Avid Elixir 7 i 9 - nadchodzą zmiany
Użytkownicy hamulców Avid, wbrew temu co mówiły reklamy, wielokrotnie zarzucali im, że Elixiry mają dość słabą siłę hamowania. Sytuacja ma teraz ulec diametralnej zmianie. Nowe spowalniacze mają być mocne i przewidywalne jednocześnie.
Dowód? Nowa seria Elixir 7 oraz Elixir 9.
Zacznijmy od początku. Zmiany dotknęły między innymi korpusu klamek. Dotąd wszystkie Elixiry charakteryzowały się stożkową, zwężającą się klamką jest to tzw. Technologia Taperbore. W nowej serii dalej mamy z nią do czynienia, ale owa technologia została nieco przeprojektowana, co bezpośrednio wpłynie na łatwość odpowietrzania, zmniejszoną masę samych klamek i ich smuklejszy wygląd.
Ponadto pojawiły się również nowe tarcze. Avid w końcu uległy i wprowadził rozmiary 180 i 200mm zamiast swoich 185mm i 203mm. Mają one być lżejsze od dotychczasowych odpowiedników i dostępne także w rozmiarach 140 i 160mm.
TAPERBORE- POCZĄTKI I ROZWÓJ
Patent Taperbore pierwszy raz został wprowadzony razem z Elixirami kilka lat temu. Jeśli spojrzy się na klamki innych producentów to bez problemu można zauważyć, że oś obrotu samej dźwigni w stosunku do Avidów jest umiejscowiona stosunkowo daleko od kierownicy. Projekt Taperbore wyróżnia się tym, że jest ona znacznie bliżej i co więcej, zaletą takiego rozwiązania jest fakt, dźwignia jest usytowana niemal równolegle do kierownicy, co z kolei sprawia, że palce nie ześlizgują się na zewnątrz klamki. Inne marki zamiast kombinować z punktem obrotu, nadają samym klamkom finezyjne kształt, co w rzeczywistości sprawdza nie gorzej. W Avidzie wspomniane dźwignie są prawie proste..
W starych modelach Elixir (jak wyżej) zawór odpowietrzający był umiejscowiony mniej więcej w połowie. Taka sytuacja powodowała poczucie słabej efektywności i uczucie „gąbkowej” dźwignie wyżej opisanych modelów. Obecne hamulce XX / XO dosłownie pogłębiają ten problem poprzez umiejscowienie otworu odpowietrzającego jeszcze niżej. Rozwiązaniem byłoby umieszczenie dźwigni w takiej pozycji, aby była równoległa do powierzchni z zaworem odpowietrzającym skierowanym ku górze.
Porównanie starego systemu (po lewej) do nowej wersji (po prawej)
Nowe modele Elixir przesuwają ów zawór odpowietrzający bliżej górnej części tłoku . Również wnętrze zbiornika jest zmodyfikowane tak, aby ułatwić przepływ bąbelkom powietrza poprzez otwór. Kolejny etap ewolucji Taperbore ma związek z fabrycznymi systemami odpowietrzania używanymi do testowania oraz montażu hamulców tak, aby lepiej usuwały powietrze i aby sam późniejszy proces odpowietrzania był łatwiejszy i szybszy.
Zastępuje Elixir CR
Przeznaczony dla XC / Trail / AM / FR
Waga: 358g
Lżejszy od CR (375g) o 17g
Dostępny od kwietnia 2011
Storm Grey Ano lub Black Ano
Nowy, wygodny system regulacji
Tłoczki oraz zaciski wykonane z kutego aluminium
Dźwignie karbonowe, w wersjach OEM będą dostępne również aluminiowe.
Konstrukcja dźwigni oraz blokady pozwalająca na obustronne zamontowanie
Wyższe krawędzie regulatora Pad Contact Adjust(ten od regulacji odległości klocków od tarczy) sprawiają, że regulacja jest łatwiejsza, szczególnie w rękawiczkach.
Poniżej porównanie starszej wersji oraz nowej ze zredukowanym miejscem prowadzącym do blokady, co przyczynia się do jej wzmożonej efektywności.
Różnica pomiędzy zaciskami Elixir 7 (srebrny) a Elixir 9 ogranicza się tylko do śrubek. W Elixirach 7 wykonany są one z tradycyjnej stali, natomiast Elixir 9 ze stali nierdzewnej.
Zastępuje Elixir R
Przeznaczony dla XC / Trail / AM / FR
Waga: 350g
Lżejszy od C (175g) o 25g
Kolory: Aero Silver lub Storm Grey
Sama klamka bardo odobna do Elixir 9 z wyjątkiem braku regulatora Pad Contact Adjust oraz faktem, iż jest ona malowana, a nie anodyzowana jak w modelu 9.
Wniosek nasuwa się sam: model 7 jest minimalnie lżejszy od 9 ze względu na brak mechanizmu regulującego odległość klocków od tarczy. Byłby jeszcze lżejszy gdyby nie został pomalowany…
REGULACJA, TARCZE I KLOCKI
Pad Contact Adjust - zdjęcia pokazują zakres różnicy z jaką dźwignia może pracować w skrajnych ustawieniach. Przekręcenie regulatora PCA wpływa na ilość popychanego płynu, im więcej znajduje się go jakby „pod” tłoczkiem dźwigni tym szybciej klocki docierają do tarczy i na odwrót..
Zasięg regulacji - oto minimalny oraz maksymalny zasięg dźwigni.
Tarcze również otrzymały nowy kształt oraz rozmiar. Tarcze o średnicach 185 i 203 zostały zastąpione średnicami 140, 160, 180 oraz 200mm.
Nowe tarcze hamulcowe są wykonane z bardzie spójnego materiału niż używanego do tej pory w tarczach G2. Oto oferowane poziomy:
Ze względu na zmiany rozmiarów tarcz Avid był zmuszony również do nieznacznego przeprojektowania adapterów, przez co ich waga została zredukowana o około 20 gram na komplecie.
Nowe Elixir będą dostępne w sprzedaży pod koniec kwietnia lub na początku maja.
PRZYSZŁOŚĆ
Bez wątpienie Avid będzie koncentrował się na wprowadzaniu nowych projektów i modeli dla swoich produktów najwyższej klasy a my będziemy informować o kolejnych innowacjach jeszcze w tym roku.
komentarze