BMW Group prezentuje innowacyjne koncepcje rowerów cargo i hulajnóg elektrycznych

Innowacyjne koncepcje transportu do miasta. Koncepcja roweru elektrycznego DYNAMIC CARGO zapowiada wysoką wszechstronność, funkcjonalność w codziennej eksploatacji i radość z jazdy. Hulajnoga elektryczna CLEVER COMMUTE zaskakująco kompaktowa dzięki mechanizmowi składania.

W ostatnich latach natężenie ruchu w centrach wielu miast znacznie wzrosło, a potrzeby mieszkańców w zakresie mobilności nadal pozostają wysokie. Grupa BMW jako dostawca indywidualnej mobilności premium aktywnie uczestniczy w kształtowaniu przyjaznych centrów miast przyszłości. Koncepcje mobilności firmy wykraczają przy tym poza jej główną działalność. W przeszłości firma prezentowała już innowacyjne koncepcje mikromobilności: na przykład BMW Motorrad X2City, Personal Mover Concept czy koncepcja estakad BMW Vision E3 Way. Wraz z rowerem elektrycznym „Concept DYNAMIC CARGO” i hulajnogą elektryczną „Concept CLEVER COMMUTE” inżynierowie BMW Group po raz kolejny pokazują unikalny transfer wiedzy z sektora motoryzacyjnego do koncepcji mikromobilności. 

Concept DYNAMIC CARGO: radość z jazdy przy maksymalnej wszechstronności. 

Kompaktowy, trójkołowy, zwinny rower towarowy, o wielu zastosowaniach i zwiększonej przydatności do użytkowania przez cały rok.  Przestrzeń ładunkowa o wielu zastosowaniach z innowacyjnymi akcesoriami do przewozu ładunków i/lub dzieci oraz do różnych hobby. 

Ilość zastosowań zaskakuje, są bezemisyjne i stanowią jeden z najszybszych i najbardziej efektywnych środków transportu w miastach. Jednak deszcz, zimno i śliska nawierzchnia są dla wielu rowerzystów wystarczającym powodem, aby przesiąść się do transportu publicznego lub samochodu. Dotyczy to również potrzeb transportowych, przy których nie wystarczy standardowy bagażnik, takich jak większe zakupy czy przewóz dzieci. Obecnie dostępna jest szeroka gama rowerów cargo stanowiących alternatywę dla korzystania z samochodów w centrum miasta. Rowery towarowe są ze względu na wymagania dotyczące przewozu ładunków i/lub dzieci jednak często szersze i przede wszystkim dłuższe od zwykłych rowerów. W połączeniu z wynikającą z tego dodatkową masą i ewentualnym ładunkiem powoduje to do różne ograniczenia, zwłaszcza w odniesieniu do zwinności jazdy i prowadzenia w porównaniu ze zwykłymi rowerami. 

— Naszym celem było opracowanie koncepcji, która zachowa zwinność i wrażenia z jazdy zwykłego roweru, a jednocześnie uzupełni je o innowacyjne, bezpieczne opcje transportowe — mówi Jochen Karg, szef Koncepcji Pojazdów w dziale Nowych Technologii i Chin BMW Group. „Concept DYNAMIC CARGO” to pierwszy dynamiczny rower cargo typu pick-up, który łączy radość jazdy z wszechstronnym zastosowaniem i zwiększoną przydatnością do eksploatacji przez cały rok. 

Podstawą trójkołowego roweru „Concept DYNAMIC CARGO” jest przednia rama główna, która w przeciwieństwie do tradycyjnych trójkołowców pochyla się na zakrętach i jest połączona z tylną ramą za pomocą przegubu. Kto próbował jeździć na trójkołowcu z dwoma kołami z tyłu ten wie o co chodzi - wchodzenie w zakręty nawet przy relatywnie niewielkiej prędkości może mieć opłakane skutki. W koncepcie BMW jest inaczej - tylna rama zachowuje również na zakrętach stabilność i nie przechyla się na drodze. W połączeniu ze zelektryfikowanym napędem sterowanym wspomagającym pedałowanie, pojazd napędzany przez dwa tylne koła jeździ jak zwykły rower. Zamontowane sztywno na tylnej osi i niepochylające się koła zapewniają – oprócz znacznie większej stabilności jazdy w każdych warunkach pogodowych w porównaniu z koncepcjami dwukołowymi – przede wszystkim wszechstronną platformę transportową typu pick-up. Można ją modułowo wyposażać w innowacyjne akcesoria do przewozu bagażu i/lub dzieci. 

