BMC Teamelite 02 - test

Przeszło miesiąc temu otrzymałem do testu od polskiego przedstawiciela marki BMC, fimy Taurus, rower Teamelite 02.

Rower trafił do mnie jak to zazwyczaj bywa w katalogowej konfiguracji, a z racji tego iż miał być sprawdzony podczas startów w wyścigach, trzeba było dokonać kilku modyfikacji związanych z odchudzeniem... Dlaczego? Ponieważ wersja katalogowa z pedałami waży 10,9kg, dużo jeżeli chcemy na tym sprzęcie walczyć o jak najwyższe lokaty.

Pierwsze wrażenie gdy miałem okazję przejechać się jeszcze w wersji konfiguracyjnej po łące, ale ten amortyzator działa! Seryjnie montowany Fox 32 Float Performance Series FIT4 Remote 100mm , nie żaden topowy mode FOXA, a i tak o niebo lepiej wybiera drobne nierówności niż moja TOPowa MAGURA...

Zanim opiszę co zmieniłem, aby ten rower stał się lżejszy, warto wspomnieć kilka słów o ramie.

Rama Teamelite 02 29 – Big Wheel Concept jest to obecnie druga w hierarchii od góry wersja nieamortyzowana ramy. Klasyczny hardtail, w którym wykorzystane zostały wykorzystane m.in. technologie: BWC – Big Wheel Concept

„Koncepcja BWC maksymalizuje zalety jazdy na kołach o średnicy 29 cali, przy zachowaniu radości i zwinności jazdy dzięki celowo podkręconej geometrii i konstrukcji kokpitu. Nisko położona oś suportu i krótkie rury tylnego widelca sprzyjają doskonałej trakcji i kontroli, zaś obszerna rura górna i krótki mostek kierownicy pozwalają kolarzowi na przyjęcie pewnej pozycji. BWC skupia się na elementach, które przenoszą zalety dużych kół na jazdę.”

DTi – Dual Transmission Integration

„Ponadczasowy i bardzo elegancki system prowadzenia kabli; nadaje się do tradycyjnych linek mechanicznych i komponentów elektronicznych zarazem.”

Tyle możemy się dowiedzieć ze strony producenta. Technolgia DTI faktycznie jest i można ją wykorzystać, ja miałem okazję sprawdzić jak wygląda przepychanie przewodu hamulcowego wewnątrz ramy. Nie stracicie na tym zabiegu kilku godzin, miałem okazję dwa razy przepychać przewód hamulcowy wewnątrz testowanej ramy i za każdym razem odbyło się to bardzo sprawnie.

Do BWC przejdę za chwilę, najpierw opiszę jak przygotowałem ten rower pod siebie.

Za BMC Teamelite 02 katalogowo musicie zapłacić nieco ponad 15tys złotych, czy warto? Mam nadzieje, że znajdziecie odpowiedź na to pytanie poniżej.

Jak już wspominałem zanim zacząłem testy rower trzeba było odchudzić. Został wymieniony cały kokpit kierownica i mostek syntace, chwyty piankowe force, hamulce shimano XTR, siodło selle italy SLR, koła karbonowe no limited (1480g) – ich test niebawem.

To był pierwszy etap modyfikacji, drugi to podmiana amortyzatora na najnowszy model FOX Factory SC 100mm – (test możecie przeczytać tutaj).

Finalnie rower ważył 9,7kg. Nieźle, ale bez rewelacji, aby zejść jeszcze z wagi trzeba by podmienić osprzęt na jakąś wyższą grupę SRAM lub Shimano – seryjnie zamontowano SRAM X1.

Po ustawieniu odpowiedniej wysokości fotela, czas na pierwszą jazdę w terenie. Moje wrażenia były takie jakby ktoś ramę zaprojektował pode mnie! Idealnie wyważony środek ciężkości, a do tego rower bardzo zwrotny. Do tego główka ramy sprawia wrażenie pancernej i co najważniejsze jest taka! Czuć tą sztywność. Jedynie momentami odnosiłem wrażenie jakby tylny trójkąt był sztywny jak beton, po czasie to uczucie zniknęło, chyba się przyzwyczaiłem. W takiej konfiguracji roweru jaki sobie przygotowałem, muszę przyznać że bardzo dobrze przyśpieszał, natomiast na dół świetnie się prowadzi :).

To samo tyczy się słynnych w ostatnim czasie dropów – bardzo dobrze ramę się prowadzi w locie, wszystko super, ale nie było tego "łał" jak miało to miejsce podczas testów szosówki teammachine 01.

Ktoś kto śledził w ostatnim czasie moje starty może powiedzieć OK, wszystko fajnie, ale skoro taka dobra ta rama dlaczego nie przełożyło się to na wyniki podczas wyścigów. Tutaj przyznaje się bez bicia jakieś fatum spoczywało na tym rowerze... Najpierw na szybkim zjeździe znalazła się starsza Pani z psem, w efekcie czego, pęknięta obręcz i dziura w oponie na palec, później opadająca sztyca (zacisk TUNE nie polecam, jeżeli często regulujecie wysokość sztycy), następnie znowu poprzecinane opony po głupich błędach..., a forma była i to całkiem niezła, ale taki to właśnie sport, trzeba być w formie, mieć dobry sprzęt i do tego troszkę szczęścia :)

Poza dniami startowymi, o których wolałbym zapomnieć to rama jest super. Moim wyznacznikiem czy rower będzie się spisywał w zasadzie jest pierwsza jazda, gdy nie muszę się do niego przyzwyczajać to już jest sygnał, że będzie dobrze. W przypadku BMC teamelite odniosłem wrażenie jakbym na tym rowerze jeździł od zawsze...

Warto jeszcze dodać parę zdań odnośnie działania napędu sram X1, pomimo iż nie jest to najwyższa grupa to działa bardzo płynnie (miękko) oraz z najwyższą precyzją. Teraz też miałem okazję porównać napęd shimano 1x11 i sram 1x11, konfiguracja srama bardziej mi odpowiada ze względu na kasetę 10-42.

Ciekawym rozwiązaniem w ramie jest zabezpieczenie łańcucha przed spadaniem do wewnętrznej części korby.

Więc dla kogo ten rower w podstawowej wersji?

Dla ambitnego amatora, który uwielbia górskie wycieczki, a i z powodzeniem na tym sprzęcie wystartuje w wyścigu zarówno XCO jak i maratonie. Jeżeli chcemy osiągać już wyższe wyniki to albo musimy pomyśleć nad modelem z inną konfiguracją osprzętu, albo czekają was modyfikację takie jak u mnie. Na pewno kupujecie rower, który jest świetną bazą do modyfikacji. Warto, rozważyć zakup wyższego modelu z elastomerem, ale tutaj już wchodzą w grę dużo wyższe pieniądze... 

Specyfikacja:

  • Rama Teamelite 02 29 – Big Wheel Concept
    Manetki SRAM GX-11
  • Materiał 02 Carbon, Tuned Compliance Concept, DTi
  • Hamulce Shimano Deore (160/160mm)
  • Rozmiary XS / S / M / L / XL
  • Kierownica BMC MFB 03 720mm
  • Widelec Fox 32 Float Performance Series FIT4 Remote 100mm
  • Mostek BMC MSM 03
  • Wspornik siodełka BMC MSP 03
  • Biegi 1×11
  • Siodełko Fizik Tundra M7
  • Korba SRAM X1, 30T
  • Piasty SRAM MTH-716 (F) / MTH-746 (R)
  • Kaseta SRAM PG1150 11spd 10-42T
  • Obręcze DT Swiss 483d
  • Łańcuch KMC X-11L EPT
  • Opony Continental Race King Performance 29×2.2
  • Kolor Grey
  • Przerzutka tył SRAM X1

Oceny:

Wykonanie - 4,5
Waga - 3
Właściwości jezdne - 4,5
Cena - 3

Polski dystrybutor: http://bmcracing.pl/


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


Powiązane posty


komentarze

Powiązane treści

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl