Pirelli zaprezentowało światu zestaw opon szosowych.

14 czerwca w siedzibie marki Pirelli w Mediolanie została zaprezentowana wspominana przez nas jakiś czas temu rodzina opon do rowerów szosowych. Opony Pirelli PZero Velo są wynikiem dwuletnich badań, udoskonalania, analiz oraz testów drogowych. Zasadniczo na to czy opona jest doskonała czy przeciętna wpływa wiele czynników. Jednak najważniejszym z nich jest użyta mieszanka gumy. Na potrzeby opon serii PZero Velo laboratorium chemiczne Pirelli opracowało zupełnie nową mieszankę gumy zawierającą specjalnie ukształtowane molekuły dwutlenku krzemu czyli SmartNet Silica.

Mieszanka została opracowana w Milan Bicocca Technology & Innovation Centre przez tych samych chemików, który odpowiedzialni byli za opracowanie mieszanki F1 P Zero compound używanej w oponach formuły 1. Molekuły krzemu w przypadku technologii SmartNet Silica mają nieco inny niż standardowy kształt. Molekuły dwutlenku krzemu używane do produkcji opon zwykle mają kształt okrągły. Zatem ich wzajemne przemieszczanie się oraz własności są w każdym kierunku takie same. W przypadku technologii SmartNet Silica jest inaczej. Cząsteczki mają kształt rurek. Umieszczając je w oponie wzdłużnie do kierunku jazdy uzyskujemy inne własności opony w przypadku jazdy na wprost a inne w zakrętach. Coś wam to mówi? O tak Na nieco zbliżonej zasadzie działa technologia Graphene + używana przez markę Vittoria. Jak wysiłki chemików z Mediolanu i 110 letnie doświadczenie marki Pirelli w wyścigach poradzi sobie z grafenem, "materiałem przyszłości" zobaczymy.

Ponadto regularna siatka kierunkowo ułożonych podłużnych molekuł dwutlenku krzemu korzystnie wpływa na poprawę odporności na przebicie oraz żywotność opony.

Pierwszym modelem z kolekcji jest model PZero Velo. Jest to opona przeznaczona do treningów oraz ścigania się w zawodach. Hasło reklamowe modelu PZero Velo "trenuj, ścigaj się, wygrywaj". Lata doświadczeń zbieranych podczas największych wyścigów zarówno samochodowych jak i motocyklowych zaowocowały powstaniem królewskiej opony do wygrywania.

Cechami charakterystycznymi modelu mają być małe opory toczenia, przyczepność na każdej nawierzchni bez względu na warunki atmosferyczne, tłumienie nierówności, ochrona przed uszkodzeniem oraz zwiększona żywotność. Zwiększoną odporność na przebicie osiągnięto min. poprzez zastosowanie pod warstwą bieżnika paska wykonanego z włókien aramidowych.

Specyfikacja oraz dostępne rozmiary modelu PZero Velo:

Kolejnym modelem jest przeznaczony do treningów oraz wyścigów model PZero Velo 4s. Jest to opona typu całorocznego czyli dedykowana do jazdy w okresie od jesieni do wiosny. 

Z tego powodu zwiększone poprzez nieco bardziej rozbudowany bieżnik zostały własności odprowadzania wody spod opony. Ponadto w stosunku do modelu PZero Velo model PZero Velo 4s posiada zwiększoną odporność na przebicie oraz żywotność. Niestety takie zabiegi poskutkowały zwiększeniem oporów toczenia. Myślę jednak, że w okresie jesienno zimowym ważniejsze jest "dotarcie cało" do domu niż łatanie opony gdzieś w lesie podczas jesiennej ulewy.

Specyfikacja oraz dostępne rozmiary modelu PZero Velo 4s:

Ostatnim modelem z rodziny jest model PZero Velo TT. Model ten ze względu na przeznaczenie pozbawiony został wszelkich elementów wpływających na zwiększenie "masy rotującej" oraz oporów toczenia. Wiadomo, że podczas czasówki upływający czas jest nieunikniony a przeciwnik niewidoczny. Także zwiększona żywotność nie była kluczowa. Pożądane natomiast było zmniejszenie oporów powietrza oraz zawirowań generowanych przez oponę. Tym sam model PZero Velo TT jest najszybszą oponą w całej rodzinie.

Liczne upadki podczas czasówek, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów lub też spowodowane brudną nawierzchnią skłoniły konstruktorów z Pirelli do poprawienia przyczepności w zakrętach przy jednoczesnym zmniejszeniu oporów toczenia oraz zmniejszeniem oporów powietrza.

Specyfikacja oraz dostępne rozmiary modelu PZero Velo TT:

Opony będą dostępne w sprzedaży od sierpnia tego roku.


o autorze

Szymon Barczyk

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl