Szosa, czy gravel? Rower Mistrza Świata Gravel UCI

Belg Gianni Vermeersch po solowym ataku z ucieczki sięgnął po zwycięstwo i zdobył tęczową koszulkę podczas inauguracyjnych Mistrzostw Świata UCI Gravel - jadąc na rowerze szosowym.

Po utworzeniu dwuosobowej ucieczki z Włochem Danielem Ossem na 130 km z 194 km trasy, Vermeersch zaatakował na 10 km przed końcem na rowerze Canyon Ultimate CFR wyposażonym w bezdętkowe opony szutrowe Vittoria Terreno Dry (33 mm z przodu, 35 mm z tyłu).

Foto Canyon

Kolega Vermeerscha z drużyny Alpecin-Deceuninck Mathieu van der Poel ukończył wyścig na trzecim miejscu, by uzupełnić podium zdominowane przez zawodowców WorldTour, w wyścigu, który faworyzował gwiazdy szosy znające smak walki na szutrach, nad specjalistami od szutru, w tym zwycięzcą 2022 Unbound Ivarem Slikiem.

Znalazło to również odzwierciedlenie w wyborze sprzętu. Przy zaledwie 800 metrach wspinaczki i twardym podłożu, niektórzy kolarze wybierali ramy i przekładnie szosowe, z wymienionymi oponami szutrowymi, zamiast specjalistycznych maszyn szutrowych (ten sam trend widzieliśmy w wyścigu elity kobiet).

Foto Canyon

Vermeersch, który szlifował swoje umiejętności w cyclocrossie i van der Poel byli wśród zawodowców WorldTour na starcie na rowerach szosowych, podczas gdy Oss (wraz z Peterem Saganem) jechał na rowerze szosowym Specialized Roubaix Endurance z oponami żwirowymi.

Foto Canyon

Canyon ma w swojej ofercie dwie platformy do jazdy po szutrze: Grail, z kierownicą typu double-decker, oraz Grizl, przeznaczony do bardziej surowej jazdy i bikepackingu.

Jednak po zakończeniu sezonu szosowego Vermeersch (i van der Poel) zdecydowali się na nowego Canyona Ultimate, którego premiera odbyła się dopiero we wrześniu.

Jest to ewolucyjna aktualizacja poprzedniego modelu Ultimate, z subtelnymi poprawkami aerodynamicznymi i co było kluczowe dla tego wyścigu, zwiększonym prześwitem na opony.

Foto Canyon

Canyon podaje maksymalny prześwit opony 32 mm dla nowego Ultimate, ale jak to zwykle bywa, jest miejsce na założenie większej opony niż oficjalnie zaleca marka.

Według Bici da Strada mechanik Vermeerscha wcisnął 35 mm gumy z tyłu i 33 mm z przodu, ze względu na mniejszy prześwit widelca.

Brak zarówno wspinaczki jak i technicznego terenu podczas inauguracyjnych Mistrzostw Świata w Gravelu sankcjonowanych przez UCI sprawił, że wydarzenie to nie było zgodne z pionierskimi wyścigami szutrowymi takimi jak Unbound.

Jednak ewolucja najlepszych rowerów szosowych - w szczególności wprowadzenie hamulców tarczowych i zwiększony prześwit opon - umożliwiły wprowadzenie najwyższej klasy maszyn wyścigowych, podczas gdy jeszcze kilka lat temu takie zawody byłyby domeną rowerów cyklokrosowych lub szutrowych.

Foto Canyon

Opony Vittoria Terreno Dry używane przez Vermeerscha i van der Poela były popularną opcją w wyścigach elity mężczyzn i kobiet na szutrowych mistrzostwach świata - i są jednymi z najlepszych opon szutrowych.

Opona posiada skalowany wzór na środkowym pasku, połączony z bardziej wyrazistym bieżnikiem na brzegach.

Jak sama nazwa wskazuje, jest to opona przeznaczona na suche warunki, a Vittoria opisuje ją jako opcję, która wypełnia lukę pomiędzy oponą z bieżnikiem plikowym a bardziej agresywną gumą na każdą pogodę.

Vermeersch założył opony bezdętkowe na zestaw niskoprofilowych kół Shimano Dura-Ace C36.

Foto Canyon

Przełożenia 29-latka były reprezentatywne dla szybkiej trasy, z ustawieniami szosowymi - Shimano Dura-Ace Di2 z podwójną tarczą - nad przełożeniami specyficznymi dla szutru.

Vermeersch używał jednak półkompaktowych tarcz 52-36t, a kaseta 11-34t dostępna obecnie z Dura-Ace zapewniała odpowiednią rozpiętość przełożeń do jazdy szosowej i terenowej. Inne szczegóły specyfikacji obejmują Aerocockpit firmy Canyon, ze wspornikiem 110mm i kierownicą, która może być regulowana w zakresie 390mm i 430mm.

Jest też siodło Selle Italia Flite Superflow.

Foto Canyon

Na uchwycie na bidon Elite Prism zamontowanej na rurze dolnej widać również zestaw Pit Stop firmy Vittoria, na wypadek gdyby Vermeersch potrzebował szybkiego napompowania w wyścigu pozbawionym przydatnego wsparcia mechanicznego, jakie można spotkać w wyścigach szosowych WorldTour.

Wracając do Ultimate, geometria unowocześnionego wszechstronnego roweru Canyona została dopasowana do roweru aero.

Jeśli chodzi o poprawę aerodynamiki, rury Ultimate są nieco bardziej kanciaste niż w poprzedniej wersji, co jest najbardziej widoczne poniżej korony widelca.

Canyon twierdzi, że opór powietrza jest mniejszy o pięć watów przy prędkości 45 km/h, natomiast konstrukcja widelca zapewnia, według niemieckiej marki, 15-procentowy wzrost sztywności.

Źródło:  Bikeradar.com


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl