Julien Absalon w drodze po trzecie olimpijskie złoto

Start w Rio de Janeiro to najprawdopodobniej ostatnie igrzyska olimpijskie w karierze Juliena Absalona, kolarza BMC MTB Racing Team, który zwyciężał w wyścigu kolarstwa górskiego cross country (XC) w Atenach i Pekinie. Teraz Francuz zamierza walczyć o trzecie olimpijskie złoto. Ten najbardziej utytułowany w historii kolarz MTB pojedzie w Brazylii na rowerze z pełnym zawieszeniem.

Wyścig olimpijski w Rio odbędzie się w niedzielę (21 sierpnia br.). W starcie cross country udział weźmie m.in. dwójka kolarzy BMC MTB Racing Team – Julien Absalon (Francja) i Lars Forster (Szwajcaria). Do głównych faworytów, poza Absalonem, należą Nino Schurter (Szwajcaria), Jaroslav Kulhavy (Czechy) oraz Maxime Marotte (Francja).

Francuski kolarz BMC MTB Racing Team chce walczyć o trzecie w swojej karierze złoto olimpijskie. Odpowiednie przygotowania rozpoczął już zimą. W ostatnich miesiącach zwyciężył w zawodach Pucharu Świata UCI w kolarstwie górskim cross country (XC) w La Bresse oraz Mont-Sainte-Anne – w efekcie prowadzi w klasyfikacji generalnej całego cyklu.

„Rio to coś, co pozwalało mi się koncentrować i ciężko pracować w ostatnich latach. Mam 36 lat i nie jest mi łatwo! Profesjonalną karierę w kolarstwie górskim rozpocząłem 18 lat temu, musiałem przystosować się do wielu zmian, jeżeli chodzi o długość tras, ich charakterystykę czy używane do ich budowy materiały. Z tym nie mierzyli się młodsi kolarze, którzy zawsze wiedzieli, czym jest „nowoczesne” cross country” – mówi Julien Absalon.

Dla Larsa Forstera wyścig w Rio będzie natomiast olimpijskim debiutem Obecny rok to dla Szwajcara dopiero pierwszy sezon wśród elity kolarzy. Bardzo dużym sukcesem jest dla niego już samo powołanie, zwłaszcza że jego kraj ma jedną z najsilniejszych kadr w cross country. Forster już podczas pierwszych dwóch startów w Pucharze Świata UCI zajął wysokie lokaty – odpowiednio 6. i 5. miejsce.

„Naprawdę nie wiem, czego się spodziewać, ale zrobię wszystko, aby zanotować dobry wynik. To będzie też dla mnie jako kolarza wielkie doświadczenie, szczególnie że moim długoterminowym celem jest zwycięstwo na igrzyskach w Tokio w 2020 r.” – mówi Lars Forster.

Sztuczna trasa

Wyścig odbędzie się w Mountain Bike Centre – na całkowicie sztucznej trasie, zbudowanej na otwartym terenie, co ma zapewnić widzom i telewizyjnym kamerom jak najlepszą widoczność. Absalon sprawdził ją już w październiku 2015 r.

„Preferuję bardziej naturalne trasy, niż te nowe rodzaje tras ze sztucznymi elementami, które są połączone ścieżkami z gładką i twardą ziemią. Przeszkody są jednak przyjemne, a długi podjazd odpowiada mi” – wskazuje francuski kolarz.

Olimpijski sprzęt BMC

Julien Absalon już zdecydował, że w Rio pojedzie na rowerze z pełnym zawieszeniem (full suspension) – BMC fourstroke 01. To karbonowy model z kołami w rozmiarze 29 cali, do budowy którego wykorzystano osprzęt Shimano XTR Di2 oraz widelec i damper firmy Fox.

BMC fourstroke 01 wyróżnia się – podobnie jak inne rowery BMC – unikalnymi technologiami, w tym Big Wheel Concept (BWC) oraz Advanced Pivot System (APS). Efektem pierwszej z nich jest wyścigowa geometria ramy, która pozwala na zachowanie korzyści z kół o średnicy 29 cali oraz stabilności i zwrotności. Druga technologia to nowoczesny system z wirtualnym punktem obrotu, gwarantujący odpowiedni poziom komfortu i jednocześnie zapewniający brak jakichkolwiek strat energii – cała siła pedałowania jest wykorzystywana przez napęd.

Drugi z kolarzy BMC MTB Racing Team nie wie jeszcze, na jakim rowerze wystartuje. Lars Forster dokona wyboru już w Brazylii, najprawdopodobniej po pierwszych oficjalnych przejazdach. Jeżeli kolarz nie zdecyduje się na BMC fourstroke 01, to jego sprzętem startowym będzie BMC teamelite 01 – karbonowy rower typu hardtail na kołach o średnicy 29 cali, w którym również zastosowano koncepcję BWC, osprzęt Shimano XTR Di2 oraz amortyzator Fox.

W przeciwieństwie do modelu full suspension BMC teamelite 01 wyposażono m.in. w system Dual Transmission Integration (DTi), nowoczesny system prowadzenia kabli, oraz Micro Travel Technology (MTT), czyli zwiększający poziom komfortu system oparty na bardzo lekkim i zintegrowanym z ramą roweru tłumiku drgań.

Centralną częścią systemu MTT jest XCell Damper – w pełni zintegrowany z ramą (umiejscowiony w górnej rurze tylnego trójkąta) tłumik drgań. Oparto go na specjalnych wkładkach, które wykonano z materiałów wykorzystywanych m.in. w bolidach Formuły 1. Ten trójpoziomowy system pozwala na 15 mm pracę zawieszenia.

Oficjalny dystrybutor rowerów marki BMC w Polsce:

http://bmcracing.pl/


o autorze

Mateusz Zoń

Od 1999 roku wyczynowo uprawia kolarstwo górskie, wielokrotnie stawał na najwyższych stopniach podium prestiżowych zawodów, także poza granicami kraju. 


komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl