Rose Xeon CDX Cross-3000. Niemcy ponownie atakują światowych liderów.

Inżynier Rose Bikes Jurgen Telahr stworzył serię rowerów przełajowych Xeon CDX Cross, która jest nowością w kolekcji niemieckiego producenta na rok 2016/2017. Seria powstała z myślą o tych użytkownikach, którzy chcieliby mieć zarówno rower przełajowy jak i szosowy, a niekoniecznie stać ich na zakup dwóch rowerów! Właśnie seria Xeon CDX Cross stanowi taki kompromis. Dlatego też w ramie są m.in. otwory do montażu błotników i bagażnika. Wcale to nie ujmuje mu ambicji bycia rasowym ścigaczem, uwierzcie mi na słowo. Niemiecka manufaktura, której produkty gościły już u nas w roku ubiegłym (Pro RS-2000MR. Big oraz Psycho Path) tym razem przysłała nam do sprawdzenia model oparty na karbonowej ramie - Xeon CDX Cross-3000.

Miazga i nokaut - słowa może niezbyt wyszukane, jednak w najlepszy sposób opisujące ten rower. Przeglądając na konkurencyjnym portalu porównanie rowerów przełajowych, gołym okiem dostrzegłem że Cross-3000 nie ma sobie równych jeżeli chodzi o osprzęt, masę oraz cenę. Nie będę wnikał tu w sztywność ramy i inne wartości mierzalne w laboratorium. Jeżeli chodzi o trzy wspomniane elementy które w są wiodące przy wyborze roweru przez klienta detalicznego, Rose bije wszystkie oferty na głowę. 

Tradycyjnie przełajówka (podobnie jak inne rowery Rose) dotarła w dużym kartonie. Montaż przedniego koła, sztycy wraz z siodełkiem, ustawienie kierownicy i można ruszać w drogę. 54 to rozmiar który zawsze wybieram w przypadku szosówek jak i przełajówek, taki też otrzymałem. W testowym rowerze zamontowano wspornik kierownicy 110mm, zbyt wiele wg mnie. Założyłem Eastona EA70 90mm (paradoksalnie wyjęty z Mr.Biga- tam okazał się zbyt krótki). Te 2 cm różnicy potrafią wiele zmienić. Pierwsze obroty korbą to wyczuwalna sztywność roweru. Czuć że rower się błyskawicznie napędza, połączenie karbonowej ramy, widelca (tapered) oraz sztywnych osi przód 15mm+tył 12mm powodują że każdy watt włożony w korby zostaje przekazany w napędzenie tego cacka. Dodatkowo karbonowa kierownica Ritchey Evo Curve jest sztywna, ale jednocześnie świetnie tłumi drgania podczas jazdy po nierównym podłożu. Według mnie można bardzo wiele zyskać na komforcie jazdy zakładając właście karbonową kierownicę do roweru. To samo tyczy się sztycy - w tym modelu użyto karbonowej Rose RC-170 z offsetem (350mm, 27,2mm) Jeżeli chodzi o samą ramę - wizualnie wyróżnia się ona spośród produktów konkurencji budową tylnego trójkąta. Dodatkowo masywny zacisk podsiodłowy pasujący tylko do tej ramy. Nie życzę nikomu zerwania gwintu we wspomnianym zacisku tuż przed startem w wyścigu...

Napęd to kompletna Ultegra 6800, wraz z hamulcami tarczowymi. Myślę że tarcze na dobre zagościły w cyclocrossie i raczej ciężko będzie je przegonić z tej odmiany kolarstwa. Przemawiają za nimi odporność na warunki pogodowe, moc i szybkość hamowania a także nie tak częsta konieczność regulacji jak w przypadku hamulców szczękowych. Po jazdach na tarczówkach zamontowanych w Rose podtrzymuję moją opinię że to właśnie Japończycy są przodownikami w tej branży. 

Jeżeli chodzi o napęd to nie było z nim żadnych problemów (poza spadającym sporadycznie łańcuchem z korby). Jednak jest to wina złęj regulacji przedniej przerzutki, w żadnym wypadku braku precyzji. Ultegra 2x11 jest niczym kałasznikow- szybka i niezawodna, błoto czy śnieg to dla niej nie problem. Jeździłem na elektronice jednak przy dwóch blatach nie mogę się z nią dogadać. Chyba już jestem stary, dlatego stawiam na tradycyjne przerzutki jakie zamontowano w tym rowerze. Jednym słowem - Shimano jest dla mnie numerem jeden jeśli chodzi o szybkość i precyzję działania. 

Wspomniana korba miała długość 172,5mm i była dwurzędowa. Tarcze 46/36 zębów. Gdybym miał kupować wybrałbym dwa blaty. Dlaczego? Ano dlatego że byłby to mój rower treningowy w lecie. Tak, chętnie zamieniłbym szosówkę właśnie na rower przełajowy. Możliwość montażu dwóch koszyków na bidon w ramie utwierdzają mnie że to dobry pomysł. Zamiast trzech (MTB, szosa i przełaj) można ograniczyć się do dwóch, przy czym w szosie i przełajówce wymieniać tylko opony. Żeby nie było tak różowo, mam dla Was złą wiadomość (dla siebie też). Pamiętajcie że Cross- 3000 ma sztywną oś z tyłu i nie zamontujecie tam PowerTap-a. Czar prysnął...Oczywiście użytkownicy Steges-a i korb z pomiarem mocy są tu wygrani.

Fotel Ergon jest  dosyć szeroki ale wygodny. Mimo to nie pasuje mi wizualnie do ściganckiego designu tego roweru. Pamiętać należy że w konfiguratorze na stronie producenta bez problemu zamienimy go na coś bardziej anorektycznego. Koła DT R23 Spline Disc, na nie nawinięta taśma DT umożliwiająca przerobienie ich na bezdętki (wentyle w zestawie). Próbowałem tego patentu, nie polecam w rowerze przełajowym. Przynajmniej jeżeli macie w zamiarze agresywną jazdę, skoki przez przeszkody lub dosyć wyboistą trasę (jednym słowem to z czym wiąże się przełaj). Uchodzenie powietrza przy rancie opony, podczas dobicia lub duże ryzyko jej ''zwinięcia'' przy niskim ciśnieniu powodują że odradzam. Podczas jednego z treningów 2X musiałem dopompowywać koło ( uszczelnione było mlekiem). Jeżeli macie zamiar jezdzić po szosie- przerabiajcie śmiało na tubelessa, jednak nie do takiej jazdy ten rower został stworzony...

Opony Racing Ralph dają radę praktycznie wszędzie, gęsto umieszczone klocki faworyzują je jednak na szybkich i suchych trasach lub częściowo zmrożonych. Tak jak z innymi komponentami - opony wybiera się w konfiguratorze przy składaniu zamówienia. 

Rower dostępny jest w rozmiarach 51, 54, 57, 59 i 62 cm i dwóch wersjach kolorystycznych.  Katalogowa waga 7,95kg ( +-5%) stawia ten rower na szczycie w tej klasie cenowej i osprzętowej. W celu dobrania odpowiedniego rozmiaru odsyłam na stronę producenta. Cena katalogowa Rose CDX Cross- 3000 to 2499 Euro. Czy wiele? Niewiele, zważywszy na fakt że w tej cenie mamy uniwersalny rower na bardzo dobrym osprzęcie, niewymagający tunningu wagowego a jeżeli już to nie będzie on kosztowny. Xeona CDX można zakupić również w wersji Gravel.

Oceny:

wygląd- 4

osprzęt/masa/cena- 4,5

działanie- 4

Specyfikacja:

rama - High Modulus Aerospace Carbon Fibre T30/40, H.O.C. technology, from approx. 1040High 

widelec - Performance Disc, 1 1/8" - 1.5", full carbon

koła - DT Swiss R 23 Spline Disc, front: 15/100 rear: 12/142 mm thru axle

opony - Schwalbe Racing Ralph Evo PSC, 33 c

korba - Shimano Ultegra 6800 46/36

przerzutka tył - Shimano Ultegra 6800 GS 

przerzutka przód - Shimano Ultegra CS-6800 11-speed 

manetki - SHIMANO ST-RS685 / BR-RS805 Flat Mount ohne Adapter 25mm Schraube 1700mm

łańcuch - Shimano CN-HG700 11-fach Shimano Ultegra FD-6800Shimano 

hamulce/tarcze - BRRS-805 SM-RT99 160/140

sztyca - ROSE RC-170 Flex Carbon 350 mm

siodło - Ergon SMC-40 Sport Gel 

kierownica - Ritchey WCS Evo Curve

owijka - fi´zi:k Microtex

wspornik kierownicy - Ritchey WCS C220

podkładki kierownicy - Alu Spacer 20mm (2x10mm)


o autorze

Małgorzata Mazurek

Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

WydarzeniaWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • 34-300 Żywiec, Folwark 21/25
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl