Białe kołnierzyki przesiadają się na rowery

Do biura na dwóch kółkach? Dlaczego nie! Przybywa Polaków wybierających rower jako środek transportu: na zakupy, do szkoły, a nawet do pracy. Trend ten zauważyli także pracodawcy i administratorzy nieruchomości biurowych, którzy widząc korzyści jakie płyną z jazdy na rowerze, aktywnie zachęcają do niej swoich pracowników. Przykładem tego jest akcja „Bike to Eurocentrum”, realizowana w ramach programu „Biuro Plus”, zmieniającego przestrzeń biurową w duchu zrównoważonego rozwoju.

Rower to dobry wybór

Regularne przejażdżki rowerem pozytywnie wpływają na zdrowie, obniżają poziom „złego” cholesterolu, wzmacniają kondycję, poprawiają wytrzymałość, a także pomagają w utrzymaniu ładnej sylwetki. Godzina spokojnej jazdy na rowerze pozwala spalić nawet 500 kalorii i to bez większego wysiłku. Korzyści są jednak nie tylko dla zdrowia, ale i dla portfela. Jeżdżąc rowerem oszczędzamy na biletach, benzynie i opłatach parkingowych. Dodatkowo udaje się zaoszczędzić czas. Dla przykładu w Warszawie, w godzinach szczytu, czas przejazdu samochodem 10 km trasy wydłuża się nawet o 75%. Rowerom korki nie straszne.

Polacy na rowery!

Nic więc dziwnego, że coraz więcej Polaków z samochodów i komunikacji publicznej, przesiada się na rowery. Jak podaje CBOS, w 2012 roku regularnie z roweru korzystało 22% Polaków i prawie tyle samo, bo 23% jeździło na rowerze przez cały rok. Dodatkowo jest on głównym środkiem transportu aż dla 70% osób regularnie z niego korzystających. Dlaczego wybierają właśnie rower? Ponieważ tak jest szybciej, taniej i wygodniej oraz zdrowiej i bardziej ekologicznie, niż przy użyciu innych środków komunikacji.

Rower na zakupy, do szkoły i pracy

Coraz więcej ścieżek rowerowych i stacji z rowerami miejskimi, coraz łagodniejsze zimy, bogata oferta na rynku rowerowym pozwalająca znaleźć rower na każdą kieszeń i zmiany w stylu życia Polaków sprawiają, że użycie roweru staje się coraz bardziej popularne, nie tylko w celach rekreacyjnych, ale także w życiu codziennym. Niekorzystny dla zdrowia „siedzący” tryb pracy w połączeniu z wiecznym „niedoczasem” niepozwalającym na regularne uprawianie sportu, sprawiły, że coraz więcej osób dla podratowania swojej kondycji oraz oszczędzenia czasu i pieniędzy wybiera rower jako główny środek transportu.

Biuro przyjazne rowerom

Zmienia się także podejście pracodawców oraz właścicieli nieruchomości biurowych do środka komunikacji jakim jest rower. Dostrzegany jest bowiem korzystny wpływ porannej przejażdżki na samopoczucie i wydajność pracowników. Przykładem przyjaznego podejścia do rowerzystów jest warszawski kompleks biurowy Eurocentrum. Na terenie obiektu znajduje się 210 miejsc postojowych dla rowerów, zarówno przed budynkiem, jak i w garażu podziemnym, 22 przebieralnie i prysznice dla rowerzystów oraz samoobsługowe stacje naprawy rowerów. Ponadto, dzięki dofinansowaniu Grupy Capital Park, przed budynkiem powstała stacja rowerów miejskich – Veturilo, z myślą o pracownikach, którzy nie posiadają własnych jednośladów.

Nagrody za jazdę rowerem, czyli Bike to Eurocentrum

Rowerowa infrastruktura to nie wszystko. W Eurocentrum już po raz drugi organizowana jest letnia akcja „Bike to Eurocentrum” mająca na celu zachęcenie pracowników biurowych do przesiadania się z samochodów na tańsze w eksploatacji, korzystnie wpływające na zdrowie i przyjazne dla środowiska rowery. W ramach akcji, dla osób podróżujących do pracy na rowerze przewidziane są specjalne usługi skrojone na miarę miłośników dwóch kółek m.in.: darmowy serwis rowerowy, konsultacje trenersko-dietetyczne, śniadania dla rowerzystów czy  świeżo wyciskane soki. Ponadto, każdy uczestnik „Bike to Eurocentrum” bierze udział w konkursie, w którym główną nagrodę stanowi rower Elektra – trafi on do cyklisty, który „wypedałuje” największą liczbę kilometrów w trakcie trwania akcji. A firma w której zatrudnionych jest najwięcej cyklistów biorących w akcji wygra wolnoobrotową wyciskarkę do świeżych i zdrowych soków.

To jest naprawdę proste

Aby korzystać z przywilejów przewidzianych dla rowerzystów wystarczy każdorazowo po dotarciu do Eurocentrum rowerem wypełnić krótki formularz. Przejechane kilometry i liczba dni są sumowane. W każdy piątek, na zakończenie rowerowego tygodnia, wyłaniani i nagradzani są cykliści z najlepszym wynikiem.

Każdy kilometr się liczy!

Oprócz osobistych korzyści, dzięki przejechanym kilometrom uczestnicy akcji pomogą także spełnić marzenia potrzebujących dzieci. Grupa Capital Park poprzez „Bike to Eurocentrum” przyłączyło się do akcji Fundacji Arka – Rower Pomaga, która za wspólnie przejechane kilometry przekazuje rowery dzieciom z domów dziecka.

Czy to działa?

Jak podaje Marketing Manager Grupy Capital Park – Anna Durzyńska – nowych  uczestników akcji wciąż przybywa:

„Na początku w akcji brało udział 25 uczestników – głównie mężczyźni. Liczba ta jednak stale wzrasta, a w międzyczasie doszło spore grono pań, dzięki czemu proporcje płci są porównywalne. Niektórzy na rowerach przyjeżdżają do pracy codziennie, przez cały rok niezależnie od aury pogodowej. Rekordzista pokonuje do pracy ok. 20 km dziennie. Jednak część uczestników „Bike to Eurocentrum” to osoby, które udało się zachęcić do roweru dzięki bonusom użytym w akcji i nutce rywalizacji, dającej dużą frajdę z nagród.”

W tym roku rowerzyści przez całe 2 miesiące akcji „Bike to Eurocentrum” w 39 dni pokonali 11 931,44 kilometrów. Zwycięzca przejechał 507 kilometrów, a firmą z największą ilością rowerzystów zostało PM Group.

Co na to biurowi rowerzyści?

A co o akcji mówią jej uczestnicy? Pani Paulina spytana o to, dlaczego wybrała rower jako swój środek transportu odpowiedziała:

„Lubię jeździć na rowerze. Rower jest szybszy od komunikacji – sprawdziłam to. Ponadto jest to forma rozbudzenia się przed całym dniem pracy, zamiast kawy. Poprawia się kondycja, samopoczucie, ma się lepszy humor. No i można spędzić czas na świeżym powietrzu, nie to co w zatłoczonym autobusie czy samochodzie.”

Pani Ewa zapytana dlaczego bierze udział w samej akcji, odpowiedziała:

„Brałam udział w akcji w zeszłym roku, bardzo podobały mi się wydarzenia promocyjne – śniadania, serwis rowerowy, porady dietetyka – to rzeczywiście bardzo zachęca. W tym roku jest podobnie, a nawet lepiej, bo jest jeszcze więcej podobnych wydarzeń.”

Pan Jakub dodaje:

„Cotygodniowe konkursy i nagrody to bardzo fajna opcja. Biorę udział w rywalizacji i nawet dwie nagrody już wygrałem: pokrowiec na rower i naklejkę znakującą.”

Pan Jakub, założyciel ekipy rowerowej The Rolling Wheels, która ma na swoim koncie takie wyprawy rowerowe jak: „3000 km wzdłuż Dunaju w 30 dni”, czy „Wisła od źródła do ujścia” –1000 km z południa na północ Polski, spytany o to jakie udogodnienia w Eurocentrum mogą zachęcać do przesiadania się na rower, wskazał:

„W Eurocentrum jest bardzo dużo udogodnień. Mam rower, który bałbym się zostawić na mieście, ale w Eurocentrum się nie boję, ponieważ tu są one dobrze strzeżone. Są kamery i stabilne stojaki rowerowe, które dają poczucie bezpieczeństwa. Są także doskonale wyposażone szatnie z prysznicami dla rowerzystów, co jest bardzo wygodne.”

A jak to jest być miejskim rowerzystą? Pani Ewa odpowiada:

„Bardzo dobrze. Ale przydałoby się więcej ścieżek rowerowych – są one czasami źle połączone z chodnikiem i wszyscy na siebie wchodzą i najeżdżają. No i kierowcy nie zawsze przychylnie na to patrzą, bo rower jedzie wolniej od nich. Ale i tak nie jest źle.”

Stworzenie infrastruktury dla rowerzystów i akcja „Bike to Eurocentrum” są tylko jednym z elementów realizowanego przez Grupę Capital Park programu „Biuro Plus”. Jego celem jest tworzenie zrównoważonych przestrzeni biurowych, przyjaznych dla pracowników, środowiska i lokalnego otoczenia. Program składa się z różnych inicjatyw, m.in.: zakładanie miejskich pasiek, stworzenie aplikacji carpooling’owej czy stworzenie wydajnego systemu recyklingowego.

Odpowiadanie na potrzeby rowerzystów i zachęcanie pracowników do przesiadania się na rowery może przynieść korzyści nie tylko im samym i pracodawcy, ale także środowisku – zwłaszcza w dużych miastach borykających się z problemem smogu i zanieczyszczenia powietrza. Tworzenie przyjaznej dla cyklistów przestrzeni biurowej to tylko jeden z elementów wspierania rowerowej rewolucji, jaka odbywa się na naszych oczach. Ważne jest także przekształcanie samej infrastruktury miejskiej – tak, aby jazda na rowerze przebiegała sprawnie i była bezpieczna. Trzymamy kciuki za podobne inicjatywy i mamy nadzieję, że coraz więcej osób będzie się przekonywało do korzyści jakie płyną z jazdy na rowerze.


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl