Trek - Kampania bezpieczeństwa "Podstawy Świadomości"
1 marca Trek ruszył z globalną kampanią bezpieczeństwa „Podstawy Świadomości” na którą składają się trzy podstawowe praktyki:
1. Zawsze włączone (światła)
2. Biomechanika
3. Kontrast
Kampania ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów na drogach poprzez uświadomienie, jak wielki wpływ na bezpieczeństwo ma bycie widocznym na drodze.
List do wszystkich rowerzystów
Wybierz się na przejażdżkę i porównaj sytuację teraz z tym, jak ulice wyglądały 15 lat temu. Co widzisz? Więcej rowerzystów, więcej pasów rowerowych i lepszą infrastrukturę rowerową. To prawdziwy postęp.
Dzięki aktywistom społecznym na drogach jest teraz więcej rowerzystów niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak pomimo rozwoju kolarstwa w ostatnich 15 latach, śmiertelność wśród rowerzystów w wypadkach drogowych nie zwiększyła się proporcjonalnie do ich rosnącej liczby na drogach (NHTSA 2014). Wniosek: kolarstwo staje się bezpieczniejsze w przeliczeniu na przejechane kilometry. Jednak dopóki liczba wypadków śmiertelnych nie spadnie do zera, pozostaje wciąż sporo do zrobienia.
W zeszłym roku Trek zlecił naukowcom z Uniwersytetu Clemson zbadanie, co wpływa na to, że rowerzyści są lepiej widoczni przez kierowców. Co się z niego dowiedziałem: są proste kroki, dzięki którym nasza kariera kolarska nie zakończy się niespodziewanie.
Przejeżdżam prawie 10000 km rocznie. Prawie zawsze dojeżdżam do pracy w Waterloo na rowerze i z własnego doświadczenia wiem, jakie korzyści dają właściwe środki bezpieczeństwa. Chcę, byś Ty i wszyscy inni rowerzyści byli bezpieczni na drodze. Dlatego prezentujemy na tych stronach nasze zalecenia odnośnie dbania o swoją widoczność.
Każdy rowerzysta to dla kogoś syn, córka, mąż, żona, brat, siostra, ojciec, matka lub przyjaciel. Każdy rowerzysta jest kimś dla kogoś, w tym ja i Ty.
Wyróżnijmy się razem.
John Burke
Prezes, Trek Bicycle
W dalszej części artykułu znajdziesz porady pozwalające polepszyć widoczność i wyróżnić się w sytuacjach, gdy ma to naprawdę znaczenie. Zalecenia te oparte są na wnioskach z wciąż trwającego badania nad bezpieczeństwem prowadzonego przez Uniwersytet Clemson. Podstawy świadomości, czyli światła zawsze włączone, biomechanika i kontrast, przedstawione są tutaj zgodnie z hierarchią - dobrze, lepiej i najlepiej.
Wykorzystanie świateł do jazdy dziennej to dobry sposób na bycie widocznym, ale najlepsza kombinacja to światła do jazdy dziennej, podkreślenie ruchów części ciała i wybranie odzieży kontrastującej z otoczeniem. Im więcej z podstaw wykorzystujesz podczas jazdy, tym bardziej się wyróżniasz.
I. DOBRZE
PRZEDNIE I TYLNE ŚWIATŁA, W DZIEŃ I W NOCY
MIT
Światła mają znaczenie tylko w nocy.
RZECZYWISTOŚĆ
Dzięki przednim i tylnym światłom do jazdy dziennej zdecydowanie łatwiej Cię zobaczyć.
80% WYPADKÓW ZDARZA SIĘ W CIĄGU DNIA.
NHTSA, 2015
CO SKŁADA SIĘ NA ŚWIATŁO DO JAZDY DZIENNEJ?
Niektóre z najlepszych rozwiązań w kolarstwie pochodzą z branży samochodowej. Na przykład, możemy podziękować samochodom i motocyklom za zawieszenie oraz hamulce tarczowe. Dziś samochody są standardowo wyposażone w światła do jazdy dziennej, bo zmniejsza to prawdopodobieństwo udziału w kolizji. Nie trzeba być geniuszem, by przenieść tę logikę do kolarstwa.
Jednak światło światłu nierówne. Nawet takie zaprojektowane z myślą o wyjątkowej jasności mogą nie być zbyt skuteczne w ciągu dnia. Prawdziwe światło do jazdy dziennej oferuje określone skupienie wiązki, tryb migoczący i właściwy zasięg. Bez tego, to po prostu światło.
1. SKUPIENIE
Kontrola światła pozwala na osiągnięcie silniejszego i sięgającego dalej snopa światła. Bez skupienia wiązki, światło może wydawać się jasne, ale nie będzie tak dobrze widoczne w dzień.
2. MIGOTANIE DZIENNE
Większość świateł tylnych wykorzystuje jednostajne migotanie. Jest ono mniej widoczne niż migotanie, którego intensywność i wzór ciągle się zmieniają, jak w przypadku ustawienia „Migotania dziennego” świateł do jazdy dziennej Bontrager.
3. ZASIĘG
Światło do jazdy dziennej musi być widoczne z odległości co najmniej 400 m. Przy mniejszym dystansie kierowcy nie mają dość czasu na reakcję.
A jak wyglądają statystyki z jazdy z włączonymi światłami dziennymi?
Wypadki z udziałem rowerów
SPADEK O 33%
Światła do jazdy dziennej na rowerze znacząco zmniejszają prawdopodobieństwo kolizji.
Madsen, i in., 2013.
Wypadki z udziałem samochodów
SPADEK O 25%
W przypadku samochodów wykorzystanie świateł do jazdy dziennej spowodowało zmniejszenie liczby kolizji
o 25%.
Paine, i in., 2006
Wypadki z udziałem motocyklI
SPADEK O 13%
W przypadku motocyklów wykorzystanie świateł do jazdy dziennej spowodowało zmniejszenie liczby kolizji
o 13%.
JEŚLI MASZ ZROBIĆ TYLKO JEDNĄ RZECZ, ZRÓB WŁAŚNIE TO
Światła do jazdy dziennej zdecydowanie zmniejszają prawdopodobieństwo wypadku w przypadku samochodów, motocyklów i rowerów. Światła tu przedstawione spełniają wymagania stawiane światłom do jazdy dziennej.
TYLNE ŚWIATŁO FLARE R
Widoczne w dzień tylne światło o jasności 65 lumenów zapewniające zrównoważoną wiązkę widoczną z odległości 2 km.
FLARE R CITY
Widoczne w dzień światło tylne, które generuje 35 lumenów odpowiednio skierowanego światła, zapewniając widoczność w mieście w dzień i w nocy.
ION 100 R
Niewielkie, ładowane przez USB światło, które z łatwością daje się założyć na każdy rower.
ION 350 R
Niskoprofilowe światło, łatwe do założenia na kask lub na kierownicę, z którym rowerzysta widzi lepiej i jest lepiej widziany.
ION 800 R
Specjalnie dobrana optyka, 800 lumenów światła i pięć trybów pracy w stylowej obudowie umożliwiającej ładowanie przez USB.
W ciągu kilku dni opublikujemy test oświetlania rowerowego a znajdziecie w nim lampki ION 700 RT, ION 800 RT, FLARE RT oraz sterownik bezprzewodowy umożliwiający kontrolę nad wymienionymi lampkami oraz innymi urządzeniami z interfejsem ANT+.
II. LEPSZE
BIOMECHANIKA
WYRÓŻNIJ RUCHOME CZĘŚCI CIAŁA
Mózg wypracował różne sposoby ochrony, w tym wyjątkową zdolność do rozpoznawania biologicznej formy na podstawie zaledwie paru wskazówek. Innymi słowy, naprawdę łatwo nam się dostrzec nawzajem. Tego nie trzeba uczyć, to instynktowne zachowanie zwane „czułością na ruch biologiczny”.
Kiedy jedziesz na rowerze to ruch w górę / w dół podczas pedałowania pozwala Cię rozpoznać jako człowieka. W nocy podkreśl swoje stopy, kostki i nogi za pomocą produktów z elementami odblaskowymi. W dzień noś fluorescencyjne skarpetki, buty, ochraniacze na buty lub ocieplacze.
MIT
Wystarczy fluorescencyjna koszulka.
RZECZYWISTOŚĆ
Jeśli chcesz, by inni mogli łatwo Cię rozpoznać, podkreślenie ruchomych części ciała, czyli stóp i nóg, ma zdecydowanie większy wpływ na widoczność. Oznacza to noszenie fluorescencyjnej odzieży w dzień i odblaskowych materiałów w nocy.
ROWERZYŚCI SKUTECZNIE ZWRACAJĄCY UWAGĘ NA RUCHOME CZĘŚCI CIAŁA SĄ DO 83% BARDZIEJ WIDOCZNI.
Wood, i in., 2012
MAŁE, ALE O WIELKIM ZNACZENIU
Jeśli chodzi o widoczność, małe rzeczy robią wielką różnicę. Wyróżnij się, zakładając buty, skarpety i ocieplacze podkreślające ruchome części ciała.
III. NAJLEPSZE
KONTRAST - WYBIERZ ODPOWIEDNI SPRZĘT NA DZIEŃ
Widoczność zależy od kontrastu.
MIT
Kiedy pojawia się słońce, kolarze stają się dobrze widoczni.
RZECZYWISTOŚĆ
Widoczność wymaga kontrastu. Noszenie fluorescencyjnej odzieży w dzień pomaga się wyróżnić.
WYKAZANO, ŻE ELEMENTY FLUORESCENCYJNE ZMNIEJSZAJĄ RYZYKO WYPADKU ROWERZYSTY AŻ O 53%.
Lahrmann & Madsen, 2015
Fluorescencyjny kolor sprawdza się u rowerzystów w dzień, bo pomaga nam wyróżnić się na tle otoczenia. Jednak kiedy nie ma słońca, odzież fluorescencyjna w niczym nie przewyższa tej ciemniejszej.
To niesamowite, że potrzeba całego zespołu ekspertów ds. percepcji, aby przypomnieć nam jedną prostą rzecz: w ciemności absolutnie nic nie widać.
W dzień sprawdza się odzież w kolorze fluorescencyjnym. W nocy, tylko odblaskowe materiały są Twoim przyjacielem.
WYBIERZ ODPOWIEDNI SPRZĘT NA NOC
MIT
Odzież fluorescencyjna sprawdza się w nocy.
RZECZYWISTOŚĆ
W ciemności fluorescencyjna kurtka nie jest nawet trochę bardziej widoczna niż czarna. Nigdy nie polegaj w nocy na samej fluorescencyjnej odzieży. W nocy wyróżniają Cię odblaskowe elementy.
ELEMENTY ODBLASKOWE W NOCY ZWIĘKSZAJĄ WIDOCZNOŚĆ O 72%.
Wood, i in., 2013
Kontrast w nocy zapewnia nie fluorescencyjność a odblaskowość. Zawsze jeźdź ze światłami i w odzieży zapewniającej widoczność.
ODNOŚNIKI
Lahrmann, H., & Madsen, T. K. O. (2015). The safety impact of a yellow bicycle jacket. Safety Science.
Madsen, J.C.O., T. Andersen, and H.S. Lahrmann. (2013). Safety effects of permanent running lights for bicycles: A controlled experiment. Accident Analysis & Prevention. 50: 820-829.
NHTSA’s National Center for Statistics and Analysis. (2015, May). Bicyclists and other cyclists: 2013 data. (Traffic Safety Facts. Report No. DOT HS 812 151). Washington, DC: National Highway Traf c Safety Administration.
Paine, M., Paine, D., Haley, J., & Cock eld, S. (2006). Daytime Running Lights for Motorcycles. Proceedings of the 19th International Technical Conference on the Enhanced Safety of Vehicles (ESV).
Wood, J. M., Tyrrell, R. A., Marszalek, R., Lacherez, P., & Carberry, T. (2013).
Bicyclists overestimate their own night- time conspicuity and underestimate the bene ts of retrore ective markers on the moveable joints. Accident Analysis & Prevention, 55, 48-53.
Wood, J. M., Tyrrell, R. A., Marszalek, R., Lacherez, P., Carberry, T., & Chu, B. S. (2012). Using re ective clothing to enhance the conspicuity of bicyclists at night. Accident Analysis & Prevention, 45, 726-730.
komentarze