Sram NX Eagle czyli najbardziej budżetowy orzeł

Jakiś czas temu podczas spotkania przy kawie ekipa Srama odsłoniła kurtynę i pokazała swoje najnowsze dziecko czyli grupę Sram NX Eagle. Trochę czasu upłynęło i nareszcie możemy państwa oficjalnie poinformować. Otóż "rodzina orłów" jest pełna. O teraz każda grupa napędów mtb z kolekcji Srama dostępna będzie także w wersji Eagle.

Pierwszy rzut oka na wykonanie ugruntował, nas w przekonaniu, że podobnie jak miało to miejsce w przypadku premiery grupy GX Eagle także i nowa grupa NX Eagle może wprowadzić nieco zamieszania w segmencie rowerów najbardziej budżetowych. Mając w rękach poszczególne części grupy nie ma się wrażenia "tandety". Mimo tego, iż jest to najniższa z grup dedykowanych do mtb Sram zadbał, aby przy zachowaniu odpowiedniej ceny wypuścić produkt możliwie jak najbardziej estetyczny. Wydaje nam się, że czasy kiedy to najniższe grupy traktowane były po macoszemu zarówno pod względem działania jak i wyglądu odeszły dawno do lamusa. Obecnie to rynek wymusza estetykę oraz poprawne działanie. Wymagania klientów stale rosną, nawet w segmencie budżetowym.

Pierwszym elementem nowej grupy jest korba. Tutaj z naszej strony wielki plus. Nieco futurystyczny wygląd korby GX Eagle nie każdemu mógł przypaść do gustu. Szerokie ramiona oraz żebra od wewnętrznej strony mogły się nie podobać. Korba NX Eagle swoim wzornictwem nawiązuje do modelu X1. Jej linie są czyste a przejścia płynne. W stosunku do modelu GX Eagle nowa budżetowa korba jest cięższa o ok. 80g. Warto jednak podkreślić, że model NX Eagle wyposażony został w blat wykonany ze stali zamiast z aluminium. Model NX Eagle od razu wykonany został w technologii (suport) DUB.

Specyfikacja techniczna:

  • waga - 705g (z ramionami 175mm i blatem 32T)
  • użyte technologie - X-Sync 2, DUB
  • ilość obsługiwanych przełożeń - 12 rzędów
  • kompatybilność  - wszystkie komponenty w technologii Eagle
  • użyte materiały - ramię (aluminium 6000), blat (stal)
  • sposób mocowania blatu - direct mount
  • dostępne długości ramion - 165mm, 170mm, 175mm
  • cena - 116€ (wersja zwykła), 135€ (wersja fat bike)

Kolejnym elementem nowej grupy jest przerzutka tylna. Jej budowa w porównaniu do poprzedniej 11 rzędowej wersji czy też przerzutki tylnej GX Eagle została nieznacznie przeprojektowana. Dolna część przerzutki a konkretnie strefa dolnego kółka poprzez zastosowanie kółka z charakterystycznym rantem oraz większymi otworami odchudzającymi stała się wizualnie większa. Także wyciągnięty bardziej do tyłu wózek daje więcej przestrzeni ba odprowadzanie błota. W porównaniu do poprzedniej wersji czy też grup wyższych śruba mocująca górne kółko ma łeb od strony szprych. Przycisk blokady wózka Cage lock wzorem grup wyższych powędrował na przednią stronę przerzutki (w poprzedniej wersji umieszczony był z tyłu). Przerzutka obsługuje kasety w zakresach 10-50T oraz 11-50T.

Specyfikacja techniczna:

  • waga - 339g
  • użyte technologie - X-Horizon, X-Actuation, X-Sync 2, Roller Bearing Clutch, Cage Lock
  • ilość obsługiwanych przełożeń - 12 rzędów
  • kompatybilność  - wszystkie komponenty w technologii Eagle
  • użyte materiały - aluminium, stal, śruby ze stali nierdzewnej
  • dostępne opcje kolorystyczne - czarna
  • cena - 119€

Sporemu przeprojektowaniu uległa manetka zmiany biegów NX EAGLE Trigger Shifter. Po pierwsze zniknęły cztery "świecące się" wkręty. Po drugie nową manetkę wykonano w technologii Direct Mount. Od teraz swoim wyglądem tylko nieznacznie odbiegać będzie od swoich droższych członków rodziny.

Specyfikacja techniczna:

  • waga - 112g
  • użyte technologie - X-Actuation, Zero Loss, MatchMaker™ X Integrated
  • ilość obsługiwanych przełożeń - 12 rzędów
  • kompatybilność  - wszystkie komponenty w technologii Eagle
  • użyte materiały - aluminium, tworzywa sztuczne, śruby ze stali nierdzewnej
  • dostępne opcje kolorystyczne - czarny
  • cena - 38€

Największą niespodziankę sprawiła kaseta PG-1230 EAGLE Cassette. Otóż w odnowionej grupie Sram NX Eagle postanowiono zrezygnować z najmniejszej zębatki w rozmiarze 10T i zastosowano zębatkę w rozmiarze 11T. Ponadto do połączenia jej z piastą zamiast standardu XD zdecydowano się na stare, sprawdzone rozwiązanie marki Shimano. Posunięcie uważamy za poniekąd słuszne, ponieważ w segmencie rowerów budżetowych dominują bębenki w standardzie shimano i zaczynający swoją przygodę z kolarstwem nie będą musieli inwestować w nowe koła (wymiana bębenka w niższych modelach kół jest raczej nie możliwa). Ot taki "kamyczek" do ogródka Shimano. Kaseta dostępna będzie w wersji przełożeń 11-50T.

Specyfikacja techniczna:

  • waga - 615g
  • użyte technologie - Power Glide
  • ilość obsługiwanych przełożeń - 12 rzędów
  • dostępne zakresy przełożeń - 11-50T
  • kompatybilność z bębenkami - standard Shimano
  • kompatybilność  - wszystkie komponenty w technologii Eagle
  • użyte materiały - 8 lekkich blatów wykonanych z tłoczonej blachy, 4 blaty wykonane z wysoko wytrzymałej stali, połączone nitami z pająkiem wykonanym z aluminium
  • dostępne opcje kolorystyczne - czarny
  • cena - 110€

Podstawą każdego systemu z rodziny Eagle jest łańcuch. Nie inaczej jest w przypadku nowego łańcucha NX EAGLE Chain. Jest on kompatybilny z wszystkimi napędami z rodziny Eagle. Jedyną istotną różnicę stanowi fakt, iż zarówno płytki jaki i piny są pełne w środku. Mówimy o grupie NX gdzie cena ma dużo większy wpływ na produkt niż waga ostateczna.

Specyfikacja techniczna:

  • waga - 278g (126 ogniw)
  • użyte technologie - Flow Link, Powerlock, X-Sync 2
  • ilość obsługiwanych przełożeń - 12 rzędów
  • kompatybilność  - wszystkie komponenty w technologii Eagle
  • użyte materiały - stal
  • dostępne opcje kolorystyczne - szary
  • cena - 29€

W momencie, w którym czytacie Państwo ten tekst gdzieś w drodze, na jakiejś naczepie, prosto do redakcji zmierza kompletna grupa Sram NX Eagle w celu przeprowadzenia testu długo dystansowego. Gdy tylko pojawi się w naszych rękach nie omieszkamy się z Wami tym faktem podzielić.

Dystrybutorem marki Sram w Polsce jest firma Harfa Harryson ( http://harfa-harryson.com.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl