NOWY DURA-ACE R9200, STUDIA NAD NAUKĄ O PRĘDKOŚCI

Seria obejmuje nowy miernik mocy, technologię hamulców SERVO WAVE oraz nową linię kół bezdętkowych i pod szytkę.

Wprowadzenie na rynek nowego DURA-ACE to nie tylko kolejny etap rozwoju wyjątkowej nowej grupy osprzętu, to także kulminacja badań nad nauką o prędkości.

Shimano stworzyło swoją najszybszą i najbardziej precyzyjnie działającą serię, rozszerzając swoje innowacyjne dziedzictwo i jednocześnie ustanawiając nowy punkt odniesienia w wydajności osprzętu szosowego. Każdy szczegół i każdy element nowego DURA-ACE R9200 został zaprojektowany tak, aby zapewnić szybszą, bardziej niezawodną i bardziej intuicyjną jazdę.

Opracowana zgodnie z koncepcją projektową nauki o prędkości grupa komponentów serii R9200 obejmuje ultrawydajny 12-rzędowy układ napędowy, ergonomiczny, bezprzewodowy kokpit, nowe aerodynamiczne koła bezdętkowe i pod szytki, ulepszony układ hamulcowy oraz zintegrowaną technologię cyfrową. To wszystko dla tych, którzy nigdy nie idą na kompromis.

Osiągnięcie perfekcji nie przychodzi łatwo. Rozwój nowej grupy z udziałem najlepszych na świecie sportowców i projektantów komponentów rowerowych oznaczał badanie i analizowanie właściwości produktów w laboratorium i na trasie, nie szczędząc wysiłków, aby zgłębić tajniki nauki o prędkości. Wynik można podzielić na następujące kategorie:

zmiana przełożeń + interfejs sterowania + układ hamulcowy + układ napędowy + koła

Przyjrzyjmy się ulepszeniom wdrożonym w każdej z nich: 

Zmiana przełożeń: najszybsza zmiana przełożeń, absolutna niezawodność, zintegrowana konstrukcja

Firma Shimano całkowicie zmodyfikowała swoją platformę Di2, aby poprawić szybkość zmiany przełożeń, jednocześnie wprowadzając bezprzewodowe połączenie manetki z przerzutką i nadal zapewniając absolutną niezawodność.

W nowej platformie Shimano Di2 ulepszono konstrukcję silnika w przerzutkach, co poprawia prędkość przetwarzania, tj. skraca czas reakcji silnika oraz zwiększa wydajność przekładni, aby umożliwić najszybszą zmianę przełożeń w historii Shimano. Rezultatem jest oszczędność ułamków sekundy, ale skutkuje to skróceniem czasu zmiany przełożenia aż o 58% dla tylnej przerzutki i o 45% dla przedniej przerzutki.

Absolutną niezawodność zapewnia połączenie przewodowe, zastosowane tam, gdzie ma to sens. Akumulator Di2 (BT-DN300) połączony jest z przerzutką przednią (FD-R9250) i tylną (RD-R9250) nowymi przewodami SD-300 o mniejszej średnicy. Jeden akumulator wewnętrzny stanowi proste rozwiązanie ułatwiające ładowanie i zapewnia stabilne połączenie pod wysokim napięciem z przerzutkami, przyczyniając się do najszybszej zmiany przełożeń w historii Shimano. Absolutną niezawodność dodatkowo gwarantuje zabezpieczony i zastrzeżony układ scalony o wysokiej prędkości przetwarzania danych i niskim zużyciu energii, znacznie zmniejszający ryzyko zakłóceń ze strony urządzeń zewnętrznych.

Z testów wynika, że akumulator BT-DN300, który zasila przerzutki, wytrzymuje nawet do 1000 km na jednym ładowaniu. Przyciski zmiany biegów są zasilane bateriami CR1632, które wystarczają na około 1,5-2 lata użytkowania. Aby jeszcze bardziej wydłużyć żywotność baterii, dostępna jest również opcja w pełni okablowana, umożliwiająca zwiększenie czasu użytkowania baterii o 50%, która dodatkowo zapewnia praktyczne korzyści rowerzystom używającym nowego DURA-ACE w połączeniu z e-bike’iem.

[obrazek: LED indicator – Wskaźnik LED / Charging port – gniazdo ładowania / Function button – Przycisk funkcyjny]

Nowa przerzutka tylna Shimano DURA-ACE nie jest już tylko przerzutką. Jest to również punkt ładowania systemu (zastępujący ładowarkę Shimano SM-BCR2), zapewnia połączenie z klamkomanetkami za pośrednictwem zastrzeżonego układu scalonego Shimano, połączenie ANT+ z urządzeniami innych producentów (zastępując moduł bezprzewodowy EW-WU111) oraz zastępuje Złącze-A (EW-RS910) wbudowane w kierownicę lub ramę. Dzięki temu tylna przerzutka RD-R9250 tworzy zintegrowaną konstrukcję z ukrytym gniazdem ładowania, przyciskiem do obsługi systemu Di2 i diodami LED, które sygnalizują tryb zsynchronizowanej zmiany przełożeń (Synchronized Shifting), tryb ustawień lub wymagania dotyczące ładowania.

Interfejs sterowania: niezrównana ergonomia, czysty kokpit, personalizacja

W ostatnich latach profesjonalni i wyczynowi kolarze zaczęli zmieniać swoje pozycje na rowerze oraz preferencje dotyczące jazdy. Firma Shimano współpracowała z wieloma profesjonalistami, aby zbadać te zmiany. Shimano zrównoważyło komfort, wygląd i aerodynamiczne korzyści z niezrównaną ergonomią, by poprawić osiągi podczas podjazdów, sprintów lub jazdy na czas.

Nowe bezprzewodowe klamkomanetki do hydraulicznych hamulców tarczowych i napędu 2x12 (ST-R9270) mają teraz podniesioną część uchwytu z lekkim zakrzywieniem do wewnątrz i zwiększoną powierzchnię między manetką a kierownicą, aby poprawić poziom komfortu i kontroli. Zapewnia to rowerzystom lepszy chwyt palca wskazującego i kciuka na uchwycie klamkomanetki oraz lepszy chwyt trzema palcami pod dźwignią hamulca, jednocześnie zapewniając łatwy dostęp do dźwigni zmiany biegów podczas jazdy w dolnym chwycie. Kolejna zmiana dotyczy zwiększonej odległości między przyciskami Di2 na dźwigni, co pozwala na lepsze rozróżnienie przycisków zmiany biegów w górę i w dół, szczególnie w rękawiczkach lub mokrymi palcami.

Manetki działają wykorzystując połączenie bezprzewodowe. Pozwala to na uprościć instalację i zlikwidować porty pancerzy przerzutkowych w ramie lub kierownicy, a w połączeniu z wewnętrznym prowadzeniem przewodów hamulcowych umożliwia uzyskanie czystego kokpitu.

Porty przewodów mogą być używane do instalacji mniejszych przycisków zmiany biegów. Manetki Shimano do sprintu (SW-R801-S) lub do podjazdów (SW-R801-T) mogą być używane z obejmą lub mogą być zintegrowane z kierownicą wyposażoną w odpowiedni port, np. nową kierownicą PRO Vibe Evo. Te nowe, bardziej kompaktowe opcje satelitarnej zmiany biegów można zamontować na dolnych chwytach kierownicy za pomocą kabla 100 mm (SW-RS801-S) lub na górze kierownicy za pomocą kabla Di2 260 mm (SW-RS801-T).

Interfejs sterowania oferuje oczywiście kilka przydatnych opcji dostosowywania dzięki zaktualizowanej aplikacji E-TUBE, która jest teraz kompatybilna z serią DURA-ACE R9200. Podobnie jak poprzednie wersje, E-TUBE Project w wersji 4.0.0 umożliwia konfigurowanie ustawień, takich jak w pełni zsynchronizowana lub półsynchronizowana zmiana przełożeń, Multi-Shift, prędkość zmiany przełożeń i mapowanie przycisków zmiany biegów w klamkomanetkach. Można również skonfigurować połączenia z komputerami rowerowymi innych producentów, aby wyświetlać informacje systemu Di2.

Układ napędowy: zoptymalizowane komponenty układu napędowego, szybka i płynna zmiana przełożeń, zintegrowany miernik mocy

Wyczynowi kolarze szosowi zazwyczaj chcą dostać się z punktu A do punktu B w najszybszy i najbardziej efektywny sposób. Biorąc pod uwagę to proste spostrzeżenie, Shimano zoptymalizowało swoje przerzutki, zmianę przełożeń i miernik mocy, aby ustanowić nowy wzorzec wydajności, poprawiając czas zmiany biegu o 58% z tyłu i 45% z przodu.

Nowa 12-rzędowa kaseta DURA-ACE HYPERGLIDE+ zachowuje najmniejszą zębatkę 11T, ale została zoptymalizowana pod kątem zmiany przełożeń między 6., 7. i 8. zębatką, aby zachować znak rozpoznawczy Shimano, jakim jest płynne i spójne stopniowanie.

W połączeniu z szybką i gładką zmianą biegów uzyskaną dzięki przemyślanemu profilowi ramp kasety, pozwala to na płynniejszą zmianę przełożeń zarówno w górę, jak i w dół kasety, nawet przy dużym obciążeniu.

W rezultacie nie ma już potrzeby przerywania przyspieszenia i zmniejszania nacisku na pedały podczas zmiany biegów. Dzięki kasetom DURA-ACE z technologią HYPERGLIDE+ kolarze mogą teraz „wcisnąć gaz” i zmieniać biegi jeszcze szybciej, z płynniejszą kadencją i krótszym czasem zmiany przełożeń.

Dostępne są dwie opcje kaset DURA-ACE Hyperglide+: 11-30T i nowa 11-34T na strome podjazdy. Kasety są wyposażone w nowy wzór wielowypustów, który jest również wstecznie kompatybilny z 11-rzędowymi bębenkami piast DURA-ACE R9100, co oznacza, że nowe komponenty DURA-ACE R9200 mogą być stosowane z wcześniejszymi kołami serii R9100.

Podobnie jak nowa, większa kaseta DURA-ACE (11-34T) zaprojektowana z myślą o bardziej nowoczesnych stylach ścigania, nowy, większy mechanizm korbowy 54-40T także oferuje wyższą wydajność przekładni niż opcje z mniejszymi tarczami i pomaga profesjonalistom reagować na stale rosnące prędkości.

Wcześniej wspomnieliśmy o zwiększeniu szybkości działania przerzutek, ale to nie wyczerpuje tematu. Za zmianę biegów odpowiada teraz mniejsza, smuklejsza i lżejsza przednia przerzutka Di2 (FD-R9250) oraz bardziej zaawansowana tylna przerzutka SHIMANO SHADOW RD (RD-R9250). Przednia przerzutka ma o 33% mniejszą powierzchnię czołową, waży zaledwie 96 gramów i oferuje dużą pojemność dla tarcz 50-55T.

Układ napędowy nie jest oczywiście kompletny bez mechanizmu korbowego. Dostępne są dwie wersje: ze zintegrowanym miernikiem mocy (FC-R9200-P) lub bez miernika mocy (FC-R9200), oczywiście z wieloma różnymi specyfikacjami. Obie wersje wykorzystują technologię HOLLOWTECH II i są dostępne w kombinacji 50-34T, 52-36T lub nowej 54-40T, z ramionami o długości od 160 do 177,5 mm i współczynnikiem Q wynoszącym 148 mm. Wersja z miernikiem mocy wykorzystuje technologię Bluetooth i ANT+ do przesyłania danych. Zapewnia ponad 300 godzin jazdy na jednym ładowaniu i ulepszoną dokładność tensometru na poziomie 1,5%.

Napęd DURA-ACE R9200 wykorzystuje taki sam 12-rzędowy łańcuch, jaki zastosowano w serii Shimano XTR M9100, co upraszcza wymagania magazynowe dla sprzedawców i rowerzystów.

Układ hamulcowy: najlepsza kontrola w historii, cichsza praca, łatwy w konserwacji

Prędkość znaczy niewiele bez możliwości kontrolowania jej. Wyścig może się rozstrzygnąć na zakrętach, więc lepsze hamowanie może zadecydować o podium lub rozczarowaniu.

Nowe komponenty hamulców Shimano DURA-ACE zapewniają lepszą kontrolę przy ciaśniejszych, szybszych i bardziej agresywnych liniach pokonywania zakrętów, charakterystycznych dla wyścigów szosowych. Dzięki zastosowaniu w dźwigniach hamulcowych technologii SERVO WAVE, zaczerpniętej z systemów hamulcowych Shimano MTB i Gravel uzyskano mniejszy skok jałowy dźwigni; tym samym klocki hamulcowe szybciej stykają się z tarczą, co pozwala na lepsze wyczucie i modulację hamulców, a to z kolei skutkuje szybszym działaniem i większą pewnością na trudnych technicznie trasach.

Ponadto obniżono poziom hałasu dzięki o 10% większemu prześwitowi między klockami a tarczą oraz zastosowaniu tarcz Shimano RT-MT900. Rezultatem jest cichszy system, uzyskany dzięki mniejszemu odkształceniu termicznemu tarczy i ograniczeniu niepożądanego kontaktu klocków z tarczą w czasie jazdy.

[obrazek:
O 10% większy prześwit między klockami a tarczą]

Konserwacja hamulców stała się łatwiejsza. Teraz, dzięki odseparowaniu portu odpowietrzającego i śruby zaworu, możliwe jest odpowietrzanie hamulca bez zdejmowania zacisku (BR-R9270) z ramy. Nowy lejek i element dystansowy do tłoczków również pomagają usprawnić proces odpowietrzania.

Koła: aerodynamika, sztywność i niższa masa

Ostatnią składową nauki o prędkości są koła, stanowiące ostatni element systemu przekształcającego moc generowaną przez rowerzystę w prędkość. Shimano przeprojektowało swoją linię kół, tak by zrównoważyć trzy kluczowe czynniki: redukcję oporu bez poświęcania kontroli, zwiększenie sztywności dzięki nowej piaście DIRECT ENGAGEMENT i masę konstrukcji. To podejście zaowocowało powstaniem w pełni karbonowych kół bezdętkowych i pod szytkę, które przewyższają dzisiejsze standardy.

Trzy wysokości obręczy zapewniają rowerzystom różne korzyści w zakresie osiągów.

Koło C36 (WH-R9270-C36-TL) zostało zaprojektowane z myślą o podjazdach i jest najlżejszą dostępną wersją

C50 (WH-R9270-C50-TL) to wszechstronne koło, w którym doskonale zrównoważono opór powietrza, sztywność boczną i jezdną, masę oraz sterowność 

C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) to najbardziej aerodynamiczne koło o wysokiej sztywności (High Rigidity) przeznaczone do sprintów i jazdy z dużą prędkością. Projektując je, skoncentrowano się na zmniejszeniu oporu powietrza oraz zwiększeniu sztywności bocznej i sztywności jazdy.

Głównym celem była redukcja oporu powietrza - w tej dziedzinie szczególnie wyróżniają się nowe koła C50. Podczas wyścigów zapewniają one redukcję oporu o 5,1 W w porównaniu z kołem bezdętkowym DURA-ACE R9100 C40-TL oraz o 1 W w porównaniu z kołem pod szytkę R9100 C60-TU, jednocześnie oferując wiele innych korzyści, takie jak niska masa i lepsza sterowność.

Wzmocniono sztywność jazdy, aby zwiększyć odczucie bezpośredniego napędzania podczas przyspieszania. Udało się to osiągnąć dzięki piaście DIRECT ENGAGEMENT, wykorzystującej dwie blokujące się powierzchnie czołowe zamiast systemu zapadek, co skutkuje wzrostem sztywności nowego modelu R9200 C50-TL o 63% w porównaniu z poprzednim R9100 C40-TL, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy o 45 g.

Jeśli chodzi o masę rotującą, liczy się każdy gram, w nowych kołach znacząco obniżono więc masę obręczy. Para kół WH-R9270-C50-TL schudła o 161 g w porównaniu z poprzednim modelem WH-R9170-C40-TL.

DURA-ACE R9200: Zbudowany dla tych, którzy nie akceptują kompromisówBadania Shimano w dziedzinie nauki o prędkości przeniosły rozwój rowerów szosowych na zupełnie nowy poziom. Przeprojektowane komponenty DURA-ACE, takie jak manetki, zaciski hamulcowe, koła, przerzutki, kasety i mechanizmy korbowe oraz nowe okablowanie EW-SD300 i akumulatory Di2, a także tarcze hamulcowe, osie, suporty i łańcuchy zaczerpnięte z innych grup Shimano dowodzą, że Shimano nie szczędzi wysiłków w pogoni za prędkością na wyższym poziomie. Ale nie wierz nam na słowo. Spróbuj sam.

Produkty będą dostępne w sprzedaży od października 2021.

 Informacja dotycząca zużycia baterii:

Około 1000 km. Warunki: dystans: 45 km/dzień, czas jazdy: 2 h/dzień, zmiany przełożeń z przodu: 54 razy/dzień, zmiany przełożeń z tyłu: 370 razy/dzień. Nie obejmuje komunikacji BLE/ANT+. Badanie przeprowadzono w temperaturze 25 stopni C.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl