Sram DUB czyli standaryzacja rozmiarów korb

Kilkanaście lat temu życie kolarza było dużo prostsze. Każde rozwiązanie czy to środek suportu czy mocowanie hamulca posiadało jeden standard. Zatem przy kupnie nowej ramy wystarczyło przekręcić osprzęt ze starej i po kłopocie. Obecnie na każde rozwiązanie "standardów" a w zasadzie należałoby napisać "opcji" mamy kilka.  Kwestią czasu był fakt, iż ktoś w końcu weźmie się z powrotem za standaryzację, lub przynajmniej spróbuje zapanować nad chaosem. Tym kimś okazała się marka Sram, która postanowiła zabrać się za temat standardów korb oraz środków suportu i zaproponowała technologię DUB (Durable, Unifying, Bottom Bracket). Inżynierowie ze Srama za cel obrali sobie stworzenie jednego rodzaju korby wraz z osią suportu, która pasowałaby do każdej możliwej ramy rowerowej. Zadanie z rodzaju tych z "gwiazdką". 

Obecnie w głównych standardów środków suportu jest osiem.

Są to:

  • BSA 68
  • BSA 73
  • BSA 100
  • PF 89.5
  • PF 92
  • PF 121
  • BB30 73
  • PF30 73

Zaprojektowanie jednej korby oraz odpowiednich środków suportu nie było zatem prostym zadaniem. Inżynierowie ze Srama chcieli bowiem połączyć w technologi DUB kilka aspektów takich jak lekkość, sztywność, trwałość oraz szczelność. Na początku należało przyjąć pewne założenia. Za sprawą testów okazało się, że na trwałość środka suportu nie wpływa wielkość użytych kulek (jak potocznie się sądzi), lecz jakość uszczelnienia. Kolejną kwestią do ustalenia była średnica osi korby. W tym przypadku należało wziąć pod uwagę zarówno wagę jak i sztywność. Zakres w którym należało się poruszać mieścił się zakresie 24 do 30mm. Swoje prace zaczęli od rozmiaru 24mm czyli standardu GXP (obecnie najtrwalszego rozwiązania marki Sram) i stopniowo szli w górę w celu zwiększenia sztywności oraz redukcji masy (przy zachowaniu trwałości). Ostatecznie średnica osi korb systemu DAB wynosi 28,99mm. Gdy inżynierowie doszli do zgody odnośnie założeń czas przyszedł na opracowanie jednej osi korby wraz z odpowiednimi środkami suportu, dzięki którym możliwe będzie przykręcenie jej do każdej dostępnej na rynku ramy. Należało przy tym również uwzględnić także piasty w standardzie (BOOST) oraz rowery typu Fatbike (4" oraz 5"). Ostatecznie korby w standardzie DUB występują w 4 wersjach: standard, BOOST, FAT 4", FAT 5". Wiele? Tak, ale i tak mniej niż do tej pory.

Jedynym ograniczeniem w porównaniu do klasycznych korb okazał się rozmiar zębatek. W przypadku technologi DUB najmniejszą zębatką, którą możemy zamocować jest 30T. 

Sram oferuje korby w systemie DUB w następujących konfiguracjach:

  • SRAM XX1 – 30/32/34/36/38T
  • SRAM X01 – 30/32/34/36T
  • inne modele – 30/32/34T

Jak już pisaliśmy powyżej, Sram za cel obrał także redukcje wagi. Korby w systemie DUB są lżejsze niż oferowane do tej pory (mówimy tutaj o komplecie korba + środek suportu).

Przykładowo:

  • SRAM XX1 DUB™, 175mm, 32T + środek suportu - 498g
  • SRAM XX1 GXP, 175mm, 32T+ środek suportu - 576g

Na początek w systemie DUB dostępne będą następujące korby:

  • XX1 EAGLE™ DUB™ SL - 570€-585€
  • X01 EAGLE™ DUB™ - 540€-550€
  • GX EAGLE™ DUB™ - 150€-205€
  • DESCENDANT CARBON DUB™ - 290€
  • DESCENDANT 6K DUB™ - 115€
  • STYLO CARBON DUB™ - 290€-345€
  • STYLO 6K DUB™ - 115€

Na samym standardzie marka Sram nie poprzestała. Przy projektowaniu technologi DUB wzięto także pod uwagę dwa dodatkowe aspekty. Są nimi łatwość montażu (korby w systemie DUB montuje i dokręca się o wiele łatwiej) oraz sposób montażu (nie potrzebujemy żadnych specjalistycznych kluczy).

Korby w systemie DUB dostępne będą w sprzedaży od lutego 2018.

Dystrybutorem marki Sram na Polskę jest firma Harfa Harryson ( http://harfa-harryson.com.pl ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl