Buty szosowe Gaerne G.Stilo + - test

Już po otwarciu pudełka moim oczom ukazały się gustownie skrojone buty w najmodniejszym ostatnio kolorze fluo przyjemnie kontrastującym z zawsze modną i elegancką czernią. Pięta po obu stronach wzmocniona widocznymi carbonowymi wstawkami, na zewnętrznej stronie buta nazwa producenta. To co rzuca się w oczy to mnogość otworów wentylacyjnych umieszczonych w środkowej części cholewki oraz języku. Nie było mi dane jeździć w G.Stilo + w ekstremalnych upałach ale badając grubość wyściółki w środku buta (microfibra)oraz widząc cholewkę naszpikowaną otworami wentylacyjnymi, mogę być spokojny o komfort termiczny podczas długich, letnich jazd. Na ekstremalne upały Gaerne proponuje swój model G.Stilo + Summer

Dodatkowe otwory umieszczono również w podeszwie o czym przekonałem się podczas deszczowego treningu. Przy umiarkowanym deszczu, po około godzinie jazdy poczułem że mam mokre stopy. Dodam że miałem założone wodoodporne ochraniacze, Woda z jezdni mogła dostać się do G.Stilo + tylko przez otwory w podeszwie. Należy pamiętać jednak że jest to typowy but wyścigowy najwyższej klasy, gdzie pierwszorzędne znaczenie ma maksymalna wydajność pedałowania oraz komfort termiczny. Z tej racji mogę przymknąć oko na wspomnianą niedogodność i tłumaczyć sobie że włoscy prosi również doświadczają takich ''niedogodności''.

Air Ventilation System (cholewka) oraz Comfort Fit Tongue (język) to systemy wentylacji tego obuwia. Jeśli już jesteśmy przy podeszwie - jak przystało na najwyższy model producenta, jej materiał mógł być jeden. Carbon z widoczną swoją fakturą to materiał z którego w całości wykonano podeszwę. Maksymalnie cienka podeszwa gwarantuje pełne wykorzystanie nacisku stopy a jej bliskość od bloku maksymalne przeniesienie mocy w pedały. Cały patent nazwano EPS LIGHT WEIGHT FULL CARBON SOLE. W jej tylnej części znajduje się demontowalna gumowa ''stopka'' pomocna przy chodzeniu (chroni równocześnie podeszwę przed porysowaniem), podobny element znajduje się w przedniej części (niedemontowalny). 

Środkowa i przednia część podeszwy to wspomniane wcześniej otwory wentylacyjne. Jak to w wysokich modelach obuwia szosowego, na podeszwie znajduje się podziałka ułatwiająca precyzyjny montaż bloków. Jak zapewnia producent, obuwie kompatybilne są ze wszystkimi obecnie używanymi pedałami. Dla osób zastanawiających się nad zakupem G.Stilo + sugeruję udanie się do profesjonalnego studia Bike Fittingu w celu poprawnego ustawienia bloków. Posiadając bowiem sprzęt tej klasy nie wypada bowiem bawić się w rzemiosło w piwnicy. Anatomiczne wkładki, z wypustkami na odwrotnej stronie mają na celu zapewnienie najbardziej odpowiedniego mikroklimatu. 

Zdziwiło mnie jednak iż nie są one termo formowalne, z pewnością jeszcze bardziej zwiększyłoby to połączenie użytkownika z butem a co za tym idzie transfer mocy. Konkurenci na tym poziomie technologicznym w standardzie dodają wspomniane wkładki. Wkładka oraz całe wewnętrzne wykonanie obuwia jest na naprawdę wysokim poziomie - buty pomimo jazd w wilgotnych warunkach mają zapach podobny jak wtedy gdy wyjąłem je z pudełka po raz pierwszy. 

System BOA na dobre zagościł w obuwiu MTB jak i szosowym. Żywiłem do niego uraz ( pęknięta linka w bucie przed wyścigiem), jednak powoli on mija. Na nowo zakochuję się w nim ( w tym sezonie wszystkie moje buty go posiadają). Należy jednak uważać, o ile we wczesnej fazie jazdy wszystko wydaje się ok, później może dojść do drętwienia stopy (zbyt mocne skręcenie butów), co za tym idzie zmniejszenia efektywności pedałowania. Jednak po kilku jazdach z pewnością dojdziesz z BOA do porozumienia i stwierdzisz że to jeden z lepszych systemów ''sznurowania'' obuwia kolarskiego. W kąt odłożysz swoje wysłużone ''kapcie'' zapinane na rzepy, lub dasz im jeszcze szansę i przeznaczysz je jako buty na zimę. Dodatkowo z pewnością docenisz łatwość jego regulacji podczas samej jazdy. Gumowe wykończenie pokręteł sprawia że nawet w deszczowy dzień dociąganie linek jest bajecznie proste. 

W G.Stilo + znajdują się dwa niezależne pokrętła. Przejście z niskich modeli obuwia szosowego na G.Stilo + może być szokiem dla stopy. Sztywna podeszwa plus BOA z pewnością wymaga przyzwyczajenia, nie należy się jednak zrażać po pierwszej przejażdżce w tych butach. Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo kolor obuwia już sam w sobie jest widoczny z dużej odległości nawet w pochmurne dni. W tylnej, czarnej części cholewki umieszczono skromny element odblaskowy. Dla wszystkich maniaków estetyki i nieskazitelnego wyglądu mam dobrą wiadomość. Zewnętrzna, śliska struktura butów z łatwością daje się czyścić. Osobiście polecam do tego sprawdzonego w kuchni Cif-a i gąbkę. Po takim zabiegu każde buty o śliskiej cholewce wyglądają jak nowe. Producent w komplecie dodaje worek do transportu obuwia. 

Buty dostępne są w czterech wersjach kolorystycznych - żółte (dla mnie to fluo), czerwone, czarne i białe. Rozmiary od 39-46 (są też ''połówki'' w niektórych rozmiarach).

Obuwia G. Stilo używa Andre Greipel oraz cała ekipa Lotto Soudal myślę że wszelkie pisanie o ich niebywałej sztywności i zaletach jest więc zbędne... 

Cena blisko 370 Euro nie ma znaczenia na tym poziomie i nie powinna nikogo szokować, wszak są to buty stworzone do wygrywania etapów największych Tourów świata. Niestety nie mamy przedstawiciela Gaerne w Polsce, najbliższy znajduje się w Czechach. Jeżeli nużą Cię już pospolite marki obuwia lub nie jesteś pewny czy firma produkująca mostki, ramy i okulary na pewno daje radę w branży obuwniczej koniecznie odwiedź tę stronę

Użyte technologie: 

TSS - system zapewniający perfekcyjną pozycję stopy wewnątrz obuwia

BOA- system szybkiego i precyzyjnego sznurowania obuwia. Zapewnia on maksymalny komfort oraz przeniesienie energii kolarza w rower

Air Ventilation System

Comfort Fit Tongue

Heel Cup

EPS Comfort Insole

Dual FCS

Masa 275g 

Oceny:

jakość/wykonanie 4,5
wygląd 5
cena 4
komfort 4,5


o autorze

Małgorzata Mazurek

komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl