Tufo S3 25 - test praktyczny

Jakiś czas temu do redakcji zapukał zestaw szytek Elite S3 25 czeskiej marki Tufo. Model S3 jest flagową szytką przeznaczoną do ścigania, następcą modelu S3 Lite. W rozmiarze 23mm waży poniżej 225g (w rozmiarze 25mm poniżej 265g). Z racji na obecne trendy oraz indywidualne preferencje postanowiliśmy przetestować wersję o szerokości 25mm. Wybór podyktowany jest coraz większą popularnością nieco szerszych opon. Już na początku należą się Czechom słowa pochwały. Wyścigowa szytka w rozmiarze 25mm o wadze poniżej 265g plasuje ją w światowej czołówce. Konkurencja zarówno z Włoch jak i Holandii może pochwalić się zbliżonymi wagami. To co plasuje w czołówce model S3 to także gęstość oplotu. W części górnej szytka posiada oplot 375TPI (najwyższy model konkurencji z Włoch posiada zaledwie 320TPI). Tak wysoka wartość oplotu cechuje się bardzo dużą podatnością na odkształcenia. Mówiąc wprost podczas jazdy lepiej dostosuje się do nierówności asfaltu i je tłumi. Ponadto podczas przyśpieszania oraz hamowania mamy większą kontrolę nad zachowaniem roweru. Boczne ścianki szytki posiadają oplot o gęstości 210TPI. Dzięki takiemu zabiegowi posiadamy miękką strefę kontaktu z podłożem oraz sztywniejszą po bokach zapobiegającą nadmiernym deformacją podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Szytki pompowane były do ciśnienia 6,7bar (waga kolarza 62kg). Takie ciśnienie zapewnia optymalny komfort jazdy, noszenie oraz dobrą przyczepność w zakrętach.

Jak przystało na wysokiej klasy szytkę przeznaczoną do ścigania oprócz własności jezdnych wymagać należy także wysokiej odporności na przebicia. Wszak wiele wyścigów zostało przegranych tylko dzięki słabszym oplotom oraz zwykłemu pechowi. Przy tak wyśrubowanych parametrach wagowych model S3 uzbrojony jest podwójną ochronę anty przebiciową. W środkowej części tuż pod warstwą gumy stanowiącą bieżnik znajduje się wąski pasek gumy zwiększający odporność na przebicia w najbardziej newralgicznym obszarze, środku opony. Zaraz pod nim umieszczono dużo szerszy pasek wykonany w technologii CRCA. Jest to nic innego jak pasek super wytrzymałego Vectranu. Przez ponad 4 miesiące jazdy po nie zawsze równych i czystych asfaltach nie udało się ani razu złapać kapcia. Podczas testu przejechaliśmy kilka razy przez krótkie, kilkuset metrowe odcinki szutrowe, lecz nie eksploatowaliśmy nadmiernie szytek po "białych drogach". Bieżnik modelu S3 jest gładki na środku, dzięki czemu zapewnia odpowiednie przyśpieszenie oraz brak oporów toczenia na podczas jazdy na wprost. Jednocześnie po bokach znajduje się delikatna tarka zapewniająca przyczepność na nieco brudniejszych drogach oraz w zakrętach. Musimy przyznać, że podczas zjazdów z prędkościami rzędu 70km/h szytki są przewidywalne i nie da się wyczuć nadmiernego efektu "pływania".

Szytki założone zostały na koła o szerokości 26mm i wysokości obręczy 28mm. Trzeba przyznać, że granica przyczepności nie jest przesunięta tak daleko jak np. w przypadku najwyższego modelu włoskiego odpowiednika lecz zapewnia "spokój ducha" nawet podczas ostrych zjazdów w czasie deszczu. Przekłada się to oczywiście na cenę oraz ocenę za ocenę za przyczepność. Cena modelu S3 25 wynosi 300zł.

Ocena:

  • Cena - 5
  • Jakość - 4
  • Komfort jazdy - 4
  • Wytrzymałość mechaniczna - 4,5
  • Przyczepność - 4
  • Opory toczenia - 4

Dystrybutorem marki Tufo w Polsce jest firma P.H.U. Poręba ( http://www.porebarowery.pl/main/index ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl