Sram eType AXS - rewolucja na szosie

Marka sram postanowiła odświeżyć swoją najwyższą grupę szosową Sram RED eTap. Od poprzedniczki różnią ją wręcz "lata świetlne". Po około 5 latach badań oraz testów światło dzienne ujrzała zupełnie nowa grupa Sram RED eTap AXS.  Sram napisał oficjalnie, że nad nową grupą pracował od pięciu lat (po części możemy to potwierdzić, ponieważ słyszeliśmy pogłoski już od pewnego czasu). Pięć lat jest to dużo i mało. Zaczynając projekt od podstaw i biorąc pod uwagę fakt, iż klęskę od sukcesu dzielą gramy oraz centy jest to zadowalający termin. Nowa grupa od poprzedniczki różni się w zasadzie w 100%. Zaczynając od kory, skończywszy na łańcuchu.

Przejdźmy jednak do szczegółów.

Manetki RED eTap AXS.

Jak wiadomo kolarze szosowi pomimo wszechobecnej presji ze świata nowinek technologicznych pozostają konserwatystami. Z tego też powodu najnowsza grupa Sram RED eTap AXS dostępna będzie w wersji zarówno pod hamulce tarczowe jak i klasyczne na obręcz. 

Nowe manetki podobnie jak w przypadku grupy RED eTap wykorzystują jako źródło prądu baterie CR2032. Baterie starczają w zależności od intensywności użytkowania na ok. 2 lata. Jest to duża przewaga nad koniecznością pilnowania stanu naładowania baterii przerzutek. Ciekawostką jest fakt, że manetki wyposażone są w tzw. "programowalne przyciski funkcjonalne". Dzięki nim możemy min. zmieniać tryby pracy przerzutki. Ponadto w przyszłości będziemy mogli dzięki nim kontrolować inne urządzenia kompatybilne z systemem AXS.

Pamiętacie czasy, kiedy to marki takie jak Sram czy Shimano oficjalnie mówiły o braku kompatybilności pomiędzy grupami szosowymi oraz górskimi? Nieoficjalnie było inaczej. Od teraz Sram oficjalnie przyznaje, że np. szosowe manetki RED eTap AXS są kompatybilne z górskimi przerzutkami Eagle AXS. Stało się tak poniekąd za sprawą zastosowania elektroniki, której nie obowiązuje "skok" manetki charakterystyczny dla manetek mechanicznych. Jednocześnie możemy podpiąć opuszczaną sztycę typu drop post.

Przerzutka przednia.

Jak wiadomo rozmiar ma znaczenie. Najnowsza przerzutka przednia Sram REDeTap AXS obsługuje opony o maksymalnej szerokości 42mm (w rozmiarze 700c). W przypadku opon szerszych zaleca się skorzystanie z systemu 1x. Nowa bardziej opływowa wykonana z tworzywa sztucznego obudowa zapewnia jeszcze lepszą aerodynamikę, a jednocześnie większą przestrzeń dla tylnej opony. Przeprojektowany wózek przerzutki zapewnia jeszcze płynniejszą zmianę biegów oraz współpracę z dużo szerszym  zakresem (zarówno z przodu jak i z tyłu).

Ciekawostką jest fakt, iż Sram twierdzi, że jest to obecnie najszybsza przednia przerzutka na świecie. Co warte podkreślenia to fakt, że Sram projektując nową nie podszedł do nie metodą czystej kartki, a przynajmniej nie całości. Nowe przerzutki systemu AXS są kompatybilne z obecnymi bateriami systemu eTap.

Przerzutka tylna.

Nowa przerzutka tylna dostępna będzie tylko i wyłącznie w wersji RED eTap AXS. System AXS niestety nie jest kompatybilny z systemem WiFLi (używanym w poprzedniej odsłonie grupy). Tyle złego.

Maksymalna wielkość zębatki obsługiwaną przez przerzutkę Sram eTap AXS to 33 zęby (teoretycznie jednak, używając wzoru uwzględniającego różnicę pomiędzy najmniejszą, a największą zębatką powiększoną o różnicę rozpiętości kasety wskazywałby na aż 3 zęby więcej czyli aż 36t).

W przypadku chęci zastosowania szosowego napędu wyposażonego w kasetę 11-50 należy zastosować przerzutkę górską Eagle AXS.

Korba.

Pierwszą i podstawową informacją na temat nowych korb eTap AXS jest fakt, iż ich odsunięcie czyli Q-Factor jest taki sam jak w przypadku pozostałych 11 rzędowych korb Srama. Istotną kwestą jest linia łańcucha. 

  • W przypadku napędu 2x12 Sram RED eTap AXS 2x12 wynosi ona - 45mm
  • W przypadku napędu 1x12 RED eTap AXS  wynosi ona - 44,7mm
  • W przypadku napędu 2x11 oraz 1x11 wynosi ona -  45.5mm

Korby Srama dostępne będą w trzech  wersjach (pod względem przełożeń): jeden blat aero, jeden blat z pająkiem, dwa blaty montowane za pomocą sytemu Direct Mount. Ponadto każda z trzech wersji występowała będzie w dwóch wariantach. Podstawowym będącym klasyczną korbą, lecz przygotowanym pod montaż pomiaru mocy oraz wersji wyposażonej w pomiar mocy spod znaku Quarka.

Jak już zdążyliśmy się przyzwyczaić także nowa odsłona grupy RED eTap AXS wykorzystywać będzie technologię X-Sync czyli naprzemiennie zęby grubsze oraz cieńsze zapewniając lepszą stabilność łańcucha.

Znana z rowerów górskich technologia DUB zawitała do królestwa asfatu. Wszystkie korby Sram RED eTap AXS wykorzystują technologię DUB. Oznacza to jedną korbę współpracującą z wszystkimi rodzajami suportów.  Nowa korba Sram RED eTap AXS jest kompatybilna z następującymi standardami:

  • BB DUB BSA ROAD68
  • BB DUB PF ROAD86.5
  • BB DUB BB30 ROAD68
  • BB DUB PF30 ROAD68
  • BB DUB BB386
  • BB DUB PF30 79-A
  • BB DUB PF30 73-A

Co ciekawe amerykanie zrezygnowali z wspierania włoskiego standardu 70mm.

Zębatki.

Nowa grupa RED eTap AXS dostępna będzie w trzech wariantach. Dwu blatowym, jedno blatowym, oraz jedno blatowym aero. W przeciwieństwie do klasycznych przełożeń czyli np. 53/39 czy 50/34 Sram postanowił zaprezentować coś zupełnie innego. Ową zmianę nazwał technologią X-Range czyli "zwiększony zasięg". Wg konstruktorów marki Sram jest to zmiana podyktowana potrzebami obecnych oraz nadchodzących rowerów przeznaczonych do pokonywania asfaltu oraz bezdroży. Czy jest to krok słuszny? Zobaczymy. Krok z napędami 1x w przypadku rowerów górskich okazał się być krokiem w dobrą stronę.

Korby dostępne będą z następującymi przełożeniami:

  • 2x = 50/37, 48/35 , 46/33
  • 1x = 36, 38, 40, 42, 44, 46 (blat + zębatka)
  • 1x Aerodynamiczny mocowany na 8 śrub = 48, 50

Wszystkie blaty dedykowane do systemu 2x będą mocowane do korby tylko i wyłącznie za pomocą systemu Direct Mount czyli przykręcane bezpośrednio do korby.

Kaseta.

W nowym systemie kasety dostępne będą w rozmiarach 11-26, 10-28, 10-33. Kasety 10-50 and 11-50 ( która nie stanową części grupy, lecz są kompatybilne z systemem eTap AXS). Wszystkie kasety dostępne będą tylko i wyłącznie pod bębenek XDR (czyli patent Srama). 

Łańcuch.

Z reguły koło łańcucha przechodzi się obojętnie lub prawie obojętnie. W tym jednak przypadku obojętność zakrawa o herezję. Ogniwa łańcuchów mają z reguły kształt jaja (w przypadku łańcuchów przeznaczonych min. do BMXów), lub ósemki (w przypadku napędów wielorzędowych. Wynikało to z faktu optymalizacji masy. Projektując nową grupę Sram postanowił przyjrzeć się także kwestii łańcucha.

Nowy łańcuch CN-RED-D1 posiada kształt ósemki przeszlifowanej od góry. Kształt nie jest jednak efektem szlifowania, czy dodania materiału, lecz jego przeniesienia. Nowy łańcuch jest nieco cieńszy niż poprzednik co oznaczało spadek wytrzymałości. Konstruktorzy postanowili zatem "zabrany" z grubości materiał dołożyć do górnej części ogniw zachowując ich wytrzymałość na niezmienionym poziomie. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych napędów marki Srama takę w przypadku nowego "Reda" spinkę łańcucha zaleca się używać tylko jeden raz. Powierzchnie zewnętrzne łańcucha zostały pokryte twardą powłoką wykonaną z chromu (technologia Hard Chrome).

Przerzutka tylna.

Hamulce tarczowe przeszły coś na kształt "liftingu" upodabniającego je do nowej grupy osprzętu. Klasyczne hamulce na obręcz zyskały nieco bardziej aerodynamiczny wygląd oraz zwiększony prześwit na oponę (aż do rozmiaru 28c).

Wagi poszczególnych konfiguracji kształtować się będą następująco

Ceny poszczególnych konfiguracji kształtować się będą następująco.

Grupa dostępna będzie w sprzedaży od zaraz.

Dystrybutorem marki Sram w Polsce jest firma Harfa Harryson ( http://harfa-harryson.com.pl ) oraz firma Aspire ( http://www.aspire.eu/pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl