Test opony Schwalbe Durano
Kilka miesięcy temu trafił w moje ręce set opon firmy Schwalbe Durano 2015. Zostałem poproszony o wdeptanie ich w asfalt celem sprawdzenia co się z nimi stanie po wielu godzinach treningów o różnej intensywności podczas wszystkich warunków pogodowych. Zdołałem po zamarzniętej szosie na nich również pofruwać, więc test uznałem za zakończony. Testowane ogumienie wyposażone zostało w drut, którego nie jestem fanem, jednak ten segment opon w większości przypadków ląduje na kołach treningowych, lub do startów w maratonach szosowych. To zaleta wpływająca na trwałość i pewne trzymanie w ryzach opony nawet w najdziwniejszych i najbardziej ekstremalnych sytuacjach. Minusem natomiast może być nieco większy kłopot podczas wymiany dętki.
Dlatego warto być zaopatrzonym w solidne i sprawdzone łyżki używając tych opon. Pierwsze na co zwróciłem uwagę, zakres ciśnienia rekomendowanego przez producenta. Przedział 6-10 Bar to bardzo dobry wynik, jak na opony tej klasy. Można się pokusić o twarde dobicie pompką, gdy ktoś lubi czuć dobrze w dłoni nawierzchnię i próbować dużo szybszej jazdy. Podczas jazdy na maksymalnie napompowanych oponach nie odczuwa się aż tak dużego dyskomfortu, jakby się można było spodziewać, z racji mieszanki gumy, która w ostatniej wierzchniej warstwie jest odrobinę miększa i bardziej plastyczna od mieszanek wyścigowych. Tu trzeba pochwalić bardzo dobrą przyczepność w zakrętach i na nierównościach przy dużej prędkości, niewiele odbiegającą również na mokrej nawierzchni. Żeby nie było całkiem różowo, opory toczenia już nie powalają swoimi parametrami, jednak nie jest to aż tak bardzo wyczuwalne i stracimy prawdopodobnie tylko kilka dodatkowych watt na zrównanie z oponami startowymi. Przyczepność podczas ostrego hamowania jest naprawdę na wysokim poziomie, z racji miększej mieszanki.
Trwałość opony również jest bardzo zadowalająca, po przejechaniu ponad 2000 km pod zawodnikiem ważącym wraz z rowerem około 76 kg wciąż widoczny był ślad na środku bieżnika po fabrycznym kołnierzu spod maszyny produkcyjnej. Podczas jednej z pierwszych jazd testowych, jedna z opon wybuchła, jednak po dokładnych oględzinach stwierdzono nacięcie boczne, spowodowane szkłem, lub innym ostrym przedmiotem. Przez cały okres trwania testu, żadna z opon nie dopuściła do przebicia dętki co zapewne jest zasługą dobrze wykonanej powłoki ochronnej, zbudowanej z kilku różnorodnych warstw materiałów. Jazda w deszczu również nie sprawiała kłopotu, opony nie zbierają ze sobą wody z nawierzchni, z racji mieszanki gumy i dobrze zaprojektowanego grawerowania bieżnika . Podczas jazdy w deszczu pod górę, stając w pedałach nie stwierdziłem uślizgu kół podczas przyspieszeń, co zdarza się bardzo często konkurentom w tym segmencie opon. Test na oblodzonej nawierzchni był tylko dodatkiem do całości, tutaj trudno się spodziewać rewelacji. Opony wpadały w poślizg przy zbyt szybkim wejściu w zakręt i mocnym hamowaniu. W takich warunkach dobra przyczepność zagwarantują opony z kolcami, do których raczej daleko jest rodzinie Durano.
Bardzo dobre opony treningowe, polecam również wersję w rozmiarze 25, która podniesie jeszcze bardziej jej trwałość, stabilność i przyczepność podczas treningów. Cena detaliczna prezentowanej przez Nas opony wynosi 139zł
Dane techniczne:
- rozmiar opony - 700x23C
- typ opony - drutowa
- ilość mieszanek użytych - dwie (dual Compound)
- rodzaj ochrony przeciw przebiciu - podwójna warstwa nylonu (Race Guard level 4)
- kolor - czarny
- Waga - 310g
- zalecane ciśnienia - 6 do 10 Bar
- Maksymalna ładowność - 70kg (pojedyńcza opona)
Ocena:
- Przyczepność: 4
- Opory toczenia - 3
- Odporność na przebicia - 4,5
- Waga - 3
- Cena - 4
Dystrybutorem marki Schwalbe w Polsce jest firma Unibike ( http://www.unibike.pl ).
komentarze