Modułowa konstrukcja umożliwia też wiele innych zastosowań. Kolejną zaletą nieprzechylającej się platformy transportowej jest to, że ewentualny dodatkowy ciężar jest niemal nieodczuwalny dla rowerzysty, co umożliwia bezpieczny i stabilny transport wszelkich ładunków. Dopełnieniem koncepcji jest możliwość zastosowania modułowej osłony przed warunkami atmosferycznymi. W połączeniu z wyższym bezpieczeństwem jazdy, które przydaje się szczególnie w niekorzystnych warunkach pogodowych, pozwala to korzystać z roweru Concept DYNAMIC CARGO przez cały rok. 

Concept CLEVER COMMUTE: idealny towarzysz na „ostatnią milę”. 

Ergonomia przystosowana do codziennego użytku i wysoka stabilność jazdy przy najmniejszym możliwym rozmiarze po złożeniu  Prawdziwa esencja mobilności: bezproblemowa integracja odcinków transportu publicznego na dłuższych trasach dzięki innowacyjnemu trybowi transportu publicznego  Idealny do Park & Ride: minimalne wymiary po złożeniu umożliwiają praktyczny transport w bagażniku.

Elektryczne hulajnogi stały się elementem mobilności miejskiej, zwłaszcza dzięki ofertom wynajmu. Są wszechstronne w użytkowaniu, bezemisyjne i umożliwiają mieszkańcom miast bardzo szybkie pokonywanie krótkich odcinków miejskich – tzw. ostatniej mili. Z kolei oferta hulajnóg elektrycznych jako własność prywatna rozwija się jak dotąd stosunkowo wolno. Solidne i bezpieczne koncepcje ze względu na rozmiary nie nadają się do zabierania ich do środków transportu publicznego czy samochodu. Z kolei w małych i przenośnych modelach cierpi stabilność jazdy. 

Koncepcja CLEVER COMMUTE BMW Group to hulajnoga, którą można wygodnie złożyć i zabrać ze sobą do środków komunikacji miejskiej i samochodu, nie tracąc przy tym stabilności jazdy. W trybie transportu publicznego podest składa się na bok, a tylne koło odchyla przez powstały w ten sposób otwór od dołu za pomocą przegubu. Mechanizm ten znacznie skraca długość CLEVER COMMUTE, dzięki czemu hulajnogę można bez problemu przewozić nawet na ruchomych schodach. 

To ważna cecha, gdy na trasie mamy do pokonania odcinek metrem. Co więcej, w tym stanie hulajnogę można również przemieszczać – jak walizkę na kółkach – tocząc ją na obu kołach. W tym trybie silnik elektryczny CLEVER COMMUTE w przednim kole może dawać napęd ułatwiający pokonywanie podjazdów. Dzięki niewielkim rozmiarom hulajnoga w tym stanie powinna dać się bezpłatnie przewozić we wszystkich środkach transportu publicznego. 

Po całkowitym złożeniu CLEVER COMMUTE z łatwością zmieści się w małym bagażniku samochodowym, a większy bagażnik pomieści podczas rodzinnych wycieczek ich nawet kilka i to bez konieczności składania tylnej kanapy. Wyjątkowe cechy hulajnogi CLEVER COMMUTE czynią ją wszechstronnym towarzyszem w mieście, z którym można szybko, bezpiecznie i bezstresowo pokonać każdą trasę. Dzięki swojej zdolności do składania są idealnym rozwiązaniem do przewożenia komunikacją miejską. 

Obie koncepcje zostały zaprojektowane tak, aby można było uzyskać zasięg ponad 20 km. Cechą szczególnie istotną w mieście jest możliwość ładowania wyjmowanego akumulatora w mieszkaniu. 

Najciekawsze na koniec. Zarówno Concept CLEVER COMMUTE jak i Concept DYNAMIC CARGO nie będzie produkowane przez Grupę BMW samodzielnie, ale firma prowadzi rozmowy z ewentualnymi licencjobiorcami. Jest to dla mnie niezrozumiałe i dziwi mnie to, bo albo BMW nie wierzy we własne pomysły, albo nie widzi w tym modelu biznesowego, co biorąc pod uwagę ilość produktów niesamochodowych tej marki jest dla mnie zaskakujące. Przez moje ręce przewinęły się już 2 rowery BMW - jeden tradycyjny, a drugi elektryczny, a jest tego znacznie więcej, więc czemu nie te?


o autorze

Paweł Waloszczyk

Twórca portalu, absolwent Politechniki Śląskiej który zamiast pisać o tym co zrobić by sprzęt rowerowy był lepszy, co robił przez ostatnie lata, postanowił sam się za to zabrać. Pasjonat nowych technologii i materiałów. 

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

  • Rowery BMW

    Bardzo ciekawa propozycja, jednak czy na każdą kieszeń?

    Więcej...

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl