Scope Atmoz, pompka Wi-Fi z błogosławieństwem UCI na Paris Roubaix

Holenderska marka kół Scope zaprezentowała system kontroli ciśnienia w oponach Atmoz, który będzie używany przez zespół WorldTour podczas najbliższej edycji wyścigu Paryż-Roubaix, najtrudniejszego klasyku brukowanego w kalendarzu zawodowców.

Urządzenie, które kosztuje 3 998 euro, można zamontować na "każdym kole 29 lub 28 cali" i podobno umożliwia ono rowerzyście ręczną regulację ciśnienia w oponach podczas jazdy za pomocą dwóch przycisków zdalnego sterowania.

Scope twierdzi, że taka regulacja może przynieść "do 30 watów [sic] mniejszego oporu toczenia, w połączeniu z większym komfortem i bezpieczeństwem w trudnych i mokrych warunkach".

W oświadczeniu wydanym 11 kwietnia 2022 r. Union Cycliste Internationale (UCI) potwierdziła, że "wbudowane systemy zarządzania ciśnieniem w oponach są dozwolone w zawodowym kolarstwie szosowym", co otwiera drogę do stosowania takich urządzeń przez zespoły podczas wyścigów.

Team DSM użyje tego urządzenia podczas wyścigu Paryż-Roubaix, potencjalnie zyskując znaczną przewagę nad konkurentami.


Foto: Scope

Jak działa system kontroli ciśnienia w oponach Scope Atmoz? 

System regulacji ciśnienia w oponach Scope Atmoz jest urządzeniem montowanym w piaście, które łączy się z trzonkiem zaworu opony bezdętkowej za pomocą małego wężyka (który można przykleić do szprychy).

Zgodnie z oświadczeniem o zatwierdzeniu przez UCI system Atmoz wykorzystuje "zawory mechaniczne, które regulują przepływ powietrza między zbiornikiem powietrza a oponą bezdętkową".

Za pomocą dwóch przycisków zdalnego sterowania, które komunikują się bezprzewodowo z systemem Atmoz, zawodnik może sterować zaworami, aby napompować lub spuścić powietrze z opony podczas jazdy.

Jak wynika z fotografii zamieszczonych na stronie internetowej firmy Scope, urządzenie można także połączyć z komputerami rowerowymi Wahoo, aby wyświetlać informacje o ciśnieniu w oponach w czasie rzeczywistym.

W oświadczeniu UCI napisano również, że "system nie zmienia integralności strukturalnej zestawu kołowego i nie zawiera żadnych ruchomych części ani kompresorów".

Informuje, że system jest dostępny w sprzedaży na stronie internetowej firmy Scope za niebotyczną kwotę 3 998 euro.

Nie jest jasne, czy cena ta obejmuje urządzenie do każdego koła, czy też trzeba ją podwoić, aby móc kontrolować ciśnienie w obu oponach roweru.

Scope nie podaje również, jak szybko (lub wolno) Atmoz jest w stanie napompować lub opróżnić oponę, ani ile waży urządzenie.

Foto: Scope

Dlaczego ta innowacja jest tak ważna?

Optymalizacja ciśnienia w oponach kolarza pod kątem drastycznych zmian warunków drogowych podczas takich wyścigów jak Paryż-Roubaix, Tour of Flanders czy Strade Bianche zawsze polegała na kompromisach.

Ciśnienie w oponie, które zapewniało najniższy opór toczenia na asfalcie, było zbyt wysokie, by zapewnić optymalny komfort i przyczepność na brukowanych lub szutrowych odcinkach wyścigu, i odwrotnie.

Ponieważ kolarze i zespoły mogą ustawiać ciśnienie w oponach tylko przed zawodami, oznaczało to konieczność znalezienia precyzyjnego ciśnienia dla każdego kolarza, które zapewniałoby najlepszą równowagę osiągów na wszystkich różnych nawierzchniach podczas wyścigu.

Nieuchronnie zawsze istniał pewien kompromis między prędkością na asfalcie a komfortem i przyczepnością poza nim.

Jeśli jednak kolarze będą w stanie szybko dostosować ciśnienie w oponach na bieżąco, może to dać im ogromną przewagę.

Teoretycznie kolarze mogliby ustawić ciśnienie w oponach na optymalnym poziomie, zapewniającym najniższe opory toczenia na asfalcie na początku wyścigu (nawet tak zwane "brukowane klasyki", takie jak Paryż-Roubaix, zazwyczaj rozpoczynają się długimi odcinkami dróg asfaltowych, a następnie w dalszej części wyścigu trafiają na odcinki brukowane).

Następnie można obniżyć ciśnienie w oponach do idealnego ciśnienia na odcinku brukowanym lub szutrowym, a po jego zakończeniu powrócić do optymalnego ciśnienia na asfalcie itd.

Biorąc pod uwagę, jak wiele wysiłku wkładają zespoły w szukanie drobnych korzyści, różnica w wydajności rzędu 30 W (jeśli wierzyć zapewnieniom firmy Scope) mogłaby zmienić oblicze tego typu wyścigów, o ile będzie działać zgodnie z oczekiwaniami.

Niektórzy zawodnicy mogą się wprawdzie obawiać, że rower wyścigowy będzie cięższy, ale biorąc pod uwagę przeważnie płaską trasę wyścigu Paryż-Roubaix, dodatkowy ciężar będzie miał znikomy wpływ na wydajność.

Foto: Scope

Cyt. Bikeradar.com


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl