mm bolt thru axle |
Korba | FSA Gravity Light MegaExo 38t |
Hamulce | Avid Juicy 7 203mm w floating arm brake |
Tylna przerzutka | Sram XO Short Cage |
Manetka | Sram XO Trigger |
Kaseta | Sram PG-980 11-34 |
Siodło | SDG Bell Air SL Saddle |
Sztyca | SDG Micro Post |
Na pewno macie sporo pytań. Zapraszam na stronę producenta. Tam znajdziecie wszystko na ten temat.
A może ktoś zagospodaruje w końcu tą markę i wprowadzi ją na polski rynek?
komentarze