Renovo - te rowery są inne niż wszystkie
Zamknij oczy i wyobraź sobie rower z pięknie wymodelowaną ramą, zapewniający płynną jazdę a do tego cichy, lekki, sztywny… Teraz je otwórz, właśnie wyobraziłeś sobie jeden z rowerów Renovo, firmy, która zajmuje się produkcją ram i z różnych gatunków drewna. Wiem, przecierasz oczy ze zdumienia co ja tutaj wypisuje, ale czytaj dalej. Amerykanie całkowicie zmieniają sposób patrzenia na rower, jaki powinien być i co można zrobić z drążonych rur drewnianych i laminowanego bambusa. Na tych rowerach naprawdę nie tylko da się jeździć, ale i wygrywać, a po wyścigu można go postawić na honorowym miejscu w salonie - przechowywanie go w garażu byłoby bluźnierstwem.
Dlaczego drewno?
Nie dlatego żeby na siłę być innym. Drewno ma po prostu świetne właściwości techniczne, a odpowiedni dobór gatunków i ułożenia pozwala na dowolne kształtowanie parametrów. Nie zapominajmy też że jest wiele konstrukcji na świecie z drewna, ot chociażby masz radiostacji gliwickiej albo największy hydroplan świata H-4 Hercules. Tak, m.in. te rzeczy zrobiono z drewna… Dlaczego więc tak niewiele firm robi drewniane rowery? To proste - drewno jest dość drogim surowcem, a jego obróbka nie należy do najłatwiejszych.
Jakie są więc właściwości drewna w ramach rowerowych?
- waga - wahająca się w zależności od modelu między 1,5 a 2,5 kg
- zdolność absorbowania drgań i wibracji
- sztywność - możliwe jest stworzenie sztywniejszych konstrukcji od karbonowych, jeśli tylko tego chcesz, choć w firmie dopasują Ci ramę dla Ciebie i tylko dla Ciebie, a nie dla statystycznego bikera
- deszcz - dajcie spokój - drewno zarówno zewnątrz jak i wewnątrz chronione jest żywicą epoksydową, taką samą jak w nowoczesnych łodziach motorowych
- odporność - większość drewna używnego w konstrukcji ram jest mocniejsza od rdzenia kijów basebolowych, a sme ramy wytrzymują uderzenia przy ktorych karbon by się rozleciał w strzępy
- zmęczenie - odporność na ten parametr przewyższa stal i aluminium
- jakość - prawie wieczysta - nawet po 100 latach odświeżasz ramę i wygląda jak ze sklepu.
- dbałość o środowisko - to chyba oczywiste...
Renowo ma w swojej ofercie kilka modeli do różnych zastosowań. Do tego artykułu wybrałem 3, które mi się najbardziej podobają. Zobaczmy więc po kolei, jak wyglądają moje typy rowerów wykonanych z tego szlachetnego i naturalnego surowca.
R4 ROAD
Nie sposób oderwać wzroku od tej szosówki. Powiem szczerze, że to co ten rower sobą przedstawia, sprawia że nawet szwajcarskie cuda wyglądają jak zabawki z odpustu.
A tak swoją przygodę z tym modelem opisuje jego użytkownik:
" Kiedy pierwszy raz jechałem na moim nowym Renovo, chciałem opisać od razu jak się w nim zakochałem. Pomyślałem jednak - poczekaj, spędź trochę na nim czasu. Teraz po przejechaniu kilku tysięcy mil mogę powiedzieć, że jest jest to najbardziej płynny i sterowalny rower na jakim mi było dane jeździć. Jeździłem nim na zjazdach i podjazdach i kierował się wspaniale. Mam Treka Madone 6.9 z roku 2010 i jest to niezły rower, ale po dłuższej jeździe na nim czuję się bardziej zmęczony. Wykończonie i jakość R4 jest fenamenalna a sam rower jest bardzo cichy.
Standardowa konfiguracja
- rama drewniana z aluminiowym zaczepem kół i hakiem
- łukowa, laminowana górna rura
- Stalowy insert w główce dla sterów zewnętrznych 1 1/8
- aluminiowy insert w rurze podsiodłowej
- aluminiowy zacisk sztycy
- uszczelniane wewnętrzne prowadzenie przewodów
- zewnętrzne prowadniki przewodów
- mocowanie przedniej przerzutki
- satynowe wykończenie
- standardowe gatunki drewna
- nie zawiera widelca
Cena ramy bez widelca 2950 USD
Kompletny rower od 4600 USD
HOODOO Triathlon/TT
Wystarczy rzucić okiem żeby zapragnąć, aby ta maszyna stanęła u Ciebie w pokoju. Renovo podobnie jak pozostałe modele wykonuje jes specjalnie pod użytkownika i z komponentów przez niego wskazanych. Zobaczcie zdjęcia tego cuda, wszelkie słowa wydają się być zbędne.
Dane techniczne
- wewnętrzne prowadzenie przewodów przerzutkowych i hamulcowych
- aerodynamiczny profil dolnej rury
- zintegrowany masz sztycy
- aluminiowe inserty w główce ramy do sterów zintegrowanych
- mocowanie koszyka bidonu na rurze podsiodłowej
- pasuje do wszystkich standardowych części
- wybrane gatunki drewna
Cena ramy bez widelca 3200 USD
Przecieracie oczy z niedowierzania? Tak. W ofercie jest też hardtail na 29-cio calowych kołach. Około 2 lata temu założyciel Renovo stwierdził że zrobienie roweru MTB nie jest najlepszym pomysłem, ponieważ rama może nie wytrzymać… Jak więc doszło do jej wykoania? Po prostu - testy. Na początek przeprowadzono testy uderzeniowe na ramach szosowych, które zniosły to nadspodziewanie dzielnie. W firmie nie byliby jednak sobą, gdyby nie porównali w tych samych warunkach rur stalowych, aluminiowych i tytanowych. O dziwo, rury drewniane lepiej zniosły uderzenia niż metalowe.
Następnie już drewniane ramy poddano jeszcze brutalniejszemu traktowaniu. Rama nie wytrzymała dopiero obciążenia równego 2002 funtów, czyli ok 1 tony, czy jak kto woli 12 zawodników na jednym rowerze. Stwierdzono, że udało im się zrobić wytrzymałą ramę MTB. Zaczęto przeprowadzać testy w naturalnych warunkach. W trakcie jednego z nich rama uderzyła o skałę między suportem a mocowaniem koła i dolna rura tylnego trójkąta została nadłamana… ale nie złamana. To samo uderzenie w karbonowej ramie zakończyło by się strzępami włókna węglowego. Rower wrócił do laboratorium. Sklejono rurę żywicami i poddano dalszym testom. W końcowej fazie poddano ramę testom obciążeniowym - przy nacisku o wartości 3008 funtów (1364 kg) zaczęła się powolna degradacja, jednak rama znosiła to dzielnie przez około 10 minut, zanim nie została uszkodzona rura podsiodłowa. W pozostałych obaszarach obyło się bez zniszczeń.
W taki sposób rama weszła do produkcji. Firma umożliwia poskładanie całego roweru na komponentach z grup XX, X9 i Shimano XT, z wewnętrznym prowadzeniem kabli. Koszt samej ramy wynosi 2650 USD.
Pisałem na początku że taki rower może oprócz jazdy, co oczywiste, być ozdobą salonu. Jednak zwykły stojak nie bardzo będzie się komponował z wnętrzem. Dostrzeżono ten problem i oto w ofercie firmy znalazł się stojak, który idealnie będzie współgrał z rowerem, stając się ozdobą każdego wnętrza. Cena od 179 USD za wersję czarną do 239 USD za wiśniową…
Więcej szczegółów na stronie producenta.
komentarze