Festka X. Limitowana krótka seria ze złotem.

Czeski producent wysokiej klasy karbonowych ram rowerów szosowych Festka świętuje 10-lecie swojego powstania w 2010 roku, dostarczając limitowane edycje dziesięciu w pełni zbudowanych rowerów z każdego ze swoich najlepiej sprzedających się modeli: Scalatore, Rover i Doppler.

"Chociaż pierwsza w historii Festka rama, ukończona w lutym 2011 roku, była ambitnym pomysłem na ramę ze stali nierdzewnej, to dopiero kilka miesięcy później światło dzienne ujrzał nasz pierwszy rower z włókna węglowego. Jako że karbon stopniowo staje się dominującym materiałem wykorzystywanym do budowy naszych rowerów, postanowiliśmy uczcić naszą rocznicę poprzez celebrowanie tego niesamowitego materiału, którego wcielenie Festka wygląda jak żadne inne" - mówi współzałożyciel Festki, Michael Moureček.

Po czteroletniej przerwie w jeździe na rowerze, spowodowanej przedwczesnym zakończeniem kariery zawodowej, zainteresowanie Mourečka rowerami odżyło, gdy rodzina podarowała mu pieniądze na zakup nowego roweru na urodziny. Bliski przyjaciel Michaela, Ondřej Novotný, był obecny przy składaniu propozycji, a ponieważ sam jest zapalonym kolarzem-hobbystą, postanowił towarzyszyć Michaelowi w poszukiwaniach jego kolejnego roweru.

Szybko stało się jasne, że żaden producent ram, a tym bardziej żadna firma produkująca na skalę masową, nie będzie w stanie sprostać oczekiwaniom. I tak właśnie narodziła się Festka. Jeśli wiesz, czego chcesz i nie możesz znaleźć nikogo, kto by to zrobił, musisz zrobić to sam. Początkowo firma działała w garażu, produkując ramy na zamówienie ze stali i aluminium oraz eksperymentując z karbonem. Po zmianie zespołu i śmiałym projekcie przedsprzedażowym Festka zaczęła produkować dwieście karbonowych ram modelu ZERO - pierwszych własnych projektów w ramach serii produkcyjnej. Tragiczna strata kluczowego członka zespołu sprawiła jednak, że firma rozpoczęła działalność na zupełnie nowym poziomie - stając się awangardą wśród producentów rowerów ręcznie robionych.

"Naszym celem było zaprojektowanie rowerów, które będą działać bez kompromisów" - dodaje Ondřej Novotný.

Festka ONE była pierwszą ramą wykonaną przez zespół zebrany w oparciu o nową zasadę: każdy w Festce musi być najlepszy w swojej dziedzinie. I kropka. Ta droga doprowadziła do wielu kluczowych współpracy z firmami i instytucjami, od Czeskiego Uniwersytetu Technicznego w Pradze po Europejską Agencję Kosmiczną, ale być może przede wszystkim doprowadziła Festkę do drzwi firmy CompoTech - jednego z wiodących na świecie przetwórców włókna węglowego, który dziś jest współtwórcą i dostawcą tkanych rur z włókna węglowego do ram Festki. Dzisiejsza Festka to firma znajdująca się w czołówce firm zajmujących się rozwojem rowerów. Pod kierownictwem swoich założycieli Festka współpracuje z najlepszymi producentami zaawansowanych materiałów i czołowymi naukowcami w dziedzinie inżynierii i technologii. Pełna kontrola nad wszystkimi etapami produkcji sprawia, że Festka jest wyjątkowa nawet w segmencie rowerów butikowych. W dzisiejszych czasach jazda na rowerze Festka jest powodem do dumy dla ludzi z każdego zakątka świata. Wszystkiemu, co robi Festka przyświeca jedno pragnienie: budować wyjątkowe rowery.

Limitowana edycja X 

Aby uczcić swoje 10. urodziny, Festka wyprodukowała dziesięć limitowanych edycji każdego z trzech najlepiej sprzedających się modeli. Cechami łączącymi ich wzornictwo, stworzone przez bezkompromisowego dyrektora artystycznego firmy, Toma Hnidę, są punkty z nagiego karbonu i 24-karatowego złota, w tym X na rurze dolnej, symbolizujące 10. rocznicę oraz liczba limitowanych egzemplarzy, zapisana cyfrą rzymską oznaczającą 10. Każdy z X-ów jest dodatkowo oznaczony numerami 1-10 dla każdej ramy w limitowanej serii. Pierwszym rowerem w tej limitowanej, rocznicowej edycji jest Festka Scalatore X - topowy model szosowy Festki i prawdziwe, czarne, karbonowe piękno. Z tej specjalnej okazji został on wyposażony w starannie dobrany zestaw komponentów, w tym korby z miernikiem mocy SRM, kokpit Darimo i koła Lightweight. 

Drugim rowerem z limitowanej edycji jest Festka Doppler X. Wprowadzony na rynek w 2015 roku Doppler stopniowo stawał się ikonicznym modelem Festki. Idąc pod prąd w małym świecie ram łączących tytan i karbon, Festka użyła tytanu na prostych rurach i wykonała karbonowe łączenia, podczas gdy inni producenci wybrali odwrotny design.

Jubileuszowy model charakteryzuje się wyjątkowym wykończeniem. Tytanowe rury zostały pokryte powłoką w technologii Diamond-Like Carbon (DLC) - nowoczesnej metodzie trwałego powlekania stosowanej w produktach narażonych na tarcie i inne przyczyny zużycia. W tym przypadku efekt jest bardzo dekoracyjny, zwłaszcza w połączeniu z piaskowanymi liniami podstawowego schematu projektowego tego modelu. Rower jest oferowany ze starannie dobranymi komponentami, w tym Campagnolo Super Record 12s, tytanowymi korbami Cane Creek, tarczami hamulcowymi i łańcuchami Carbon TI, lekkimi kołami Wegweiser EVO oraz karbonowym kokpitem Schmolke. Łańcuch KMC jest również pokryty powłoką DLC: dla zwiększenia wytrzymałości, odporności na korozję oraz zmniejszenia zużycia i tarcia.


Trzeci i ostatni rower jubileuszowy to świetny egzemplarz najmłodszego modelu w firmowej flocie - Festka Rover X. Pierwotnie wprowadzony na rynek w 2018 roku, był zwieńczeniem kilkuletnich prac badawczo-rozwojowych i szeregu cząstkowych kroków w kierunku stworzenia roweru terenowego z drop barami i bez zawieszenia. Z czasem rowery tego typu zyskały znamiona gravela. Model wyposażony jest w kokpit ENVE i koła SES, siodełko Selle Italia SLR Boost oraz zestaw grupowy SRAM Force eTap Wide 2x.

TIMELINE 2010

Założenie firmy Festka. 

2011 Pierwsza karbonowa rama - ważąca zaledwie 730 gramów - zostaje wyprodukowana w technologii tube-to-tube. 

2012 Festka dodaje do swojej oferty ramę ze stali nierdzewnej i po raz pierwszy bierze udział w targach NAHBS. 

2013 Festka Zero - karbonowa rama z wypustkami - zostaje wprowadzona na rynek. Firma buduje ramę dla projektu Rapha Continental i otwiera warsztat/salon wystawowy w centrum Pragi. 

2014 Festka zaprasza uznanych grafików i artystów do udziału w tworzeniu motywów projektowych. Powstaje Festka Art Edition. Festka Asphalt, tytanowy rower szosowy zapewniający wysoki poziom komfortu, oraz Festka ONE, pierwsza rama karbonowa wykonana z rur z tkanego włókna węglowego, zostają wprowadzone na rynek. 

2015 Festka Doppler oferuje unikalne rozwiązanie łączenia rur tytanowych za pomocą laminacji karbonowej. Zapewnia unikalny wygląd i wrażenia z jazdy, jakich nie ma żadna inna rama na rynku. Rowery Festka debiutują na torze podczas Mistrzostw Świata. Martin Blaha i Vojtech Hacecky zajmują szóste miejsce w Paryżu. 

2016 Festka prototypuje ramę roweru szutrowego z płasko montowanym hamulcem tarczowym i unikalnie ukształtowanymi, plecionymi łańcuchami z włókien węglowych. Zespół badawczo-rozwojowy Festka dołącza do inkubatora Europejskiej Agencji Kosmicznej BIC Prague. 

2017 Festka Spectre - wszechstronna rama wyścigowa - występuje zarówno w wersji szosowej, jak i torowej. Jej unikalne proste chainstays nadają Spectre wyjątkową sztywność. Na Spectre jeździ drużyna kolarstwa torowego Dukla Praha oraz kilku członków czeskiej reprezentacji narodowej. 

2018 Festka, ściśle współpracując z Europejską Agencją Kosmiczną, opracowuje Scalatore - ramę, która w unikalny sposób łączy niską masę, wysoką sztywność i komfort. Otrzymała ona nagrodę Design & Innovation Award w tym samym roku i sprawiła, że wielu pierwszych właścicieli było bardzo zadowolonych. 

2019 Wejście Festki do świata rowerów gravelowych - Rover - zostaje wprowadzone na rynek po czterech latach rozwoju. Unikalny wzór splotu włókien węglowych nadaje tej ramie sztywność i komfort, które rowerzyści docenią na nierównych drogach.

2020 W ścisłej współpracy z firmą CompoTech - współtwórcą i producentem rur z tkanego włókna węglowego, z których zbudowane są ramy Festka - firma rozpoczyna szeroko zakrojony projekt badawczo-rozwojowy, którego celem jest przegląd i - tam, gdzie to możliwe - modernizacja każdej rury używanej w procesie produkcji.


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl