Aeronova 3T Team. Komfort i aerodnamika - test praktyczny

Logo 3T to jedno z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych symboli na rynku rowerowym i w peletonie. Charakter też zawdzięcza swoim pomysłom i projektom podzespołów i ram rowerowych. Na redakcyjny widelec trafiła tym razem kierownica szosowa nosząca bardzo wymowną nazwę- Aeronova. I oba człony tej nazwy są bardzo adekwatne do tego, co odczuliśmy podczas jazdy. Tam gdzie wszyscy skupiają się na efektywności aerodynamicznej, inżynierowie z 3T poszli o krok dalej, dodając skrzydłom bardzo wygodny fotel do kierowania. 

AERODYNAMIKA i ERGONOMIA

Za płynny przepływ powietrza po kokpicie odpowiedzialna jest górna, pozioma część gięcia kierownicy, zaprojektowana w maksymalnie spłaszczonym owalu, jednak w granicy utrzymującej kompromis pomiędzy aerodynamiką, a sztywnością konstrukcji. Pierwsza ocena wzrokowa zasiewa ziarno niepewności, która nasuwa automatycznie pytanie: czy taki profil może być trwały i odpowiednio sztywny? Odpowiedź brzmi TAK. Nasz test przebiegał tradycyjnie w różnych warunkach drogowych z bardzo różnym natężeniem i obciążeniem podczas jazdy. Kierownica nie jest demonem sztywności, jednak niewiele złego można o niej powiedzieć w tym temacie. W skali 1-10 jej sztywność oceniamy na 7. Kolejnym atutem w podnoszeniu aerodynamiki Aeronovy jest jej kształt. 

Profil poziomy został ukształtowany w linii "leżaka" na przedramię, co daje do wykorzystania ogromne możliwości w zawężeniu sylwetki czołowej kolarza, tnącej powietrze. To zysk dużo większy niż sam spłaszczony profil górnej rury, bo różnica w prędkości jazdy może być odczuwalna i zauważalna nawet przez średniej klasy zawodnika. Nasze jazdy testowe podczas treningów bardzo wyraźnie to potwierdziły, po zmianie z kierownicy klasycznej. Jednocześnie tak ukształtowany profil podnosi w ogromnym stopniu wygodę w trzymaniu kierownicy podczas pokonywania długich jazd treningowych i wyścigowych odciążając nadgarstki i przenosząc część ciężaru na wspierane na górnym profilu przedramiona. Tutaj swoich plusów szukać mogą ultramaratończycy i samotnie pokonujący setki kilometrów globtroterzy. Kolejną cechą poprawiająca ergonomie jazdy jest chwyt górnej rury podczas pokonywania podjazdów. Mimo że z naszych obserwacji i rozmów nie każdy jest fanem takiego uchwytu na kierownicy, ma on jednak wpływ na usztywnienie chwytu podczas trzymania stałej, napiętej pozycji zawodnika podczas jazdy pod górę, podnosząc równocześnie też aerodynamikę. 

Zupełnie innym torem myślenia poszli konstruktorzy kształtu kierownicy podczas budowy dolnej części gięcia Aeronova. Tutaj zdecydowanie postawili już nacisk na komfort jazdy. Pierwszym detalem, który daje dużo większą niż zwykle przyjemność z jazdy jest kompaktowa linia gięcia dolnej części, dająca dużą swobodę ułożenia dłoni i łatwość w dopasowaniu kąta nadgarstka w każdej pozycji podczas jazdy. Nie jesteśmy tu ograniczeni sztywno ustawionym kątem jak to ma miejsce w kierownicach anatomicznych. Drugim i chyba dużo większym atutem jest poszerzona szerokość dolnej części gięcia w stosunku do rozstawu na wysokości punktu montażu klamkomanetek. Kierunek obrany z rowerów typu gravel, jednak w mniejszym stopniu niż to ma miejsce w kierownicach terenowych. Producent poleca kierownice Aeronova bardziej wprawionym użytkownikom rowerów szutrowo szosowych. Manewr poszerzenia rozstawu rury dolnej spowodowany jest zmianą kąta opadającego profilu w stosunku do pionowej osi. Jazda  na stojąco z trzymaniem w dolnym chwycie jest również z powodu poszerzenia bardziej swobodna, bez efektu poobijanych nadgarstków od uderzania w górny narożnik kierownicy. Nad całością amortyzacji nierówności czuwa zarówno wygięty górny profil, który swoim wygięciem rezonuje uderzenia, oraz materiał z jakiego wykonana została kierownica. Włókno węglowe jak wszyscy wiedzą jest fantastycznym materiałem zarówno tłumiącym, jak i wdzięcznym w budowie sztywnych i bardzo lekkich konstrukcji.

DANE TECHNICZNE

Aeronova LTD i Team jest przygotowana pod montaż podzespołów grup elektrycznych i nie jest konieczna żadna modyfikacja podczas budowy roweru. Kanał przelotowy jest bardzo dobrze wyprofilowany wewnątrz, przez co przełożenie linek z pancerzami nie sprawia większej trudności. Mimo to producent każdą kierownicę wyposażył standardowo w linki silikonowe pozwalające na bardzo szybki i wygodny pierwszy montaż. Miejsce mocowania w mostku kierownicy celowo rozszerzone i kilka centymetrów średnicą 31.8 mm do montażu  uchwytów urządzeń elektronicznych, lub oświetlenia. Zalecane jest używanie klucza dynamometrycznego podczas dokręcania wszystkich śrub montowanych wokół kierownicy, w/g wartości podanych przez producenta.  Bardzo precyzyjnie wykonana skala wysokości montażu uchwytów klamkomanetek ułatwia dokładne ustawienie wysokości i poziomu uchwytu. Waga testowanej kierownicy serii Team pokryła się z danymi przekazanymi przez 3T i w szerokości 38 cm wyniosła 205 g. W ofercie znaleźć można również identyczne kierownice wykonane z aluminium, jednak waga już znacznie odbiega od topowych kierownic z carbonu. Rozszerzenie chwytu dolnego to 2 cm w stosunku do chwytu górnego przy uzyskanym kącie rozszerzenia 6 stopni od pionu osi. Punktem odniesienia w wyborze szerokości podczas zakupu jest chwyt górny, którego szerokość producent podaje jako wizytówkę danego modelu.

Jako ciekawostkę dodamy przygodę z niemal identyczną kierownicą wykonaną w małej manufakturze w Chinach. W okresie poprzedzającym test kierownicy 3T była okazja sprawdzić jej "zamiennik" ukryty pod zupełnie innym logo. Przygoda skończyła się po okresie miesiąca z powodu występujących trzasków podczas jazdy. Pęknięcie pojawiło się samoistnie w okolicy montażu w obejmie mostka kierownicy, co prawdopodobnie spowodowane jest zbytnim pośpiechem podczas procesu wypalania konstrukcji z carbonu i zbytnim przegrzaniem materiału. Sztywność produktu nieoryginalnego wyraźnie odbiegała od pierwowzoru, co odczuwalne było bardzo wyraźnie po rozpoczęciu testu kierownicy 3T. Ostatnim przeciwnym argumentem jest słaba jakość wykonania wewnątrz profilu, co powoduje często kilkugodzinne zapasy z przeciąganiem pancerzy linek. 

Cena w Polskiej dystrybucji to 1180 zł.

OCENA PRODUKTU

  • Wygoda i ergonomia - 5
  • Sztywność - 4
  • Waga - 5
  • Cena - 4

Dystrybucja w Polsce - https://wertykal.com/

Strona producenta - https://www.3t.bike/en/


o autorze

Piotr Szafraniec

Kolarz, kucharz, akrobata. Dwukrotny Mistrz Polski Dziennikarzy w kolarstwie szosowym.

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl