Vittoria Peyote - włoska "jazda lekka"

Kilka miesięcy temu mieliśmy okazję przetestować opony Vitoriia Barzo. Były to opony przeznaczone raczej na cięższy teren, taki jaki możemy spotkać min. w Karpaczu, Wiśle czy Złotym Stoku. Mówiąc w skrócie, były to opony, których środowiskiem naturalnym były korzenie, kamienie oraz błoto. Obecnie mieliśmy okazję przetestować ich lżejszego krewniaka, czyli Peyote. Model Peyote dedykowany został do jazdy raczej po szutrach, mniejszych kamieniach czy płytkim piasku.

W poniższym tekście chcieliśmy odpowiedzieć na dwa zasadnicze pytania. Po pierwsze jak nowa opona zachowuje się na różnego rodzaju nawierzchniach, a po drugie jak wypada w porównaniu do bardziej pancernego brata. Pierwszą istotną różnicą pomiędzy tymi modelami jest ich waga. Model Barzo w wersji 26x2,25" TNT ważył 645g, natomiast Peyote 26x2,1 TNT ważą 570g. Różnica w wadze jest dosyć znaczna, nawet biorąc pod uwagę różnicę wynikającą z szerokości opon. Ma to oczywiście przełożenie na wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne. Tak, Peyote jest bardziej podatna na uszkodzenia, lecz weźmy pod uwagę to, że została przeznaczona do jazdy po dużo lżejszym terenie. Można zatem powiedzieć, że relatywnie ich wytrzymałość jest zbliżona w przełożeniu na teren, do którego została dedykowana.

Tyle teorii. Przejdźmy zatem do praktyki, czyli wrażeń z jazdy w terenie. Przed przystąpieniem do testów przejechałem ponownie odcinki testowe na oponach Barzo, ażeby mieć punkt odniesienia dla opon Peyote. Na początek miała miejsce dojazdówka, czyli asfalt. Tutaj Peyote, z racji dużo lżejszego bieżnika, radziły sobie lepiej. Jazda na nich była o wiele cichsza oraz okupiona mniejszym wysiłkiem. Następnie przyszła kolej na długie szutry. Tutaj także Peyote pokazało swoją wyższość, tocząc się z dużo większą ochotą. Lecz nie czarujmy się, na takiej nawierzchni Peyote czuły się jak ryba w wodzie, natomiast Barzo krzyczały "zabierz nas w prawdziwy teren". I jak to mówią sprawiedliwości stało się zadość. Wjechaliśmy zatem w teren, który na początku składał się z na przemian płytkiego oraz kopnego piasku. Tutaj w końcu Barzo mogły pokazać co potrafią. O ile na płytkim piasku lżejsze opony radziły sobie całkiem dobrze, to w przypadku kopnego piasku Barzo radziły sobie o klasę lepiej, deklasując członka swojej rodziny. Także w terenie kamienisto-korzennym Peyote radziły sobie nieźle, zapewniając trakcję prawie wszędzie, jednak na luźniejszej oraz bardziej nachylonej nawierzchni musiały oddać pole Barzo. 

W ostatni weekend przejechałem na oponach Peyote maraton z cyklu Świętokrzyskiej Ligi Rowerowej w Zagnańsku. Wybór okazał się strzałem w dziesiątkę na tamtą trasę. Szerokie szybkie szutry, leśne odcinki ze stosunkowo płytkim piaskiem, czy krótkie mało kamieniste podjazdy okazały się być tym, do czego owe opony zostały stworzone. Krótkie sztywne podjazdy po kamieniach np. po wyjeździe z rzeki były do podjechania ale raczej mówiąc kolokwialnie "na prędkości" niż "na spokojnie".

Podsumowując, Peyote są oponami idealnymi na tereny raczej płaskie bądź pagórkowate, cechujące się przewagą szutrów oraz mało wymagającymi technicznie odcinkami. Mniejsze kamienie, lekkie błoto a także płytki piasek nie jest im straszny. Problemy zaczynają się dalej. Zatem, jeżeli ktoś jeździ więcej po górach typu Beskidy czy Karkonosze zalecam kupno Barzo. Jednakże, jeżeli ktoś bardziej preferuje tereny mniej wymagające np. Mazowsze czy Jurę Krakowsko-Częstochowską wybrałbym na jego miejscu Peyote. Być może stracimy nieco na trakcji w trudniejszym technicznie terenie lecz procentowo jego ilość jest niewielka i większy okazać się może zysk z mniejszych oporów na szutrach oraz asfaltach.

Dostępne rozmiary:

  • Szytka - 29x2.25 - 780g
  • Szytka - 26x2.25 - 745g
  • Drutowa - 29x2.1 - 810g
  • Drutowa - 29x2.25 - 900g
  • Drutowa - 27.5x2.25 - 780g
  • Drutowa - 27.5x2.1 770g
  • Zwijana - 29x2.25 - 600g
  • Zwijana - 29x2.1 - 600g
  • Zwijana - 27.5x2.25 - 570g
  • Zwijana - 27.5x2.1 - 560g
  • Zwijana - 26x2.25 - 600g
  • Zwijana - 26x2.1 - 525g
  • TNT - 29x2.25 - 720g
  • TNT - 29x2.1 - 640g
  • TNT - 27.5x2.25 - 610g
  • TNT - 27.5x2.1 - 590g
  • TNT - 26x2.25 - 650g
  • TNT - 26x2.1 - 550g

Oceny:

  • Przyczepność: Suche - 4,5, Mokre - 3,5
  • Opory toczenia - 5
  • Odporność na przebicia - 3,5
  • Waga - 4
  • Cena - 4

Dystrybutorem marki Vittoria jest firma BDC Bike ( http://www.bdc-bike.com ).


o autorze

Szymon Barczyk

komentarze

WiadomościWszystkie

GalerieWszystkie

kontakt

velonews.pl
  • ,
  • redakcja(USUŃ)@(USUŃ)velonews(USUŃ).pl